DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 22. hétfő

Pro és kontra: Schumacher vagy Hamilton a nagyobb ász?

Lewis Hamilton októberben előbb utolérte, majd meg is döntötte Michael Schumacher futamgyőzelmi rekordját, ennek apropóján pedig az Autósport és Formula Magazin két szerzője, Balogh Tamás és Bognár Viktor érveket és ellenérveket sorakoztatott fel mindkét extraklasszis mellett és ellen annak kapcsán, hogy melyikük is tekinthető a (leg)jobbnak. Erről és még sok más érdekességről is olvashatsz magazinunk nemrég megjelent legfrissebb számában!

msc-ham-dppi

Megható búcsú Felipe Massától... négy éven belül harmadszor

Hiszen a brazil 2016 novemberében elbúcsúzott a Formula-1-től, aztán váratlan maradása után 2017 végén ismét, most pedig két szezonig tartó együttműködése ért véget a Formula-E-ben a Venturival. A monacói csapat összeállított egy búcsúvideót Massa legjobb pillanataiból, a csapattársával való bolondozásokról, a pályán látott megmozdulásairól és persze a fénypontnak számító tavalyi monacói dobogóról.

Egyelőre nem tudni, hova vezet a 39 éves pilóta útja, de ígéri, hamarosan részleteket árul el erről. 

Nincsenek szavak: ezt látta Rossi a felé repülő motorból

Csak egy másodperc töredéke a veszélyes pillanat, de mi nem tudjuk hátborzongás nélkül végignézni ezt a videót, amit Valentino Rossi fedélzeti kamerája rögzített a MotoGP Osztrák Nagydíján, Johann Zarco és Franco Morbidelli balesete után.

Előzmények:

- a baleset

- futambeszámoló

- Rossi és Vinales a baleset megúszásáról

- Zarco és Morbidelli nyilatkozata

Schumacher már 2007-ben felismerte Hamilton egyik legnagyobb erősségét

Az F1 Youtube-oldala előásott egy 13 éves felvételt, amelyen Michael Schumacher az akkor újonc Lewis Hamiltonról nyilatkozott. A hétszeres világbajnok már akkor nagyon tehetségesnek tartotta a brit pilótát, és egyáltalán nem érte meglepetésként a fiatal pilóta teljesítménye. Amit viszont meglepőnek talált, hogy Hamilton a kora ellenére mennyire kiegyensúlyozott teljesítményre volt képes. Ez mai napig a brit egyik legnagyobb erőssége, és Schumacher már akkor kiszúrta.

Három korábbi világbajnok is lesz a WRX hétvégi dupla szezonnyitóján

Hétvégén Svédországban, Höljesben elkezdődik a ralikrossz-világbajnokság szezonja – szombaton és vasárnap két teljes értékű fordulót tartanak –, a rajtlistán pedig jól ismert név szerepel: Mattias Ekström, a 2016-os világbajnok, aki hazai pályán tér vissza beugróként. A DTM és WRX korábbi ásza utoljára tavaly, a spái versenyen szerepelt a mezőnyben – Szabó Krisztián ideiglenes csapattársaként –, 2018-ban hagyott fel állandó jelleggel a versenyzéssel.

Ez lesz viszont az első alkalom, hogy nem saját istállója, az EKS neve alatt versenyez a vb-n: a KYB Team JC Audi S1-esével indul, Robin Larsson csapattársaként. Ekströmmel együtt a sorozat három bajnoka lesz a rajtrácson Höljesben: visszatér a 2017-es és 2018-as szezont uraló Johan Kristoffersson, valamint címet véd Timmy Hansen. A nagy nevek tekintetében ez jelentős változás 2019-hez képest, amikor egy korábbi bajnok sem szerepelt a szériában.

Ekström váratlan szereplésének oka, hogy a Team JC 2020-ra leszerződött versenyzője, Janis Baumanis anyagi problémákkal szembesült a gazdasági világhelyzet miatt, ezért nem tud részt venni a WRX teljes szezonjában. Mivel a csapat az EKS által fejlesztett Audi Supercarral versenyez, Mattias Ekström jutott Joel Christoffersson eszébe.

Szabó Krisztián ugyancsak rajthoz áll a szezon első versenyhétvégéjén, a GRX harmadik számú Hyundai i20 versenygépével. A kétszeres Európa-bajnok a tervek szerint részleges szezont fut idén a WRX-ben.

Amikor egy sérülés befolyásolta a vb-küzdelmet

Marc Marquez az idénynyitón olyan bukást szenvedett, amely alapjaiban befolyásolja a 2020-as év végkimenetelét – ennek apropóján összeszedtünk néhány példát az elmúlt évtizedekből, amikor az egyik favorit esése teljesen átírta az adott szezon forgatókönyvét. Olvasható az Autósport és Formula Magazin legújabb számában.

5gypu3mtk61eije9jwz8_lg

Vettel mérföldkőhöz érkezett abban a statisztikában, ami már semmire sem jó

Az F1 hivatalos patformjainak tartalomgyártói mégis eléggé rá voltak pörögve a Spanyol Nagydíj hétvégéjén a témára, hogy a német elérheti a karrierje során megszerzett 3000 pontot. A verseny végén jegyzett 7. helyezése éppen elég volt ehhez, és Lewis Hamilton után ő a második, aki elért ehhez a mérföldkőhöz. Persze a pontok statisztikája az, amit a legkevésbé érdemes alapul venni bármiféle összehasonlításhoz, hiszen a pontrendszer számos alkalommal változott már 1950 óta - a legnagyobbat akkor, amikor 2010-től, Vettel első világbajnoki évétől kezdve 10 helyett már 25 pont járt a győzelemért, legutóbb pedig tavaly, amikor újra pontot kezdtek osztani a leggyorsabb körért.

Vannak weboldalak, amelyek kifejezetten azért jöttek létre, hogy tegyenek valamit a pontranglista használhatatlansága érdekében: például a Formula1points.com, amely az összes eddigi pontrendszer szerint képes átalakítani a múlt és a jelen F1-es pilótáinak eredményeit, így összevethetővé téve őket. Ebből derül ki, hogy Lewis Hamilton megszerzett pontok terén is éppen mostanság éri be Michael Schumachert - egyes rendszerekben kicsivel kevesebb, másokban már kicsivel több pontja van nála. Ha például mindkettőjük összes eredményét a 2019 óta érvényben lévő rendszerre vetítjük le, akkor az jön ki, hogy Hamiltonnak már csak kilenc pont a hátránya a némettel szemben.  

Marquez még a Stájer Nagydíjat is csak a tv-ből nézheti

Ezt csapata, a Repsol Honda erősítette meg az első spielbergi futam után, így az idénynyitón jobb felkartörést szenvedő, majd a második jerezi versenyen indulni próbáló, de végül visszalépő Marc Marquez sorozatban már a negyedik nagydíjat lesz kénytelen kihagyni. A spanyolt ezúttal is a HRC tesztversenyzője, Stefan Bradl fogja helyettesíteni.

Marquez így leghamarabb a szeptember 13-i San Marinó-i Nagydíjon ülhet motorra. A címvédésre egyre haloványabb az esély, mert bár Fabio Quartararo spanyolországi duplája után igencsak megkavarodtak az erőviszonyok a MotoGP-ben, s a francia „csak” 67 ponttal vezet a tabellán (a repsolos még egyetlen egységet sem gyűjtött), a koronavírus-járvány miatt lerövidített naptár csak legfeljebb kilenc forduló áll majd a hondás rendelkezésére, hogy ezt a hátrányt ledolgozza – noha a Spanyol GP-n látott tempója alapján még esély is lehetne erre, de azt sem tudhatjuk, hogy Marquez milyen állapotban fog majd visszatérni.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Marc Márquez (@marcmarquez93) által megosztott bejegyzés,

 

A hétvége hőstette, hogy még a Spanyol Nagydíjból is sikerült hatperces összefoglalót készíteni

Merthogy megérkezett a barcelonai futam hivatalos videós összefoglalója is – ha valaki esetleg lemaradt volna a versenyről, pörgesse át ezt gyorsan (miután átkattintott a YouTube-ra):

 

Portugália a legnagyobb autósportos sikerét ünnepli – át tudjuk érezni, hogy ez milyen!

Antonio Felix da Costa megérkezett Portugáliába a Formula-E bajnoki címének berlini bezsebelése után, a repülőtéren pedig éljenző és a himnuszt éneklő nagyobbfajta tömeg várta őt babérkoszorúval. Elég ismerős felvételek, hiszen Michelisz Norbert is valami nagyon hasonló fogadtatásban részesült, miután tavaly decemberben bajnok lett a WTCR-ben.

Kubica Formula-1-es motorcsónak „ellen” Varsó utcáin

Fontos történelmi évfordulóhoz érkezett Lengyelország, hiszen most van 100 éve, hogy a lengyelek győzelmet arattak a Vörös Hadsereg ellen a Varsói csatában. Az évforduló megünnepléséhez pedig Robert Kubica és az Alfa Romeo segítségét kérték, hiszen egy látványos videó felvételéhez a pilóta a lengyel főváros utcáin száguldozhatott, miközben társa, a Formula-1-es motorcsónak-világbajnokságon szereplő Bartek Marszalek a Visztulán szelte a hullámokat.

Egy korábbi pilóta Roy Nissanyval példázza, mi a baj az F1-gyel

Az MNASZ elnöke által patronált Roy Nissanyt mi is kifaggattuk, miután a Spanyol Nagydíj első szabadedzésén megkapta a nagy lehetőséget a Williamstől, és először vezethetett Formula-1-es autót egy futamhétvége során. Az izraeli egész jól helytállt első bevetésén, hiszen csapattársától, Nicholas Latifitől csak három tizedmásodpercre maradt el a 90 perces gyakorlás végén. Azon persze nincs mit titkolni, hogy Nissany a Formula-2-ben nem az élmezőnyben küzd, emiatt pedig vannak is, akik irigykedve, vagy éppen rosszallással nézik az F1 felé való lépdelését.

Érdekes megállapítást tett ennek kapcsán Tiff Needell, aki nemcsak a Top Gear korábbi műsorvezetője, de 1980-ban még egyszeres nagydíjrésztvevő is volt, és máig rajta tartja a szemét az autóversenyzés világán.

"Az egyik legaggasztóbb dolog az F1-ben, hogy egy Roy Nissany be tudja vásárolni magát az első szabadedzésre, ahol képes három tizedmásodpercen belül maradni a csapattársa mögött, majd átpattan egy F2-es autóba, ahol közel másfél másodpercet kap a legjobbtól..." - írta közösségi oldalán a barcelonai edzésnap végén.

A Tridentnél, azaz kétségtelenül nem az F2-es mezőny erősebb csapatainak egyikénél versenyző Nissany aztán az időmérőn 15. lett a 22 indulóból, majd az első verseny végén a 20. helyről esett ki, a másodikat pedig a 12. pozícióban zárta.

 

nissany

Brutális baleset, szétszakadó motorok a MotoGP spielbergi futamán

Már a Moto2-ben is láthattunk egy ijesztő bukást, de a MotoGP Osztrák Nagydíjának harmadánál óriási esés történt: Johann Zarco és Franco Morbidelli ütközött össze a 3-as kanyar előtt, kettejük motorja pedig szanaszét szakadva pattogott vissza a pályára, majdnem eltalálva Maverick Vinalest és Valentino Rossit. Bár Morbidellit hordágyon vitték el, szerencsére úgy tűnik, mindenki megúszta a komoly sérülést. Videón az ijesztő jelenetsor:

Óriás Moto2-bukás: földön fekvő motornak száguldott a maláj versenyző

Ijesztő baleset történt a Moto2 spielbergi futamán, azt követően, hogy a bajnokságot vezető Enea Bastianini elesett az 1-es kanyar kijáratánál. Bár ő gyorsan le tudott menekülni a pályáról, motorja az út közepén marad, aminek pillanatokkal később nekiszáguldott Hafizh Syahrin, a korábban a MotoGP-t is megjárt maláj versenyző.

A baleset miatt piros zászlóval ideiglenesen leállították a futamot. Syahrint a pályakórházba vitték, és egyelőre csak annyit lehet hivatalos forrásból tudni, hogy a versenyző végig eszméleténél volt. További információk a vizsgálatot követően várhatók a 26 éves versenyző állapotáról. 

Jó, hát ez a maszk már meg is nyerte az Indy 500-at

Egy évtizednyi állandó szereplés után James Hinchcliffe idén csak alkalmi versenyzőként van ott az IndyCar mezőnyében, a humorérzékét azonban szerencsére továbbra is teljes egészében megőrizte. Szombaton, az Indianapolis 500 időmérőjének első napján ugyanis olyan maszkban jelent meg a pályán, hogy nemcsak alatta, hanem rajta is az ő arca volt megtalálható! Láttunk már kreatív maszkmegoldásokat a járvány ellen védekező autósportban, de eddig a kanadai pilóta ötlete viszi a pálmát. Ennél többet tényleg nem lehet tenni, hogy azt a látszatot keltsük, mintha nem is lenne vírus.

"Ha rémálmokra vágysz ma este, ne keress tovább!" - írta a képhez maga a versenyző.

És Hinchcliffe-nek van is mire felvágnia a paddockban, hiszen a negyedik leggyorsabb időt autózta a szombati időmérőn, így bejutva a vasárnapi Fast 9-ba, ahol végül a hatodik rajthelyet szerezte meg.

EfgbfFVXoAAUWTE

EfeeVYBXYAAOhUH

EffOAKoXoAYVdhx

F3: Az ötödik helyről nyert Piastri

A Renault istálló junior pilótája, Oscar Piastri nyerte meg a Formula-3 vasárnap délelőtti fordított rajtrácsos futamát Barcelonában. A Prema pilótája a rajtot követően mindössze néhány kanyar alatt az élre tört, és a biztonsági autós fázisok ellenére a leintésig magabiztosan tartotta a pozícióját. A második helyet a tavalyi csúnya balesetéből felépülő Alex Pironi, a harmadikat pedig a pole-pozícióból induló Matteo Nannini szerezte meg. A mezőny egyetlen női pilótája, Sophia Flörsch a 23., David Schumacher pedig a 25. pozícióban zárt.

A verseny végeredménye:

Efh5e8zX0Ao0jXs

Két kanyarral a leintés előtt parkolt le, kórházba vitték az F2-es pilótát

A Formula-2 szombati, barcelonai főversenyének végén furcsa balesetben szerzett sérülést Sean Gelael, akit a leintést követően a mentőknek kellett kiemelni az autóból. A televíziós kamerák elől is rejtve maradt a pillanat, amikor a DAMS indonéz versenyzője az utolsó körben összeütközött Jack Aitkennel, Gelael autója pedig elemelkedett a talajtól, majd egy kerékvetőn landolt. Bár az autó működőképes maradt, a pilóta már nem tudott vele eljutni a célig - két kanyarral a kockás zászló előtt leparkolt, majd miután kisegítette őt az orvosi csapat, mentőautóval a General De Granollers Kórházba szállították. Ott derült ki, hogy a pilóta enyhe csigolyasérülést szenvedett, és bár azóta a kórházból bejelentkezve már ő maga is közölte, hogy jól érzi magát, a vasárnapi sprintversenyt egész biztosan ki kell hagynia.

A Formula-2 utolsó körét érdemes visszanézni

Ezért meg is mutatjuk. Nobuharu Matsushita a 18. rajthelyről győzött szombaton, a harmadik hely sorsa pedig ebben a lélegzetelállító négyes harcban dőlt el:

Motorsporthíradó ma délután: Kapcsoljatok a FIX TV-re 13 órakor!

Augusztusban menetrendszerűen jelentkezik az Autósport és Formula Magazin Motorsporthíradó a FIX TV műsorán. Ma 13 órakor a hazai ralikrossz és rali szezonnyitójáról mutatunk beszámolót, megszólal Boldizs Bence, a legújabb magyar WTCR-pilóta, de még Lewis Hamilton is szerepet kap az epizódban.

Nem tudod tv-ben nézni a MotoGP futamait? Segítünk!

A gyorsaságimotoros-világbajnokság küzdelmeit az idei szezontól kezdődően az újonnan indult Aréna4 csatorna közvetíti, ám mivel azt egyelőre csak kevés szolgáltatónál lehet fogni, a MotoGP eseményeit a honlapjukon is élőben lehet nézni. IDE vagy a képre kattintva éritek el a felületet, ahol ma például 11:00-tól a Moto3, 12:20-tól a Moto2, 14:00-tól pedig a MotoGP versenyét is megnézhetitek (aki pedig nem akar semmilyen MotoGP-s hírünkről lemaradni, csatlakozzon a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz!):

motogp-stream-spielberg

Egy araszon múlt: 12 centivel maradt le Vettel a Q3-as szerepléstől

A különbségeket a Formula-1-ben nem hosszmértékegységekkel szokás mérni, ám az időmérő után kiszámolták, mennyin múlott a 11. helyen végző Sebastian Vettel továbbjutása a Q3-as fázisba. A tizedikként még bekerülő (végül nyolcadik helyre kvalifikáló) Lando Norris 0,002 másodperccel volt gyorsabb, ami átszámítva 12 centiméter.

Egy másik figyelemreméltó számadat az időmérő edzés kapcsán, hogy a 92. pole-pozícióját megszerző Lewis Hamilton 150. alkalommal indulhat az első rajtsorból. Más a közelébe sem jutott ennek a mérföldkőnek: Michael Schumacher 116-szor, Sebastian Vettel pedig 101-szer rajtolt onnan pályafutása során.