DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
F1

Mégis messze a megegyezés a költségekről?

Bár a híradások szerint a három nagycsapat megegyezett a költségvetési sapka 2021-es számairól, a Red Bull főtanácsadója szerint még nagyon távoli azt mondani, hogy egyetértés lenne.

Az ideális forgatókönyv szerint az FIA azzal, hogy 2021-től bevezeti az egyre alacsonyabbra kerülő költségvetési plafont, azzal a versenyzést sokkal izgalmasabbá és szélesebb körűvé tenné, mivel a gyengébb anyagi lehetőségekkel rendelkező istállók is komolyabban bele tudnának szólni az élmezőny küzdelmeibe.

A száguldó cirkuszban ugyanis az elmúlt években látványos szakadék alakult ki a topcsapatok és a középmezőny között, ennek egyik oka pedig a hatalmas mértékben emelkedő kiadások. A negyedik helytől lefelé kifejezetten szoros csatákat láthatunk, de elég ránézni a tavalyi konstruktőri tabellára, hogy a harmadik pozícióban végző Red Bull és a közvetlen a bikákat követő Renault között óriási a pontszámbeli eltérés (419, valamint 122).

2021-től vezetnék be a Formula-1-ben a kiadások maximalizálását, hogy a gyártók ne tudják ilyen mértékben túlköltekezni a privát istállókat. A sarokszámokról meg is egyezett a Red Bull, a Mercedes és a Ferrari, de az energiaitalosok főtanácsadója szerint ez még édeskevés ahhoz, hogy széleskörű megegyezésről beszéljünk.

A Formula-1 hatalmas pénznyelő automata lett


„Egyelőre rettentő távol vagyunk egy egyezségtől. Alapvetően a Ferrarival és a Mercedesszel nagyjából hasonló platformon vagyunk, de a többi gárda nagyon kritikus lehet. Egyelőre semmi sem egyértelmű, mert még tárgyalnunk kell a többi csapattal is, akiket szintén érintene a költségvetési sapka” – nyilatkozta Dr Helmut Marko az Auto Bild című lapnak.

A tervezet szerint így nézne ki az egyre alacsonyabb felső plafon az istállók számára:

2021: 180 millió dollár

2022: 165 millió dollár

2023: 130 millió dollár

A legnagyobb problémát ennek ellenőrzése jelentheti, amit a Red Bull-főnök is elismert. Hogyan lehet felderíteni, ha valaki esetleg nem tartja be a szabályokat és ez milyen szankciókkal járna? „Az ellenőrzés nagyon nehéz lesz. Honnan tudhatjuk, hogy melyik számítógép részese az autógyártás rendszerének és melyik a Formula-1-nek?” – tette fel a költői kérdést Marko. A Formula-1 pedig túl sok pénzről szól ahhoz, hogy ne próbáljanak meg az érintettek minden kiskaput megtalálni.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: