A Formula-1-es Japán Nagydíj egyik legtöbbet tárgyalt momentuma volt, amikor Carlos Sainz első körös balesete után már úgy a pályára küldtek egy beavatkozó munkagépet, hogy a mezőny még épp ott haladt el az incidens helyszíne mellett a safety car mögött. Pierre Gasly ráadásul orrkúpcsere miatt lemaradt a többiektől, így ő még nagyobb tempóval érkezett meg a darus kocsi mellé – nem véletlen, hogy a francia igencsak kiakadt a jelenet miatt.
Az FIA vasárnap délután közleményben jelezte, hogy alapos vizsgálatot indítanak a traktor beküldése kapcsán. Ugyanakkor Gasly sem úszta meg: áthajtásos büntetésnek megfelelő 20 másodpercet adtak hozzá a versenyidejéhez, valamint két büntetőpontot is kapott, mert túl gyorsan hajtott, miután elhajtott a darus kocsis helyszín mellett, immár piros zászló hatálya alatt.
A versenyzőtársak ugyanakkor nem feltétlenül értettek egyet abban, hogy az AlphaTauri pilótája bármi rosszat is csinált volna. „Teljes mértékben támogatom Pierre-t” – jelentette ki a Motorsport.com által idézett Fernando Alonso. „Mi ülünk az autóban, mi tudjuk, milyen sebességgel megyünk, mi érezzük, mikor tartjuk irányításunk alatt a dolgokat. Amire nem számítunk, hogy egy munkagépet találunk a pályán, ezért viszont nem lehet Pierre-t hibáztatni.”
George Russell részletesen is rámutatott arra, hogy nincs konkrétan előírva, milyen sebességet kell tartaniuk a verseny megszakítása után: „Nincs szabály arra, hogy milyen gyorsan kell menned. Figyelned kell a deltaidőre, de ha tíz másodperccel lassabb vagy annál, akkor jogod van felgyorsítva visszahozni azt nullára. És ezt is csinálják a pilóták, mivel csak úgy lehet melegen tartani az abroncsokat, ha lelassítasz, pozitívba hozod a deltaidődet, majd kicsit gyorsítasz, hogy melegítsd a gumikat. Arról beszélnek, hogy 250 km/h-val ment. Ne feledjük, hogy ezek az autók 330 km/h-ra képesek. A 250 km/h a mi világunkban nem számít kiemelkedő sebességnek” – tette hozzá a Mercedes britje.
Daniel Ricciardo ugyancsak arról beszélt, hogy a visszahűlő abroncsok miatt bizonyos szempontból még veszélyesebb is, ha lassan mennek az F1-es autók, s ezzel egyetértett Nicholas Latifi is: „Még biztonsági autós tempó mellett is a határon vagy a tapadással, mert az esőgumik egyszerűen nem elég jók. Ezeket az autókat nem arra tervezték, hogy lassan menjenek.”
A Gasly-eset kapcsán megszólalt a korábbi Formula-1-es versenyző, Ralf Schumacher is, aki úgy véli, hogy mind a franciának, mind az FIA-nak el kell gondolkodnia a történteken: „Érzelmektől túlfűtött volt a Pierre Gaslyval kapcsolatos ügy. Megértem a versenyzők kritikáit. Rámutattak, hogy nem akarnak traktort látni a pályán, amíg még versenyautók is köröznek. Ugyanakkor ez nem igazolja azt sem, hogy Gasly miért zárkózott a mezőnyhöz 250 km/h-s tempónál ekkor. Erre mindent lehet mondani, csak azt nem, hogy okos. Úgy gondolom, mindkét oldalnak fel kell tennie kérdéseket magának.”
„Nem okozhat problémát, hogy megvárják, amíg a pilóták visszatérnek a bokszutcába, s csak utána küldjék be a traktort, hacsak nincs azonnali veszély. Ki kell vizsgálni, miért alakultak másképp a dolgok, mint ahogy a versenyzőkkel megbeszélték. Szerintem Gasly büntetése jogos és érthető volt, hiszen egyértelműen észlelhető volt, hogy a versenyt megszakították. Van is rá szabály, hogy lassan kell menned, hogy képes legyél megállni – jó okkal, hiszen emberek lehetnek a pályán.”