A 2019-es szezon nagy részére árnyékot vetett, hogy a vetélytársak (köztük bizonyos pilóták is) erősen megkérdőjelezték a Scuderia motorjainak legalitását, mivel az egyenesben a vörös istálló feltűnő előnyben járt a többiekhez képest. Igaz, a kanyarokban ezt az előnyt el is veszítették, sőt még ennél jóval többet is.
A helyzet akkor éleződött ki igazán, amikor a nyári szünet után a Ferrari kiváló sorozatba kezdett, ami pole-pozíciókat és futamgyőzelmeket is hozott. Az FIA még szigorúbb ellenőrzésbe fogott, Austintól pedig Vettelék látványosan visszaestek az időmérőkön (is), ami még inkább erősítette a riválisok gyanúját, hogy valami nem oké az erőforrással.
Amikor az FIA nemrég bejelentette, hogy külön egyezséget kötött a Ferrarival a kérdéses ügyben, megindult a lavina. A tízből hét csapat egységesen tiltakozott, hogy a nemzetközi szövetség nem mondta ki, hogy szabályos volt a Scuderia tavalyi megoldása. Ugyanakkor az FIA azzal védekezik, hogy ez azért történt, mert azt sem sikerült bizonyítani, hogy szabálytalan.
A helyzet némileg elmérgesedett az utóbbi napokban, ezért az olasz média már háborúról és ostromról beszél. „A Ferrari és az FIA ostrom alá került. Szerda délelőtt tizenegy órától beállt a hadiállapot a Formula-1-ben, mindezt tíz nappal az idénynyitó, melbourne-i futamot megelőzően” – írja a Corriere della Sera.
„A Toto Wolff által indított hadjárat 100%-os támogatásra talált a szövetség és a Ferrari ellen, amit a 2019-es motorüggyel kapcsolatban végzett vizsgálati eredményre válaszul kezdtek. A dokumentumban több paragrafus is foglalkozik azzal, hogy az F1-ben néha szükség van kompromisszumokra, hogy ebből a kellemetlen helyzetből kimásszon.”
„A Mercedes azonban megszervezett egy otromba és szokatlan tiltakozást, amibe saját partnercsapatait (Williams és Racing Point), valamint a Red Bull-t, az Alpha Taurit, a McLarent és a Renault-t is belerángatta. Hetet a tízből, csak a Ferrari-motoros csapatok nincsenek benne. Jogi lépésekkel fenyegetőznek, a háttérben pedig óriási politikai hatalom és pénz áll.”
„A háborús hadművelet pedig folytatódik, nem csak Maranello a célpont, hanem az FIA elnöke, Jean Todt is, akit azzal vádolnak, hogy túl finoman bánt korábbi csapatával” – írja az olasz lap.
A Gazzetta dello Sport is osztja a másik olasz lap véleményét. „Ez most innentől háború! Ez ostrom, politika, hatalom és pénz. Ha a Ferrarit bűnösnek kiáltanák ki, akkor a tavalyi konstruktőri második hely kerülne veszélybe, ezzel együtt pedig komoly pénzdíj.”