Az F1-es Mexikóvárosi Nagydíj szabadedzéseinek napján a pályán látottak ellenére az a hír kívánkozik az élre, hogy a sportfelügyelők megvizsgálták a McLaren által kezdeményezett felülvizsgálat ügyét Lando Norris austini büntetése kapcsán. A procedúra során olyan bizonyítékot kellett volna bemutatni, ami új, szignifikáns, releváns, és az eredeti döntés során nem állt a stewardok rendelkezésére – az újra összeülő austini testület azonban úgy döntött, hogy a McLaren bizonyítékai nem felelnek meg ezen kritériumoknak.
Vagyis az ügyet nem is nyitották meg újra, mert a wokingiak nem tudtak olyat mutatni, ami ezt megalapozhatta volna.
Emiatt hivatalossá vált az USA Nagydíj végeredménye és a bajnoki tabella, illetve beigazolódtak Andrea Stella McLaren-csapatfőnök szavai, aki már Austinban azt mondta, hogy szerinte egy felülvizsgálati kérelem nem állna meg az ügyben.
Balesetek az első szabadedzésen
És akkor forduljunk rá a szabadedzésekre, melyek közül az elsőn két piros zászló akadályozta a körözgetést, ami különösen rosszul eshetett az öt beugró versenyzőnek. Igaz, a másodikban Oliver Bearmannek tevékeny része volt, hiszen ő ütközött Alexander Albonnal, aki csúnyán összetörte a Williamst – a thai versenyző egyébként már a baleset előtt is úgy nyilatkozott, hogy támaszkodni fog csapattársa beállításaira.
A sportfelügyelők egyébként ítéleteket hoztak a balesetek kapcsán: mint leírták, maguk a versenyzők is egyetértettek azt illetően, hogy a Bearman-Albon incidenst versenybalesetnek minősítik, ugyanis Oliver Bearman nem tartózkodott olyan pozícióban, amit indokolatlannak lehetne nevezni, de szerencsétlen helyezkedés volt, hiszen nagyon közel volt az Albon által választott nyomvonalhoz – és pechesek is voltak, hogy éppen azon a helyen találkoztak egymással.
Ők tehát nem kaptak büntetést, a Sauberhez beugró Robert Svarcman viszont igen, miután a baleset miatt lengetett dupla sárga zászló hatálya alatt előzte meg Yuki Tsunodát. A sportfelügyelők az ilyenkor szokásos öt rajthelyes büntetést szabták ki, hozzátéve, hogy az izraeli-orosz versenyző „várhatóan” nem vesz részt a futamon, éppen ezért a büntetést a következő F1-es nagydíján kell letöltenie – ha egyáltalán lesz olyan valaha…
Russell ütközött, Sainz az élen a Pirelli gumitesztjén
A magyar idő szerint éjfélkor rendezett második edzés igazán különleges volt, hiszen a 90 perces gyakorlás a Pirelli 2025-ös abroncsainak tesztelésére szolgált. A gumiteszt során a versenyzőknek a Pirelli által megszabott programot kellett futnia, előre meghatározott körszámot kellett teljesíteni előírt üzemanyagszinttel – egy gyorskörös etapot 20, és egy hosszú etapot 100 kilogramm üzemanyaggal.
Az edzést csak 19-en kezdték meg, Alexander Albon autóját ugyanis nagyon komoly szerelés alá vették az első edzésen történt baleset után, és Max Verstappen is komoly problémákkal szembesült: miután az FP1 motorprobléma miatt rövidebb lett számára, újra és újra vissza kellett térnie a bokszba installációs körök után, mert nem sikerült megoldani a gondokat – végül mindössze négy körrel zárta az edzést.
Másoknál viszont még nagyobb gond támadt: George Russell nagyon csúnya balesetet szenvedett, miután az autója felült egy kerékvetőre, a brit pilóta pedig elvesztette az uralmát felette. A Mercedes rendesen összetört, Russell láthatóan fájdalmakkal küzdött, miután kiszállt a roncsból, az edzés pedig hosszú időre félbeszakadt, ami igen rosszul jött a Pirelli számára.
Miután újraindult az edzés, a versenyzők csendben tették a dolgukat az előírt program szerint, a két rövid, gyorskörös etap után következtek a hosszú menetek, melyek során az egy körön is leggyorsabb Carlos Sainz mutatta a legjobb tempót a kísérleti abroncsokon.
Az edzés végeredménye itt megtekinthető!
Középpontban a Norris-Verstappen ügy
Az időeltolódás miatt a pénteki nap első felét a csütörtöki sajtónapon elhangzott nyilatkozatok uralták, ahol természetesen szintén téma volt a Norris és Verstappen közötti austini csörte. A Jacques Villeneuve szerint Kelly Piquet-nek köszönhetően érettebbé váló Verstappen úgy nyilatkozott, hogy ha így folytatódik, szabálykönyvet kell szerelni az autóba, és szerencsés lenne egyszerűsíteni az előírásokon – valamint arra is kihasználta az alkalmat, hogy odaszóljon a brit médiának.
Lando Norris, aki egyébként a hétvégén új, fejlesztett padlólemezt kap, ahogy az kiderül az ide kattintva olvasható összeállításunkból, továbbra is kitart álláspontja mellett: szerinte a holland csak azért tudott előtte lenni a kanyarcsúcsponton, mert túlságosan is későn fékezett, azaz továbbra is jogtalannak tartja a dobogós helyezésébe kerülő büntetést.
Más versenyzők is megszólaltak a témában, köztük az austini kínlódásért a huplikat hibáztató Lewis Hamilton, aki elmondása szerint sokszor átélte azt, amit Norris Austinban: szerinte nem lenne szabad úgy taktikázni, ahogy a holland tette – és állandó stewardokra is szükség lenne. A konstruktőri címet az austini győzelmet követő megcélzó Ferrari versenyzője, Charles Leclerc szintén úgy érzi, hogy a háromszoros bajnok gyakran feszegeti a szabályok határait, de éppen ez teszi a Verstappen elleni csatákat izgalmassá.
Perez ülése veszélyben?
Folytassuk a helyi hőssel, Sergio Perezzel, akivel kapcsolatban ezúttal Johnny Herbert fogalmazta meg, hogy legfőbb ideje lenne lapátra tenni őt, míg maga a mexikói elárulta, hogy megviselték a jövőjével kapcsolatos találgatások, de sosem fordult meg a fejében a feladás gondolata. A Red Bull versenyzője emellett azt is elmondta, hogy még ezt a szörnyű szezonját is megváltoztathatja, ha jól tud szerepelni hazai pályán.
Jelöltekben nincs hiány Perez helyére, a napokban Helmut Marko egy nyilatkozata nyomán Oscar Piastrit is szóba hozták a Red Bull csapatával, aki viszont határozottan cáfolta, hogy a csapatváltás lehetőségét keresné. Yuki Tsunoda viszont nagyon is keresi a Milton Keynesbe vezető utat, éppen ezért örömmel fogadja a lehetőséget, hogy végre tesztelheti a Red Bull autóját, azt viszont elmondása szerint nem tudja, miért kellett ennyit várnia erre.
Bottas a Mercedes tartalékja lehet?
Végül még egy pilótapiaci hír: sajtóértesülések szerint a Saubernél bizonytalan helyzetbe kerülő Valtteri Bottas „húzhat egy Ricciardót”, azaz tartalékos lehet volt csapatánál, a Mercedesnél. Bottas maga elismerte, hogy bár fő célja az F1-es mezőnyben maradni, meg kell vizsgálnia az alternatívákat is.