Lando Norris uralta a pénteket a Formula-1-es Holland Nagydíjon, mindkét szabadedzésen ő bizonyult a leggyorsabbnak. Ebben aligha van bármi meglepő, látva a brit nyári szünet előtti formáját és emlékezve arra, hogy tavaly talán épp Zandvoortban aratta a legdominánsabb győzelmét.
Fekszik a pálya neki és a McLarennek egyaránt – legfeljebb annyi érdekesség lehet velük kapcsolatban, hogy eddig Oscar Piastri egyértelműen fél lépés hátrányban van brit üldözőjével szemben: egy körön még csak-csak közel tudott hozzá kerülni, de ott is az utolsó szektorban veszít sokat a The Race elemzése alapján, ami gumikezelési gondokra utalhat, a hosszabb etapon viszont még nyilvánvalóbb volt a lemaradása. Ezen persze még változtathat szombaton és vasárnap, nem beszélve arról, hogy a várt eső is akár átbillentheti a mérleget az ő irányába.

Attól egyelőre nem kell tartania (legalábbis száraz pályán) a két vb-aspiránsnak, hogy bárki beleszól a küzdelmükbe, Zandvoortban is határozott fölényben vannak a többiekhez képest. Viszont a „többiek” között már találunk érdekességeket.
Mindenekelőtt természetesen az Aston Martinra kaphattuk fel a fejünket a pénteki tréningek során, ugyanis egyelőre még a Hungaroringnél is meggyőzőbb formát mutatnak. Fernando Alonso konkrétan egy jól összerakott és még szélárnyékkal is megtámogatott gyorskörrel még Piastri elé is befért a listán, de ami igazán szembetűnő volt, hogy ő és az autótöréséig Lance Stroll is konzekvensen az élbolyhoz elegendő időket futott.
Egyelőre tehát úgy tűnik, hogy a mogyoródi forma nem egyszeri kiugrás volt, és teljesül Alonso ottani kívánsága, miszerint a hasonló helyszíneken jól működhet az AMR25-ös. A holland pályán a Hungaroringhez hasonlóan minimális a jelentősége az aerodinamikai hatékonyságnak, viszont nagy leszorítóerő igényeltetik: ez a kombináció az, amely a jelek szerint nagyon fekszik a jelenlegi konfigurációjú Aston Martinnak.

Az azonban még egyelőre korai, hogy mindenképp második erőnek tituláljuk őket Zandvoortban, a The Race által gyűjtött hosszú etapos átlagok alapján ugyanis a Mercedes, a Red Bull és még a Ferrari is minimum nagyjából egy szinten lehet velük – igaz, árnyalja a képet, hogy Alonso mindössze háromkörös szimulációt teljesített, Strollról pedig a balesete miatt nincsenek is adatok, ráadásul eltérő gumikeverékeket is használtak az egyes alakulatok.
| Pilóta | Csapat | Átlag | Hossz | Gumi |
| Lando Norris | McLaren | 1:14,9 | 7 kör | közepes |
| Max Verstappen | Red Bull | 1:15,2 | 6 kör | lágy |
| George Russell | Mercedes | 1:15,3 | 9 kör | kemény |
| Lewis Hamilton | Ferrari | 1:15,5 | 5 kör | kemény |
| Fernando Alonso | Aston Martin | 1:15,5 | 3 kör | közepes |
| Oscar Piastri | McLaren | 1:15,6 | 5 kör | közepes |
Mindenesetre Zandvoort is olyan pálya lehet, ahol az időmérős pozíció sokat számíthat, szóval függetlenül a fenti adatsortól, egy igen erős hétvége nézhet ki az Aston Martinnak – amit persze akár felfelé, akár lefelé is mozdíthat az előrejelzett csapadék.
Mi a helyzet a többiekkel?
A McLarenen kívüli szokásos három topcsapat közül a Mercedes és a Red Bull az, amely mutatott azért olyan jeleket, amelyek alapján bizakodhatnak kicsit a pénteket követően. Max Verstappen és George Russell versenyszimulációja sem volt vészes – mármint főleg egymáshoz, nem Norrishoz képest –, bár érdemes megjegyezni, hogy a Red Bull címvédőjének produkcióját jobb színben tüntetheti fel, hogy lágy abroncsokon futott egy viszonylag rövid etapot.
A Mercedes dolgát ráadásként külön nehezítette amúgy, hogy Kimi Antonelli sóderágyban ragadása miatt az egyik autójukkal gyakorlatilag elbukták az első gyakorlást. Viszont róluk és a Red Bullról is tudjuk, hogy rendre képesek előrelépni szombatra, szóval mindenképp számolni kell velük a második rajtsorért folytatott versenyben.

A Ferrari azonban már más tészta, az ő szenvedésük Charles Leclerc hungaroringi remeklésének és pole-jának fényében talán kissé váratlan lehet. Lewis Hamilton kétszer is megpördült a nap során, de Leclerc is a legrosszabb péntekjüknek nevezte a tegnapot, ami az adatok alapján nem indokolatlan.
A monacói arra is rávilágított, hogy a nyolc tizedmásodperc körüli hátrányuk túlnyomó többségét mindössze két kanyarban szedik össze – a The Race elemzése szerint az egyaránt jobbos 1-esben és 9-esben –, ami szokatlan a Ferraritól, de legalább pontosan kijelöli azt, hogy miben kell fejlődniük szombatra. Esetükben pedig azt sem lehet mondani, hogy majd az eső hozhatna megváltást, hiszen az elmúlt hétvégéken láttuk, hogy az SF-25-ös az egyik legrosszabbul viselkedő versenygép vizes pályán…
Az F1-es Holland Nagydíj programja 11:30-tól folytatódik a harmadik szabadedzéssel, amelyet 15 órától követ az időmérő.