Steward
Varga Ákos
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2019. augusztus 25. vasárnap
Retro

Érdekességek a búcsúzó Sauberről

Eltűnik a Sauber név a Formula-1-ből, 1993 óta pedig az egyik legszerethetőbb istálló volt a Formula-1-ben. Szerencsére nem szűnik meg a csapat, csak átalakul Alfa Romeo Racinggé.

Az elmúlt bő két és fél évtizedben valamilyen formában folyamatosan jelen volt a svájci istálló a száguldó cirkuszban. 2006 és 2009 között a BMW fennhatósága alatt, előtte és utána azonban önálló, privát gárdaként szálltak harcba, váltakozó sikerrel. Akadtak kivételesen jó és csapnivalóan rossz évek is. 2016-ban az anyagi csőd szélére sodródott a hinwili alakulat, de végül megmenekült.

Tavaly már jól láthatóan a fejlődés útjára léptek a 2017-es sereghajtó szerepet követően, idén pedig még nagyobb célokat tűznek ki maguk elé, immáron Kimi Raikkönennel a fedélzeten. A Sauber név tehát eltűnik a száguldó cirkuszból, de több érdekességre is bukkanhatunk a csapat elmúlt 26 évét megnézve.

A csapat leghűségesebb pilótája Nick Heidfeld volt, aki pályafutása 185 nagydíjából 125-öt a Sauber (később BMW-Sauber) színeiben futotta. A német 2001 és 2003 között, majd 2006 és 2010 között versenyzett a svájciaknál.

Három világbajnok versenyzett a Saubernél, igaz csak egyikük volt már akkor is bajnok, amikor az autót vezette. Kimi Raikkönen 2001-ben, Jacques Villeneuve 2005 és 2006 között teljes évadot is teljesített (a kanadai csak az első évet futotta végig, a második szezon felénél Robert Kubica váltotta), Sebastian Vettel pedig egyetlen versenyhétvégén, a 2007-es indianapolisi viadalon ült a volánnál, debütálásán pedig azonnal pontot is szerzett (ahogy Raikkönen is).

Egy képen a leghűségesebb Sauber-pilóta és a későbbi világbajnok

A Sauber összes versenyautójának neve C betűvel kezdődik. Ez az egykori tulajdonos, Peter Sauber feleségére, Christianéra utal. Ezt nem csak a Formula-1-ben, hanem más szériákban (például a sportautóknál) is így alkalmazták.

A Sauber istálló egészen bámulatos debütálással jelentkezett a Formula-1-ben 1993-ban. A Dél-Afrikai Nagydíjon remek rajthelyről (6. és 10.) indulva néhány kör után a negyedik és ötödik helyen haladt a két versenyautó. J.J. Lehto végül ötödikként célba is ért, Karl Wendlinger viszont motorhiba miatt a verseny felénél kiesett.

Hét versenyző végzett dobogós helyen a Sauber huszonhat esztendeje során. Heinz-Harald Frentzen, Kamui Kobayashi, Jean Alesi, Johnny Herbert, Nick Heidfeld, Robert Kubica és Sergio Perez. Az első dobogós helyet Frentzen szerezte, az utolsót pedig Kobayashi (2012-ben).

J.J. Lehto azonnal egy ötödik hellyel indította a Sauber F1-es kalandját

A Sauber volt az első istálló a Formula-1-ben, amin megjelent a Red Bull logója 2001-ben (ez az együttműködés egészen 2005-ig fennállt), sőt egy időben Red Bull-Sauberként indult a gárda, később az energiaitalosok saját csapatot indítottak, 2006-tól pedig már kettőt is (a Minardi felvásárlása után Toro Rosso néven).

Egy másik későbbi rivális is a Saubernél kezdte, 1993-ban nem hivatalosan, de a Mercedes támogatásával versenyzett a csapat. Az autó oldalán annyi szerepelt, hogy „a Mercedes-Benz koncepciója szerint”. A következő évben már a német gyártó felvállalta a nevét teljes egészében, 1995-től viszont inkább a McLarennel szövetkezett, a svájciak pedig két évre a Forddal, később pedig a Ferrarival kötöttek szerződést.

Schumacher szakértelmével és teszteléssel segítette a Sauber fejlesztését

Michael Schumacher soha nem versenyzett a Sauber F1-es csapatában, ám mielőtt megérkezett a száguldó cirkuszba, a sportautózásban egy Sauber által indított Mercedesszel állt rajthoz például a Le Mans-i 24 óráson is, ahol megfutotta a verseny leggyorsabb körét. Később, 1997-ben Ferrari-pilótaként is tesztelt a svájciak számára, hogy segítse (az olasz motort használó) versenyautó hatékonyabb fejlesztését.

A hinwiliek voltak az első úttörői a magasított cockpitoldalfal bevezetésében. 1994-ben Karl Wendlinger nagyon súlyos balesetet szenvedett Monacóban, ezután nem sokkal áttervezték a versenyautót, nagyobb fejvédelmet biztosítva a pilótáknak. Nem egész két évvel később ezt már a szabályok is kötelezővé tették.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?