DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 21. csütörtök
WEC

Az F1 hőskorát idézi a WEC jövőképe

Hatalmas fejlesztői szabadság, változatos és dögös autók, számtalan klasszikus gyártó – amit sokan a mai F1-ből hiányolnak, az két év múlva a felfrissített Hosszútávú-világbajnokságban éledhet újra.

Egészen ígéretes részletek derültek ki a Hosszútávú-vb 2020-2021-es szezonjában életbe lépő szabályrendszeréről. Nagy szüksége van a sorozatnak egy szívmasszázsra, ugyanis az idei évre a sorozat húzóneveinek, az LMP1-es kategória résztvevőinek száma drasztikusan lecsökkent, 2018-ra a Toyota személyében mindössze egyetlen teljes értékű P1-es gyártó maradt a kategóriában. A szervezők az utolsó pillanatokra azonban kapcsoltak, és új alapok lefektetésébe fogtak bele. Nézzük, miről is fog szólni a következő öt év.

 wec-toyota-hipercar



- Utcai csúcsautókon alapuló kinézet. A mostani csúcsosztály (LMP1) prototípusait az autógyártók hiper-, luxus-, szuper-, és koncepcióautóira cserélik, így minden márka modellje azonnal felismerhető lesz a pályán, ráadásul egy csapásra változatosabbá válik a kategória mezőnye. Az F1 előzési problémáit is figyelembe vették, ugyanis ezek a gépek elsősorban a padlólemezzel generálják majd a leszorítóerőt, háttérbe szorítva a karosszéria keltette légáramlatokat.

- Fejlesztői szabadság. A belsőégésű motorok hengerszáma, elrendezése és lökettérfogata is szabadon választott, az üzemanyag-fogyasztás viszont korlátozott. Az első kerekeket hajtó hibrid-rendszerek (KERS) maradnak, ezeket szabványosított motorvezérlő-egység fogja irányítani. A gyártók nem készíthetnek kizárólag saját maguknak erőforrásokat, bárki is fejleszt motort, azt megvételre a privátok számára is rendelkezésre kell bocsátania. A szabályalkotók célja a 3:20-as Le Mans-i köridő elérése volt (a jelenlegi pályarekord 3:14,791 Kamui Kobayashitól).

- Költségcsökkentés. Az utóbbi években az LMP1-es csapatok kiadásai már Formula-1-es magasságokba szöktek, ami semmi jóra nem vezetett. Bár konkrét számok nem hangzottak el, a tervek szerint a mostani költekezést körülbelül a negyedére vágnák vissza, ezáltal kedvezve mind a gyártók, mind a privát résztvevőknek. Ebben nagy szerepe lesz egy rejtélyes, újragondolt homologizációs folyamatnak és a technikai szabályoknak is, amelyek „természetes módon” húzzák majd vissza a kiadásokat a földfelszín közelébe.

wec-lmp1-2015

Bár az utóbbi évek LMP1-esei a sorozat valaha volt leggyorsabb gépei, a gyári csapatok többségét elűzték az irdatlanul magas költségek

A világbajnokság vezérigazgatója, Gérard Neveu abban bízik, hogy ezzel a szabályrendszerrel képesek lesznek majd visszacsábítani a gyártókat a WEC csúcsosztályába, Jean Todt a prezentáció során pedig arról beszélt, hogy a szabályrendszerrel egy olyan „hosszú távú és stabil platformot” hoztak létre, amely „költséghatékonyan válhat a jövő technológiáinak színterévé.”

Az Autosport értesülései szerint a tárgyalásokon a WEC-ben jelenleg is versenyző Aston Martin, Ferrari, Ford és Toyota mellett a McLaren is képviseltette magát, ráadásul az amerikai IMSA sorozat vezetői is érdeklődve figyelték az eseményeket.

A holnap rajtoló Le Mans-i 24 órás előtt egyébként cikksorozattal hangolunk az eseményre, ennek legutóbbi darabját itt olvashatjátok.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: