Szűk egy hónappal a fordulatos és Ferrari-sikert hozó Le Mans-i 24 órás után Monzában egy hatórás viadallal folytatódott az Endurance-világbajnokság 2023-as idénye. A szombati időmérő elképesztően szoros csatát hozott a Hypercarok között, a pole-t mindössze 17 ezredmásodperces előnnyel húzta be a #7-es Toyota az #50-es Ferrari előtt.
Maga a verseny is elsődlegesen az ő csatájukat hozta, de eleinte még az egész hétvégén az eddiginél jóval erősebb teljesítményt nyújtó Peugeot #93-as egysége is ott volt az elsőségét zajló csatában. Végül a hosszabb etapokon egyértelműen a Jose Maria Lopez, Kamui Kobayashi, Mike Conway felállású #7-es Toyota diadalmaskodott, így a japánok visszavágtak a Le Mans-i vereségért a Ferrarinak, amelynek #50-es autója (Antonio Fuoco, Miguel Molina, Nicklas Nielsen). A Peugeot végül dobogónak örülhetett, ráadásul a Paul di Resta, Mikkel Jensen, Jean-Eric Vergne trió körön belül futott be a győzteshez képest.
A futamot egyébként háromszor kellett megszakítani biztonsági autós fázissal. Az első ilyen esetben a #8-as Toyota is érintett volt: Sebastien Buemi azok után, hogy a startnál megpöckölte Antonio Giovinazzi #51-es Ferrariját és begyűjtött egy tíz másodperces büntetést, ütközött a D’Station GT-s Aston Martinjával – amiért egyperces stop & go lett a jutalma. A világbajnokságot vezető egység így is bejött negyediknek, megelőzve az említett Le Mans-i győztes #51-es Ferrarit.
A Porsche a hatodik helyen tűnt fel először, pedig helyenként ők is jól szerepeltek: a most debütáló Proton Porsche például az eltolt boksztaktikák révén többször is feltűnt az első pozícióban – mígnem aztán megállt a pályán, kiváltva egy újabb SC-fázist. A Glickenhaus nyolcadik lett, a Le Mans-ban dobogót ünneplő Cadillacnek viszont be kellett érnie a tizedik helyezéssel.
Egy bajnoki cím már el is dőlt
Ami a többi kategóriát illeti: az LMP2-ben a Pietro Fittipaldi, Oliver Rasmussen, David Heinemeier Hansson fémjelezte Jota diadalmaskodott, az idei szezonban először. A második helyen a #36-os Alpine futott be, míg a rajtelsőséget megszerző Robert Kubica-féle #41-es WRT a harmadik pozíciót kaparintotta meg.
A GTE Amban tarolt a Porsche, mindhárom dobogós helyezést elhozták. A kategóriagyőzelmet a Christian Ried, Mikkel Pedersen, Julien Andlauer #77-es Dempsey-Proton Racing zsebelte be. Viszont talán a legboldogabb mégis a negyedik helyezett egység lehetett, a mezőny egyetlen Corvette-je (Ben Keating, Nicky Catsburg, Nicolas Varrone) ugyanis már két fordulóval a vége előtt bebiztosította bajnoki címét az idény végén búcsúzó géposztályban, köszönhetően az előző négy futamon elért három győzelmének és egy második helyének.
A WEC 2023-as idénye ősszel folytatódik Fujiban, majd Bahreinben.