Pénteken ülésezett az F1 Bizottság a Belga Nagydíj helyszínén, a tanácskozás egyik legfőbb témája pedig a gumimelegítő paplanok tilalmának kérdésköre volt. Miközben az esős gumiknál már idén sem használják a paplanokat a csapatok, a Pirelli szinte a teljes idei fejlesztési és tesztprogramját annak a célnak vetette alá, hogy 2024-től már a slick abroncsokhoz se kelljen használni a gumimelegítőket.
Az F1 Commission ugyan arra jutott, hogy bár a tesztek eredményei eddig azt mutatták, hogy a változtatást életbe lehet léptetni, mégis úgy döntöttek, hogy elhalasztják a tilalom bevezetését 2025-re, s a következő esztendőt még a további tesztekre és egyeztetésekre fordítják majd.
A döntés nem meglepő mindazok fényében, hogy a versenyzők rendszerint az összes teszt után elmondták, hogy az abroncsok jelenleg még nem állnak készen arra, hogy melegítőpaplanok nélkül használják őket: a barcelonai gyakorlás után például jelezték, hogy bár a katalán hőségben működtek néhány kanyar után a gumik, hűvösebb körülmények között problémás lehet az abroncsok üzemi hőfokra melegítése.
Motorkiegyenlítés, állórajtok, 2026-os autók
Persze nem a gumimelegítőkről egyeztettek csak pénteken. Terítékre került a motorteljesítmény-kiegyenlítés témája is, amelyről néhány napja mi is írtunk, hogy azok után merült fel, hogy állítólag az Alpine hátrányba került a riválisokhoz képest. Az F1 Bizottság közleménye szerint az FIA megvizsgálta a motorgyártók erőforrásainak teljesítményét a 2023-as szezon első felében, és valóban arra jutottak, hogy kimutatható egy jelentős különbség (bár az Alpine-t értelemszerűen nem nevesítették itt).
Az F1 Commission egyeztetett arról, hogyan lehetne orvosolni ezt a különbséget annak fényében, hogy a 2026-ban érkező új motorszabályokig befagyasztották a fejlesztéseket. A jelenlévő motorgyártók megegyeztek abban, hogy az Erőforrás Tanácsbizottság fontolóra vegye a kérdéskört és javaslatokkal álljon elő.
Emellett az áprilisi Ausztrál Nagydíj hajrájában történtek után tárgyaltak az állórajtok kérdéséről. A közlemény hangsúlyozza, hogy az eddigi gyakorlat az volt, hogy amikor a körülmények lehetővé tették, minden piros zászlós megszakítás után igyekeztek állórajttal folytatni a futamot, ám a melbourne-i események után több versenyző és csapat felvetette, hogy ezen legalább a verseny hajrájában változtatni kellene.
Fontolóra is vették annak lehetőségét, hogy meghatározzák, hogy a futam mely pontja után alkalmaznának már csak gördülőrajtot, valamint az is, hogy korlátozzák, hogy hány állórajtot lehet elrendelni egy nagydíjon belül, ám egyik elképzelés sem élvezte a jelenlévők többéségének támogatását, így az újraindítás módjának kérdése továbbra is a versenyigazgató döntésére van bízva.
A 2026-os technikai szabályok kapcsán az illetékesek prezentálták a fejleményeket, emellett a közlemény kiemelte, hogy amint arról korábban írtunk, az FIA vizsgálja annak lehetőségeit, hogyan lehetne jelentősen csökkenteni az autók súlyát és méretét, valamint javítani az energiamenedzsmentjüket.