DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 30. hétfő
WEC

Kalandos Toyota-siker, utolsó körös Ferrari-dobogó

Bár kényelmes kettős győzelmet aratott a Toyota a 7-es autó vezetésével, bőven tartogatott fordulatokat a spái 6 órás, ahol először ünnepelhettünk női kategóriagyőztest.

Spa-Francorchamps-ban került sor az Endurance-világbajnokság idei harmadik futamára, s ahogy az a belga helyszíntől egyáltalán nem szokatlan, az időjárás is megkavarta a lapokat a hatórás viadal startjánál. A verseny ugyanis részben nedves pályán rajtolt el, s az első körökben azok jártak jól, akik a vizes aszfaltra alkalmas gumikat választották: így tört az élre a két Ferrari, miközben a pole-ból induló #7-es Toyota a hetedik helyig csúszott vissza (a testvérautó az időmérős baleset okán amúgy is hátulról indult).

wec-toyota-ferrari-spa



Azonban hamar fordult a kocka: a harmadik körben jött a biztonsági autó, miután Claudio Schiavone megforgott a #60-as GTE Porschével, az újraindítást követően pedig már a slick abroncsok működtek jobban, így a Mike Conway, Kamui Kobayashi, Jose Maria Lopez trió pillanatok alatt újra az élre tört. A Ferrarik pedig teljesen elsüllyedtek: miután kint jártak a bokszban, hosszú körökön át alig tudták működésre bírni a gumikat, így egy ponton még körhátrányba is kerültek a Toyotával szemben.

Ekkor még az egyik Porsche és az egyik Cadillac is dobogós pozícióban autózott, ám ahogy haladt előre a verseny, a Hypercar kategória szereplői közül többeket is utolért a balszerencse. A #3-as Cadillacet például az Eau Rouge-ban vágta nagy tempóval a falnak Renger van der Zinde, míg a Vanwall kétszer is problémákba ütközött: előbb Esteban Guerrieri forgott meg vele, majd Jacques Villeneuve ütközött az egyik GT-s Ferrarival. Laurens Vanthoor alatt elektronikai hiba miatt állt meg a #6-os Porsche, míg az #50-es Ferrarival Antonio Fuoco ment korlátnak hideg gumikon.

wec-ferrari-porsche

Ennyin múlt a dobogó a Ferrari és a Porsche között

 

Az elhulló egységek ellenére is volt azért csata, méghozzá még a győzelemért is a két Toyota között. Az említett kvalifikációs autótörés után rövid ideig még vezetett is a #8-as gárda, ám Kobayashi hamar visszaelőzte őket – és bár ezt a pályán kívül tette meg, amiért öt másodperces büntetést kapott a japán, az előny így is elég volt ahhoz, hogy a #7-es trió húzza be a győzelmet.

A Toyota újabb kettős diadalt ünnepelhetett, a sok kihívó ellenére is veretlen eddig 2023-ban, ugyanakkor jól mutatja, hogy szorosabbá vált az élboly, hogy az említett kezdeti problémák ellenére is alig egyperces hátránnyal mögöttük végzett a harmadik helyen az #51-es Ferrari. Merthogy az Antonio Giovinazzi, Alessandro Pier Guidi, James Calado hármas parádés felzárkózást produkált a hajrában, s az utolsó körben kapták el az #5-ös Porschét, letaszítva őket a dobogóról. Mögöttük a #2-es Cadillac már körhátrányban lett viszont ötödik, majd a privát Porschével először versenyző Jota, valamint a Glickenhaus, amely a kisebb gondokba ütköző mindkét Peugeot-t megelőzte.

wec-wadoux-spa

Lilou Wadoux a WEC első női kategória-futamgyőztese lett

 

Kubicáéké az LMP2, női győztes a GTE Amban

Ami a többi géposztályt illeti: az LMP2-ben elképesztően szoros csata zajlott a győzelemért, még az utolsó bokszkiállásra is együtt érkezett meg a #41-es WRT és a #23-as United Autosports. Végül a Robert Kubica, Louis Deletraz, Rui Andrade fémjelezte WRT húzta be a győzelmet a géposztályban.

A GTE Amban pedig történelmi siker született, ugyanis a győztes #83-as Ferrariban Alessio Rovera és Luis Perez Companc mellett ott ült Lilou Wadoux, aki ezáltal a WEC történetének első női kategória-futamgyőztesévé avanzsált. A hármas a bajnokságban élen álló #33-as Corvette-et győzte le, amely egység pedig alig néhány tizeddel őrizte meg a második helyet a #25-ös Aston Martin előtt.

A WEC-szezon június közepén folytatódik a legendás Le Mans-i 24 órás versennyel.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: