Múlt szerdán a Yamaha bejelentette, hogy a 2023-as szezon végén távozik tőlük Franco Morbidelli, a helyére pedig Alex Rins érkezik az LCR Hondától annak ellenére, hogy a spanyol eredetileg 2024-ig írt alá jelenlegi alakulatával. Ezzel ledőltek az első dominók a MotoGP pilótapiacán, amelyek további lavinát indíthatnak el a jövő évi rajtrács összetételét illetően.
Az első kérdés természetesen az, hogy mi lesz Morbidelli sorsa. A legkézenfekvőbb opció már a Yamahával való szakítást megelőzően is a VR46 tűnt, hiszen az olasz motoros eleve Valentino Rossi akadémiájáról került ki. A Ducati pedig a Brit Nagydíj hétvégéjén elismerte: szívesen látnák az egyik motorjukon jövőre a korábbi Moto2-es világbajnokot – igaz, az lehet akár a Gresini is, nemcsak a VR46, de a kapocs miatt mindenképp utóbbi tűnik a valószínűbb célállomásnak.
Már csak azért is, mert könnyen lehet, hogy alapból is felszabadul ott egy ülés a Ducati házon belüli átrendezésének. Marco Bezzecchi ugyanis idén a második szezonjában remek teljesítményt nyújt – futamgyőzelmeket szerezve tartozik Francesco Bagnaia fő üldözői közé –, s ezt a bolognai gyártó szeretné azzal jutalmazni, hogy 2024-ben már gyári specifikációjú motort biztosít számára (idén a VR46-nál a tavalyi Desmosedicivel versenyez).
Ezt azonban jelen állás szerint csak a Pramac Racingnél tudnák megadni neki: a Ducati elmondása szerint négynél több GP24-est nem tudnak és nem is akarnak jövőre üzemeltetni, márpedig a Pramackal szerződésük van arról, hogy két adott évi versenygépet kapnak tőlük, azaz a VR46-nál erre nincs esély. Bezzecchinek és a Ducatinak tehát döntenie kell: bár az olasz korábban elmondta, hogy szereti a jelenlegi csapatát és azt a környezetet, ha technikai fronton előre akar lépni, akkor rá kell szánnia magát a csapatváltásra. Amit a Ducati már csak azért is szorgalmaz, mert továbbra is tartja magát az értesülés, hogy a VR46 2025-től Yamahára válthat, és mindenképp szeretnék Bezzecchit közel tudni magukhoz.
Mindez azonban azzal járhat, hogy Johann Zarco viszont kiszorul a Pramactól. A vb-összetettben jelenleg második Jorge Martin helye stabil az első számú szatellit alakulatnál, s ha Bezzecchi érkezik, akkor a franciának mennie kell – még ha a Ducati hangsúlyozta is, hogy őt sem szeretnék elveszíteni: opció lehet akár a Gresini ülése, de a Superbike-vb-n is szívesen látnák, csakhogy arra pedig Zarco nem vágyik.
A MotoGP-ben hét idény után is győzelem nélkül álló versenyző maga megjegyezte Silverstone-ban, hogy nem érti, mit kellene még tennie ahhoz, hogy maradjon: jelenleg ötödik az összetettben, a csapatértékelést pedig vezeti a Pramac Martin és az ő eredményeinek köszönhetően. Ugyanakkor úgy fest, máris van kérője Zarcónak, méghozzá a Rins yamahás átigazolása után egy üres hellyel rendelkező LCR Honda.
A 33 éves motoros a The-Race szaklapnak elmondta: „büszkévé tenné”, ha ő lehetne az, aki segít a Hondának kilábalnia a jelenlegi gödörből (bár kérdés, hogy ezt mennyire tudná megtenni Lucio Cecchinello csapatánál, hiszen Rins is többek között arra panaszkodott idén, hogy nem igazán veszi figyelembe a HRC a visszajelzéseit a fejlesztések során), s ezt egyfajta kárpótlásként élné meg a néhány éve befuccsolt KTM-es próbálkozása után. Azt viszont persze Zarco sem tagadja, hogy jelenleg a Ducati a legjobb motor a mezőnyben…
Olasz vs. brit különmeccs az utolsó Ducatiért?
Többször említettük már a Gresini ülését, nem véletlenül, ugyanis Fabio di Giannantonio halovány teljesítménye alapján szinte biztosra vehetjük, hogy az olasznak nem lesz maradása 2024-re. Így viszont felszabadul egy hely, amely annak ellenére is értékes, hogy „csak” előző évi Desmosediciről van szó – amellyel azonban tavaly Enea Bastianini remekül bizonyította, hogy nagy eredményeket lehet elérni (de ide sorolható Alex Marquez szombati sprintsikere is). Nem véletlen, hogy a nyári szünetben még az is felröppent pletykaként, hogy akár Joan Mir is érdeklődhet az ülés iránt annak érdekében, hogy menekülhessen a Repsol Hondától.
A legfrissebb sajtóértesülések szerint azonban két fő esélyes van Di Giannantonio helyére. Az egyikük az eddig is emlegetett Tony Arbolino: a Moto2-ben vitézkedő, bár épp a hétvégén a világbajnoki vezetést elveszítő olasz iránt érdeklődik a Ducati, s az idei eredménysora láttán ez nem is meglepő. A másik jelölt pedig Jake Dixon, aki szintén erős teljesítményt nyújt a középső géposztályban, ahol Assenben szerezte meg első nagydíjgyőzelmét és jelenleg a harmadik helyen áll a pontversenyben. Az ő esélyeit állítólag az is javítja, hogy a MotoGP-t az Egyesült Királyságban közvetítő TNT Sports is segítheti az üléshez jutását, ezzel elérve, hogy legyen brit motoros a királykategóriában.
Tovább él a KTM Acosta-dilemmája
Végezetül szólnunk kell a fentiektől részben független KTM-ügyről, hiszen továbbra is az a helyzet, hogy öt versenyzőt kellene elhelyezniük négy motorra. A probléma forrása a Moto2-ben a tabella élére álló Pedro Acosta, aki egyértelműen az utóbbi évek legnagyobb reménysége, s mivel a spanyol kijelentette, hogy 2024-ben már a királykategóriában akar szerepelni, így a KTM kénytelen ülést adni neki, ha nem akarja elveszíteni egy rivális gyártóval szemben – annak ellenére, hogy az eredeti terv az lett volna, hogy Acosta lehúz még egy évet a Moto2-ben.
Csakhogy az osztrákok négy motorja papíron foglalt. A gyári csapatnál Brad Binder és Jack Miller helye is betonbiztos(nak tűnik), míg a Gas Gas Tech3-nél Pol Espargaro eleve rendelkezett 2024-re szerződéssel, Augusto Fernandezét pedig a versenyző és a KTM-vezetőség nyilatkozatai alapján is nemrég hosszabbították meg. Viszont így akkor hogyan lesz hely Acosta számára?
Mi is írtunk róla, hogy a KTM a nyári során bekopogtatott több szatellit alakulathoz, hogy esetleg nyitottak lennének-e arra, hogy lecseréljék a jelenlegi motorpartnerüket. A Gresini azonban hosszabbítani fog a Ducatival, így az LCR lehetett volna az opció, de Cecchinello is határozottan kijelentette, hogy ki akarja tölteni a Hondával 2024 végéig szóló szerződését. „Nem akarunk érvényes kontraktussal rendelkező csapatokkal tárgyalni, nem tartozik a kultúránkhoz az istállók más gyártóktól való elcsaklizása” – jelentette ki Pit Beirer, a KTM motorsportigazgatója, aki az RNF Apriliától is nemleges választ kapott.
Úgy fest azonban, hogy azt a Dorna korábbi határozott elutasítása ellenére sem adta fel a KTM, hogy lecsapjanak a Suzuki kiszállása révén megüresedett két helyre a rajtrácson. „Hetente beszélünk a Dornával arról, hogy az a vágyunk, hogy több helyet szeretnénk” – fogalmazott Beirer. A KTM a kisebb géposztályokban partner Aki Ajo csapatával foglalná el a szóban forgó helyet a mezőnyben, ám a hírek szerint korábban a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna nem volt nyitott erre az ötletre, a 24 indulóban maximalizált mezőny fennmaradó két helyét ugyanis egy esetlegesen beszálló új gyártó számára szeretnék fenntartani (még ha rövid távon nincsenek is ilyesmiről pletykák).
Ha viszont ez nem valósul meg, akkor alighanem áldozatot kell hoznia a KTM-nek annak érdekében, hogy Acostát maguknál tartsák. S ez az áldozat akár Espargaro is lehet, aki épp a hétvégén tért vissza a szezonnyitón elszenvedett súlyos sérüléseiből. Nem lenne fair egy kihagyott fél szezon után elküldeni vagy akár tesztversenyzővé lefokozni a spanyolt, de alighanem Acosta a prioritás a KTM-nél. Elképzelhető, hogy rövidesen meg is tudjuk, hogyan oldja fel a gordiuszi csomót a márka, hiszen a jövő hétvégén jön a hazai nagydíjuk Spielbergben, így nem kizárt, hogy akkorra időzítik majd a bejelentés(eke)t.
A versenyzőpiac legfrissebb állásáról a Formula Motocast új adásában is beszélgettünk:
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!