DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 29. hétfő
F1

Nemet mondanak a csapatok a Pirelli tilalmára

Ha a Pirelli július végéig el is készül egy megfelelő abronccsal, a csapatok várhatóan akkor is leszavazzák a gumimelegítő paplanok 2024-es betiltását.

Az eredeti elképzelés a gumimelegítő paplanok betiltásáról szólt 2024-ben, de a szabályzat szövegezését végül úgy módosították, hogy a melegítők alapesetben maradnak a következő szezonban, kivéve, ha a Pirelli július végéig demonstrálni tudja, hogy megfelelő slick abroncsot fejlesztett ki, amely előmelegítés nélkül is kellő tapadást biztosít.

A gumigyártó eddig nem áll jól, a terméket Pirelli-teszteken kipróbáló versenyzők általában negatívan vélekednek az újdonságról, George Russell egyenesen veszélyesnek nevezte a melegítőpaplanok hiányát. Beszédes az is, hogy a csapatok leszavazták, hogy Szingapúrtól kezdve gumimelegítő nélküli köztes abroncsokat vigyen a Pirelli. A teljes esőgumik esetében már megtörtént az átállás: Monacóban a futamon három autóra került fel, Kanadában pedig a teljes mezőny használta szabadedzésen a melegítést nem igénylő keveréket.

2025-re halasztás vagy lefújás

Ha a Pirelli július végéig fel is tud mutatni egy megfelelőnek tűnő abroncsot az FIA-nak, az Autosport szerint akkor is el lesz utasítva. Ez esetben a csapatok voksolni fognak, márpedig a szaklap tudni véli, hogy a többség nemmel fog szavazni.



Ebben az esetben a Pirelli várakozó álláspontra helyezkedik, és kivárja a 2025-2027 közti időszak gumitenderének eredményét – amelyen a hírek szerint a Bridgestone lehet az olaszok ellenfele. Ha a Pirellit hirdetik ki nyertesként, akkor 2025-re vonatkozóan ismét megkísérlik átvinni a melegítőpaplanok tilalmát. Ha nem nyernek, akkor (értelemszerűen) lefújják a tervet és a fejlesztési folyamatot.

Spában 5 fokban és Bahreinben 40-ben

Az Autosport több csapatfőnököt is idéz, akik kételkednek az új generációs gumik hatékonyságában. „Az első benyomások alapján nem tűnik úgy, hogy ez egy jó ötlet a következő évre nézve, sok a kihívás, hogy működésre bírjuk” – mondja James Allison a Mercedestől: legutoljára ez a csapat tesztelte a melegítő nélküli slicket.

„Mutassanak olyan gumit, amely melegítő nélkül teljesít, Spában 5 fokban és Bahreinben 40 fokban is” – említett egy ilyen kihívást James Vowles Williams-csapatfőnök. „Jelen pillanatban még nem igazán láttuk ezt a gumit. A tesztünk fontos lesz, de a sorok közt olvasva nem gondolom, hogy már itt tartanánk” – nyilatkozta a Williams-csapatfőnök.

Christian Horner pedig úgy gondolja, ha költséget akarnak csökkenteni, ami a betiltás mögötti magyarázat, az a melegítőkkel is lehetséges: „A melegítők már megvannak mindenkinél és végzik a munkájukat. Inkább fenntartható megoldásokat kellene keresni a gumimelegítők energiával való ellátására ahelyett, hogy eltüntetnénk őket.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: