A Motorsport.com szaklap számolt be róla a Formula-1-es Magyar Nagydíj hétvégéjén, hogy forrásaik szerint felmerült a csapatok között, hogy valamilyen módon kiegyenlítsék az egyes gyártók motorjai közötti teljesítménykülönbséget. A hírek szerint ez is téma lesz az F1 Bizottság Belga GP-n esedékes ülésén, amelyen olyan kérdéseket is érintenek majd, mint a gumimelegítő paplanok betiltása és a sprintformátum esetleges újabb módosítása.
A lap szerint a motorteljesítmény-kiegyenlítés azok után került terítékre, hogy az FIA kielemezte a jelenlegi gyártók erőforrásainak teljesítményét, valamint az Alpine is aggályait fejezte ki annak kapcsán, hogy szerintük a Renault-hajtáslánc nincs egy szinten a rivális Ferrarival, Mercedesszel és Red Bull Powertrainsszel. A lemaradásuk a híresztelések szerint nagyjából 20-30 lóerőre rúghat.
A Renault/Alpine – vagy bárki más – esetleges felzárkózását a szabályok teszik nehézzé, ugyanis a csapatok néhány éve megállapodtak abban, hogy a 2026-ban új motorszabályokig (amelyek az utóbbi hetekben szintén sok kritikát kiváltottak, különösen a Red Bull irányából) csupán „megbízhatósági, biztonsági és költségcsökkentési” célzattal lehet hozzányúlni az erőforrásokhoz, teljesítménybeli fejlesztést nem lehet eszközölni rajtuk.
Akkor az FIA úgy érezte, eléggé azonos szinten áll a négy motorgyártó terméke, de mostanra úgy fest, kinyílt az olló a Renault kárára, ami természetesen úgy lehetséges, hogy az említett biztonsági vagy megbízhatósági fejlesztések olykor közvetve a teljesítményre is kihatással vannak.
Nem lenne példátlan a motorok kiegyenlítése az F1-ben, 2007-ben még a V8-as érában került sor. 2009-ben pedig szintén vizsgálta a kérdést az FIA, s akkor arra jutottak, hogy amennyiben szükség lenne ilyen lépésre, azt az erősebb motorok teljesítményével visszafogásával orvosolnák. Bár ez akkor nem valósult meg – ahogy azóta egyszer sem, még a Mercedes által uralt első turbós években sem –, ez alapján valószínűsíthető, hogy amennyiben most megállapodás születne a kérdésben, akkor hasonló módon járnának el.
A Red Bull támogatja az Alpine-t
A kérdés kapcsán a hétvégén megszólalt Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke, aki támogatja egykori motorpartnerüket az ügyben: „Szerintem ez azon múlik, hogy lássuk, mik a különbségek. Úgy vélem, az FIA-nak minden adat a rendelkezésére áll és be kell mutatniuk, pontosan mik a különbségek. Szerintem ha van hátrány a homologizáció során, akkor észszerűnek kell lennünk ebben, különben két évre így maradnak az állapotok. Úgyhogy nem vagyok ellene az észszerű egyeztetéseknek” – idézi szavait a RaceFans.net portál.
Otmar Szafnauer, az Alpine F1-es csapatvezetője megköszönte Horner támogatását, miután rámutatott, hogy valójában épp a Red Bull miatt vezették be anno a motorfejlesztések befagyasztását, hiszen ez volt a feltétele annak, hogy az energiaitalosok a Honda „kiszállása” után saját motorrészleget állítsanak fel és saját erőforrást készítsenek.