Elég sűrű nap volt ez a péntek az F1 világában. Egyrészt elkezdődött a Belga Nagydíj hétvégéje, méghozzá egy, Carlos Sainz által behúzott esős szabadedzéssel, majd jöhetett az időmérő, hiszen sprintformátum szerint bonyolítják le a hétvégét.
A kvalifikáció vizes pályán kezdődött, slickes körülmények között fejeződött be, és Max Verstappen zárta az élen: bő nyolc tizedmásodpercet osztott ki az egész mezőnynek, szenzációs kört rakott össze a végén. A világbajnok autójában azonban sebességváltót cserélt a Red Bull, így öthelyes rajtbüntetést kap, amelynek értelmében hatodikként vághat neki a vasárnapi futamnak, a pole-pozíciót pedig hivatalosan Charles Leclerc szerezte meg.
Verstappen így sem volt elégedetlen, örült a tempójának, elárulta, hogy az utolsó körében kockáztatott kicsit a nyolcas-kilences kanyarban. és kérdés nélkül kijelentette, hogy a legjobb autóval teljesen egyértelmű, hogy a győzelemért indul majd vasárnap, nem is lehet más a célja. Csapattársa, Sergio Perez harmadikként zárt, így a második helyről rajtolhat, és bár számára kicsit csalódás, hogy nem bírt Leclerc-rel, de így is jó esélyei lesznek a nagydíjon, úgyhogy nem elégedetlen.
Leclerc elégedett volt az első hellyel, és kiemelte, hogy nagyon sokat dolgozott a vezetési stílusán. Pár futammal ezelőtt még szenvedett ilyen körülmények között, most viszont extra teljesítményt nyújtott: erről beszélt az időmérőt követő FIA-sajtótájékoztatón, szavai itt olvashatók!
A Mercedesk közül Lewis Hamilton teljesített jobban, ő a negyedik helyre hozta be az autót, ami harmadik rajthellyé válik, George Russell pedig nyolc tizedet kapott csapattársától. Hamilton elégedetten értékelt, és a dobogóért támadna vasárnap, de Russell sem volt túl bosszús: Toto Wolff csapatvezető elárulta, hogy teljesen más hátsó szárnnyal megy a két pilóta, ma Hamiltonnak volt ebből előnye, vasárnap viszont a gumikopás miatt Russell autója működhet jobban.
A McLareneket vártuk a második erőnek, de ezen a kvalifikáción ez nem materializálódott: Lando Norris hibázott a Q1-ben, és onnantól vitte magával az autója sérülését, a felszáradó pályán pedig Oscar Piastri addigi mágiája is megkopott. Az ausztrál azért bizakodó a versenytempót illetően, Norris viszont megint borúlátó: mint mondta, sokkal lassabbak, mint az utóbbi hetekben, főleg az egyenesekben nincs meg a tempójuk.
Az Aston Martinoknak esélyük sem volt az ötödik sornál előrébb kerülni, Fernando Alonso a kilencedik, Lance Stroll pedig a tizedik helyen zárt, és jelen állás szerint itt van a helyük az erősorrendben.
Szóljunk még Daniel Ricciardóról, aki ezúttal már a Q1-ben kiesett: elvették a továbbjutó körét, mert lecsúszott a pályáról az Eau Rouge-ban. Az ausztrál szerint ő megpróbálta áttolni padlón azt a kombinációt, de nem fért át az AlphaTauri, ezért csúszott túl a fehér vonalon, de holnap megpróbál majd javítani, és hiba nélkül összerakni egy jó kört a sprintkvalifikáción.
A nap másik fő témája pedig az Alpine teljes sorcseréje volt: egy hete Laurent Rossit távolították el a pozíciójából, ma pedig kirúgták Otmar Szafnauer csapatfőnökö és Alan Permane sportigazgatót, illetve hivatalossá vált az is, amiről a Formula.hu Silverstone-ból számolt be, vagyis hogy Nick Fry a Williamshez igazol technikai igazgatónak. A hírek megtalálhatók F1 rovatunkban, a csapatvezetői teendőket is ideiglenesen magához ragadó Bruno Famin pedig úgy fogalmazott Szafnauer kirúgásával kapcsolatban, hogy nem jöttek az eredmények, ezért döntöttek így.
Fontos hír még, hogy az F1 Bizottság pénteki ülésén arról döntöttek, hogy jövőre még folytatják a tesztelést és csak 2025-től vezetik ki slick gumiknál a paplanokat. A döntés nem meglepő mindazok fényében, hogy a versenyzők rendszerint az összes teszt után elmondták, hogy az abroncsok jelenleg még nem állnak készen arra, hogy melegítőpaplanok nélkül használják őket: a barcelonai gyakorlás után például jelezték, hogy bár a katalán hőségben működtek néhány kanyar után a gumik, hűvösebb körülmények között problémás lehet az abroncsok üzemi hőfokra melegítése. A bizottság gyűlésének részletei itt olvashatók!
Megvan, hogy mikor és hol rendezik az F1-es előszezoni tesztet 2024-ben: február 21-től 23-ig, Bahreinben fog rá sor kerülni.
A végére pedig egy-két F1-en kívüli hír. Egyrészt vége a trükközésnek: mostantól betartatja a guminyomásszabályt a MotoGP. A nyári szünet után, a jövő hétvégi Brit Nagydíjtól kezdődően életbe lép a guminyomásmérés. Mivel a rendszer még új, egyelőre csak a sprintfutamokon és a vasárnapi nagydíjakon fogják betartatni a kötelezően előírt minimum guminyomásokat (elöl ez 1,9 bar, hátul 1,7 bar), s a büntetések is enyhébbek lesznek a technikai kihágásoknál megszokott kizárásnál.
Beltéri sebességrekordot döntöttek felturbózott Formula-E-autóval: a Guiness-rekordot immáron Jake Hughes, a McLaren Formula-E versenyzője tartja 218,71 km/h-val és a GenBeta versenygéppel. (Ez a Gen3 Formula-E-autó módosított verziója, többek között 350 kW helyett 400 kW teljesítménnyel és összkerékhajtással.)
Végezetül pedig az F2 és az F3 spái időmérői: az F2-ben a Brad Benavidest helyettesítő újonc, Joshua Mason falba tette az autóját, ezzel előhozva a piros zászlót, így nagyjából tíz perc alatt dőlt el a kvalifikáció. A pole-t Oliver Bearman szerezte meg a bajnokságot vezető Frederik Vesti és Victor Martins előtt. Az F3-ban a bajnokság harmadik helyezettje, Josep María Martí szerezte meg a pole-pozíciót, őt két újonc, Leonardo Fornaroli és az olasz Gabriele Mini követték. A bajnoki második premás Zak O’Sullivan a hatodik helyig csúszott vissza, legnagyobb örömére viszont Gabriele Bortoleto a legjobb 12-be sem fért be, ezzel visszahozva Martít és O’Sullivant a bajnoki címért folytatott küzdelembe.