Marquez még mindig egy lépéssel a mezőny előtt jár
Bár lehetett sejteni az edzéseken futott hosszabb etapjai alapján, hogy hiába győzte le két yamahás is az időmérőn, a versenyen Marc Marquez lehet a favorit, a vasárnap délutáni produkció minden várakozást felülmúlt. Már abból is látszott, mennyire magabiztos a spanyol, hogy a szokásos taktikájával ellentétben rögtön a verseny első köreiben az élre állt. Aztán jött a hiba és az újabb elképesztő mentés, majd pedig a döbbenetes felzárkózás: a repsolos a 16. helyről a harmadikig küzdötte előre magát, miközben még az éllovashoz is közeledett – azaz úgy volt az övé a legerősebb tempó, hogy közben még előzgetett is!
Ha nincs a második hiba és az óriási bukás, Marquez könnyedén második lehetett volna a Spanyol Nagydíjon, ha pedig nincs az első megbicsaklás, valószínűleg Fabio Quartararóék a közelébe sem értek volna. A nyolcszoros világbajnok ismét megmutatta, hogy ő a jelenlegi mezőny legjobbja, s ha nem sérült az orsóidege, és Brnóban már valóban visszatérhet – egyelőre nincs ezzel kapcsolatos hivatalos információ, még csak ma műtik majd a hondást, de Dr. Xavier Mir szerint ez az optimista forgatókönyv –, akkor bizony még azt sem lehet kizárni, hogy a vb-címért is bőven harcban lesz.
Csúnyán ráfizethet a Honda a stratégiájára
Ha viszont Marquez esetleg az összes nyári versenyről kidől, akkor nagyon nagy bajban lesz a Honda – főleg akkor, ha esetleg Cal Crutchlow is kénytelen lesz futamokat kihagyni a csuklóműtétje miatt. Ezt pedig nagyrészt saját maguknak köszönhetik, hiszen olyan motort építettek, amelyet Marquezen kívül tulajdonképpen senki más nem tud normálisan megülni: jól mutatja mindezt, hogy az újonc csapattárs, Alex Marquez mindössze a 12. helyen végzett. Tavaly már nem is csináltak titkot belőle a HRC-nél, hogy arra alapoztak, hogy az idősebb Marquez úgyis elbánik a motorral, bármennyire is vezethetetlen az: ők maguk fogalmaztak úgy, hogy inkább a motorerőre koncentráltak, semmint a kezelhetőségére, hiszen náluk van a világ legjobbja, majd megoldja.
Mondhatni, hogy a Honda megtanulta a „Rossi-leckét”: az évezred elején szépen beleszaladtak abba a pofonba, hogy Valentino Rossi legnagyobb sikerei idején csak a motornak tulajdonították a győzelmi sorozatát, aztán amikor az olasz ezt megunva átment a Yamahához, az előző évben egyetlen dobogót szerző géppel is elverte őket. Azóta tudják a japánok, hogy igenis fontos komponens a versenyző, ám ezúttal áteshettek a ló túloldalára: ha huzamosabb időre Marquez nélkül maradnak, gyakorlatilag lőttek is a 2020-as idényüknek.
Jól döntött a Yamaha Quartararóval és Vinalesszel
Marquez kiválásával a Yamaha futamot tudott nyerni, és Jerezben az is kiderült, hogy jól döntött a gyár, amikor Valentino Rossi kárára is Maverick Vinales megtartása és Fabio Quartararo előléptetésére szavaztak 2021-re. Quartararo a hetedik rajtelsőségét végre győzelemre tudta váltani, a MotoGP-érában ezzel ő lett az első francia és az első szatellit yamahás győztes, ezzel pedig komoly gát szakadhat át benne.
Az edzéseken Vinales egy leheletnyivel még nála is erősebb tempót mutatott, de lehet, hogy a spanyol elszámította magát a lágy első gumikkal, amely miatt saját bevallása szerint is túlélőversennyé vált a futama – ilyen szempontból előny, hogy a hétvégén ugyanott versenyez a mezőny, kipróbálhatják, mire mennek a többiek által favorizált kemény keverékkel (igaz, az sem mellékes, hogy a lágy gumi miatt tudott a futam elején nyomást gyakorolni Marquezre, aki részben talán emiatt is hibázott). Nem kérdés, hogy ha a címvédő nem tud gyorsan visszatérni, ők ketten léphetnek elő a 2020-as szezon fő esélyeseivé a régi problémák által még mindig kísértett, de érezhetően javult M1-essel.
Franco Morbidelli sem ment rosszul, nem volt messze a dobogótól, Rossi viszont… Óriási volt a hátránya a fiatalokkal szemben, épp csak a top 10-ben motorozott, amikor műszaki hiba miatt kiesett. Bár elmondása szerint 99 százalék, hogy aláír a Petronas Yamahához 2021-re, és a mostani teljesítménye nem befolyásolja a döntését, lehet, hogy érdemes lenne ezt még egyszer átgondolnia. Ha koronavírus-járvány nélkül a normál menetrend szerint megkezdődött volna tavasszal az évad, ilyen teljesítménnyel aligha döntene a folytatás mellett a „Doktor” – és az sem kizárt, hogy nem véletlenül húzták el egészen mostanáig a szerződés véglegesítését…
Megrekedt a Ducati, de azért nincs messze
Az előző három idényben a Ducati és mindenekelőtt Andrea Dovizioso tudott a legközelebb kerülni Marquezhez, úgy tűnik azonban, hogy a végső lépést nem tudják megtenni. Lehet, hogy ebben az is szerepet játszik, hogy szerintük a Michelin új hátsó abroncsa inkább a jobb kanyartempóra építő Yamaháknak és Suzukiknak kedvez, mindenesetre valóban csak harmadik-negyedik erőnek tűntek a bolognaiak a Spanyol Nagydíj hétvégéjéhez.
A helyzet ugyanakkor korántsem tragikus, hiszen Dovizioso csak odaért a dobogóra – ráadásul Jerezben MotoGP-s karrierje során először, mindezt úgy, hogy néhány hete a kulcscsontját törte! Nem véletlen, hogy az olasz úgy nyilatkozott, hogy kisebb győzelem ez nekik, de az sem véletlen, hogy további előrelépés szükségességéről is beszélt a leintés után. Csapattársa, Danilo Petrucci igencsak halovány volt, viszont érdemes még kiemelni a Pramac duóját is: ugyan Francesco Bagnaia a hajrára visszaesett, Jack Millernek nem sokon múlott, hogy Dovizioso helyett ő álljon fel a pódiumra, saját bevallása szerint a kezének zsibbadása akadályozta meg ebben. Az ausztrál is megmutatta, hogy jól döntött a Ducati, hogy felviszik a gyári csapatba jövőre, de akár már idén is számolni kellhet vele.
Sötét ló volt a Suzuki… és az is maradt
Ha volt vesztese a szezonnyitó hétvégének Marquez mellett, akkor az bizony a Suzuki. A tesztek alapján a Yamaha mellett ők tűntek a fő kihívónak a Honda számára, és az edzéseken mutatott forma és főként Alex Rins versenytempója alapján ez beigazolódni is látszott. Csakhogy ebből végül nem tudtak semmit megmutatni, Rins ugyanis már az időmérő végén megsérült: kificamított válla miatt rajthoz sem állhatott vasárnap – de ő legalább bízhat benne, hogy már az Andalúz Nagydíjon újra ott lehet a mezőnyben.
A spanyol kiválásával Joan Miren volt a Suzuki szeme, a második idényét teljesítő motoros azonban már a verseny elején bukott, így a „kékek” lenullázva zárták az első fordulót. Pedig Mir is kifejezetten biztatóan ment a Q2-ig, ahol azonban rejtélyes problémák miatt nem tudta kihozni magából a maximumot. Ha van valami, ami ebből a hétvégéből is kiviláglott a Suzuki szempontjából, hogy 2019-hez hasonlóan gyengén muzsikálnak a kvalifikációkon – márpedig ha komolyan bele akarnak szólni az élmezőny küzdelmébe, akkor ezen sürgősen javítaniuk kell, hiszen hiába lenne jó a versenytempó, ha a 10. hely környékéről indulva már a felzárkózás kinyírja az abroncsokat.
Nagyot lépett előre a KTM
Quartararo első sikere és Marquez sérülése ugyan elvitte a show-t a Spanyol Nagydíjon, a hétvége igazi meglepetését azonban a KTM szolgáltatta. Már az edzéseken is remekeltek, a futamon pedig Pol Espargaro erőből végzett a hatodik helyen – ami pedig ennél is fontosabb: szinte végig harcban volt a dobogóért, amelyről végül egyetlen másodperccel csúszott le a spanyol!
Persze Espargaro az előző években is megvillant már olykor, ám fontos különbség, hogy ezúttal a többi KTM-es is erős formát mutatott. Miguel Oliveira nyolcadik lett a Tech3 színeiben, és Iker Lecuona is jól teljesített. Aki viszont tényleg bámulatos munkát végzett, az a legelső királykategóriás versenyhétvégéjét teljesítő Brad Binder: a korábbi Moto3-as világbajnok a hatodik körben még közvetlenül Espargaro mögött, három másodpercre az éllovastól motozott, majd hibázott egyet, így 29,8 másodperces lemaradásba került. Ezt a hátrányát pedig egészen a leintésig meg is tartotta, azaz a dél-afrikai újonc gyakorlatilag azonos tempót diktált, mint a futamgyőztes Quartararo! Nyilvánvalóan nem pontos az összehasonlítás, hiszen a yamahás a végén már spórolhatott, de ez így is roppant impresszív teljesítmény volt a dél-afrikai újonctól.
A KTM tehát leadta a jelzést az élbolynak, hogy rövidesen velük is számolni kell, az Aprilia viszont nem tudta megmutatni, mi is rejlik a vadonatúj versenygépében. A 2020-as RS-GP ugyanis megbízhatósági problémákkal küszködik, emiatt lejjebb kellett tekerni a motorokat Jerezben, Aleix Espargaro szerint azonban ez csak elfedte, nem pedig érvénytelenítette a hatalmas előrelépést, amit az előző verzióhoz képest elértek. Talán a hétvégi második jerezi futamon ők is villanthatnak már.