DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 25. szerda
F1

Változtatnak a suzukai kavart okozó szabályon

Másként került be az F1-es szabálykönyvbe a rövidített futamokra vonatkozó pontrendszer, mint azt tervezték, de az FIA elnöke szerint orvosolni fogják ezt.

Szürreális és kissé komikus jeleneteket hoztak a 2022-es Japán Nagydíjat követő interjúk és a dobogóceremónia előtti készülődés, percekig ugyanis nem lehetett tudni, hogy Max Verstappen bebiztosította-e vagy sem a világbajnoki címét.

Történt ugyanis, hogy a szakadó eső miatt mindössze 28 kört teljesített a mezőny Suzukában, ami az eredetileg kiírt táv 52 százalékának felelt meg, ezért sokan abban a hitben voltak, hogy a 2021-es belga fiaskó (fél pontok jártak mindössze két környi biztonsági autós fázis körözésért) nyomán elfogadott új szabály értelmében részpontszámokat fognak kiosztani: 19-et a győztes Verstappennek, 14-et Sergio Pereznek és 12-t az utolsó sikán átvágása miatt a mexikói mögé sorolt Charles Leclerc-nek – márpedig ez még épp nem lett volna elegendő a hollandnak.

Csakhogy a szabály szövegezésébe végül belekerült – illetve egész pontosan az előző változatból benne maradt – egy olyan kitétel, hogy a sávos részpontszámos rendszer, amely eltérő egységeket határozott meg a 25 százalék alatti, a 25 és 50 százalék közötti, valamint az 50 és 75 százalék közötti versenytávok esetére, csak akkor alkalmazandó, ha egy megszakított futamot már nem indítanak újra. Márpedig Suzukában nem ez volt a helyzet: hosszas várakozás után ugyan, de újraindult a verseny, amelynek a háromórás abszolút időlimit és a kockás zászló vetett véget.

f1-verstappen-suzuka-2022-finish



Az FIA tehát helyesen alkalmazta a szabályt, amikor teljes pontokat osztottak ki a pilótáknak, amivel viszont Verstappen már négy fordulóval a szezon vége előtt megvédte a vb-címét, ugyanakkor azt a Japán GP után több érintett is elmondta, hogy nem ez volt a csapatok szándéka a spái eseményeket követő módosítással. Ők minden rövidített távú futamra tervezték ezt a rendszert – és ezt így is jelentették be még az évadkezdet előtt –, csupán a szövegezésben benne maradt az említett kitétel.

 

Jön az újabb változtatás

A szabály tehát nem érte el a célját teljesen, így újra változtatásra lesz szükség a szövegben. Erre pedig sor is fog kerülni: Mohammed ben Sulayem, az FIA elnöke a Motorsport.com szaklapnak nyilatkozva elárulta, hogy a nemrég kinevezett sportigazgató, Steve Nielsen feladata lesz ennek az orvoslása.

„Igen, változtatunk rajta. Steve, aki most a sportigazgató, javítani fog rajta” – jelentette ki Ben Sulayem, aki ezután megvédte a Nemzetközi Automobil Szövetséget az ügyben: „Visszatérve Japánra: először is, a következő versenyt megelőzően egy teljes beszámolót tettünk közzé a történtekről az FIA honlapján. Soha korábban nem volt ilyenre példa. Rátérve a pontok kérdésre: ki választotta ezt a szabályt? A csapatok. Kik fogadták el? A csapatok. Mi csak alkalmaztuk őket. És mégis ki viszi el a balhét? Mi. Őszintén: hol az igazság? Mondják meg. Ez frusztrál engem.”

Az FIA elnöke nem először fogalmazza meg ezeket a gondolatokat: a tavaly decemberi év végi díjátadó gálán gyakorlatilag ugyanezt vetette a szemére a konstruktőri vb-elsőségért járó trófeát éppen átvevő Red Bull-főnöknek, Christian Hornernek a színpadon, miután ellentmondásosnak nevezte a Japánban történteket.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: