DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 13. péntek
Formula+

Így alakultak az F1-es csapaton belüli párharcok 2024-ben

Megsemmisítő vereség a Red Bullnál, egyértelmű előny a McLarennél és a Ferrarinál, kiegyenlített küzdelem a Mercedesnél, meglepetés a Haasnál: minden statisztika egy helyen.

Lezárult a Formula-1 történetének leghosszabb, 24 versenyhétvégét – közte hat sprintet – felvonultató 2024-es szezonja, így itt az ideje megnéznünk, hogyan alakultak a csapaton belüli párharcok. Az alábbiakban a konstruktőri vb végeredménye szerint mentünk végig az istállókon belüli legfontosabb statisztikákon (a versenyeknél értelemszerűen „kiesnek” azok a futamok, ahol egyik pilóta sem ért célba).

 

McLaren

h2h-mclaren



Időmérő: Norris–Piastri 21–3 (sprinttel: 25–5)

Futam: Norris–Piastri 16–8 (sprinttel: 19–11)

Pontok: Norris–Piastri 374–292

Vb-helyezés: Norris–Piastri 2. vs. 4.

Győzelmek: Norris–Piastri 4–2 (sprinttel: 5–3)

Dobogók: Norris–Piastri 13–8 (sprinttel: 17–11)

Pole-pozíciók: Norris–Piastri 8–0 (sprinttel: 10–1)

A konstruktőri világbajnokságot 26 év után megnyerő McLarennél egyértelműen kirajzolódik, hogy Lando Norris szinte minden téren fölényben volt Oscar Piastrival szemben: a legnagyobb különbség a pole-pozíciók terén mutatkozik közöttük, hiszen az ausztrál még mindig vár első „rendes”, vasárnapi rajtelsőségére.

Az is jól látható, hogy a versenyeken sikerült közelebb kerülnie a másodéves Piastrinak az egy darabig vb-aspiránsnak is látszó Norrishoz képest, sőt a sprinteken konkrétan egál lett a két pilóta párharca.

 

Ferrari

h2h-ferrari

Időmérő: Leclerc–Sainz 14–9 (sprinttel: 17–12)

Futam: Leclerc–Sainz 14–8 (sprinttel: 17–11)

Pontok: Leclerc–Sainz 356–290

Vb-helyezés: Leclerc–Sainz 3. vs. 5.

Győzelmek: Leclerc–Sainz 3–2

Dobogók: Leclerc–Sainz 13–9 (sprinttel: 15–10)

Pole-pozíciók: Leclerc–Sainz 3–1

Hiába Carlos Sainz jó szezonkezdete, Charles Leclerc összességében a spanyol fölé nőtt 2024-ben: egyedül a sprintidőmérős és sprintfutamos egymás elleni mérlegük döntetlen, minden más tekintetben a monacói bizonyult jobbnak – igaz, a McLarenhez képest azért szorosabb volt a párharc.

Lábjegyzetként meg kell említeni Oliver Bearman dzsiddai beugrását, de külön azért nem tüntettük fel ezt a fenti táblázatban, mivel a brit újonc az időmérőn és a futamon is egyértelműen kikapott Leclerc-től.

 

Red Bull

h2h-redbull

Időmérő: Verstappen–Perez 23–1 (sprinttel: 29–1)

Futam: Verstappen–Perez 23–1 (sprinttel: 29–1)

Pontok: Verstappen–Perez 437–152

Vb-helyezés: Verstappen–Perez 1. vs. 8.

Győzelmek: Verstappen–Perez 9–0 (sprinttel: 13–0)

Dobogók: Verstappen–Perez 14–4 (sprinttel: 18–6)

Pole-pozíciók: Verstappen–Perez 8–0 (sprinttel: 11–0)

Az egész mezőny legegyoldalúbb párharca zajlott a Red Bullnál, Sergio Perez Max Verstappen elleni teljesítménye gyakorlatilag értékelhetetlen az egy szem bakui remeklést leszámítva – jóllehet, futamon nem ott húzta be egyetlen házon belüli „győzelmét”, hanem még az Ausztrál Nagydíjon, amikor a világbajnok az első körökben műszaki hiba miatt kiesett…

 

Mercedes

h2h-mercedes

Időmérő: Russell–Hamilton 19–5 (sprinttel: 24–6)

Futam: Russell–Hamilton 15–9 (sprinttel: 20–10)

Pontok: Russell–Hamilton 245–223

Vb-helyezés: Russell–Hamilton 6. vs. 7.

Győzelmek: Russell–Hamilton 2–2

Dobogók: Russell–Hamilton 4–5 (sprinttel: 5–6)

Pole-pozíciók: Russell–Hamilton 4–0

Bármennyire is volt vb-helyezésekben a legszorosabb párharc az élcsapatok közül a Mercedesé, George Russell összességében elég egyértelműen felülmúlta Lewis Hamiltont. Egyetlen mutatót leszámítva: dobogóból a hétszeres világbajnok szerzett eggyel többet ifjabb honfitársánál. Persze tegyük hozzá: még inkább Russell felé billenne a mérleg nyelve a futamokon, és pódiumból is egál lenne az állás (a győzelmeknél viszont nem), ha nincs a belgiumi kizárása az első helyről…

 

 

Aston Martin

h2h-aston

Időmérő: Alonso–Stroll 19–5 (sprinttel: 22–8)

Futam: Alonso–Stroll 17–7 (sprinttel: 20–10)

Pontok: Alonso–Stroll 70–24

Vb-helyezés: Alonso–Stroll 9. vs 13.

A várakozásoknak megfelelően nem nagyon volt kérdés az Aston Martinon belül, Fernando Alonso egyértelműen utasította maga mögé Lance Strollt – igaz, a kanadai a sprintidőmérőket és a sprintversenyeket is egálra hozta a kétszeres világbajnok spanyollal.

 

Alpine

h2h-alpine

Időmérő: Gasly–Ocon 12–11 (sprinttel: 16–13)

Futam: Gasly–Ocon 10–13 (sprinttel: 14–15)

Pontok: Gasly–Ocon 42–23

Vb-helyezés: Gasly–Ocon 10. vs. 14.

Dobogók: Gasly–Ocon 1–1

A teljes mezőny legkiegyenlítettebb párharcát produkálták az Alpine franciái: az időmérőkön Pierre Gasly volt jobb egy hajszállal, míg a futamokon Esteban Ocon, aki az interlagosi kettős dobogójuk esetén is megelőzte honfitársát – jóllehet, a vb végeredményében mégis Gasly végzett előrébb.

Lábjegyzetként itt is meg kell említeni Jack Doohan szereplését az évadzáró Abu Dhabi Nagydíjon: legelső hétvégéjén az ausztrál egyértelműen kikapott minden téren Gaslytól.

 

Haas

h2h-haas

Időmérő: Hülkenberg–Magnussen 16–6 (sprinttel: 19–8); Hülkenberg–Bearman 0–2 (sprinttel: 0–3)

Futam: Hülkenberg–Magnussen 16–5 (sprinttel: 18–8); Hülkenberg–Bearman 0–2 (sprinttel: 0–3)

Pontok: Hülkenberg–Magnussen 41–16

Vb-helyezés: Hülkenberg–Magnussen 10 vs. 15.

A Haas „alappárosát” illetően egyértelműen Nico Hülkenberg felé billen a mérleg nyelve Kevin Magnussennel szemben: az időmérőkön és a futamokon egyaránt jobbnak bizonyult az egész középmezőny egyik legerősebb teljesítményét szállító német.

Ki kell emelni érdekességként viszont, hogy Bearman a két beugrása alkalmával rendre legyőzte Hülkenberget időmérőn, sprinten és futamon egyaránt – igaz, a történeti hűség kedvéért jegyezzük meg, hogy Bakuban a Sainz–Perez ütközés okozta káoszban bukott pozíciót a német, Interlagosban pedig a sprinten kiesett, a futamon kizárták.

 

Visa RB

h2h-visarb

Időmérő: Tsunoda–Ricciardo 12–6 (sprinttel: 13–7); Tsunoda–Lawson 6–0 (sprinttel: 7–2)

Futam: Tsunoda–Ricciardo 9–8 (sprinttel: 10–10); Tsunoda–Lawson 4–2 (sprinttel: 5–4)

Pontok: Tsunoda–Ricciardo–Lawson 30–12–4

Vb-helyezés: Tsunoda–Ricciardo–Lawson 12. vs. 17. vs. 21.

Nem véletlenül emlegetjük mi is sokszor a Pitwall című műsorunkban, hogy ha csak a nyers teljesítményt nézzük, Yuki Tsunoda érdemelné meg az előléptetést a Red Bullhoz, hiszen előbb Daniel Ricciardót, majd Liam Lawsont is legyőzte házon belül.

Sőt, ami igazán érdekes, hogy valójában az idény közben menesztett ausztrál közelebb volt a japánhoz, mint az új-zélandi: Lawson 0–6-os időmérős mérlege például különösen kellemetlen lehet…

 

Williams

h2h-williams

Időmérő: Albon–Sargeant 13–0 (sprinttel: 14–2); Albon–Colapinto 6–2 (sprinttel: 8–3)

Futam: Albon–Sargeant 11–2 (sprinttel: 12–4); Albon–Colapinto 4–4 (sprinttel: 6–5)

Pontok: Albon–Sargeant–Colapinto 12–0–5

Vb-helyezés: Albon–Sargeant–Colapinto 16. vs. 23. vs 19.

Logan Sargeant perezi mélységeket élt meg Alexander Albon csapattársaként a szezon első kétharmadában, az időmérőkön konkrétan nullára kapott ki tőle, ha a sprintkvalifikációkat nem számoljuk. Franco Colapinto viszont már rögtön sokkal közelebb került a brit-thai pilótához, mindenekelőtt a futamokon, ahol konkrétan egált hozott a rutinosabb Albonnal a beugrott argentin.

 

Sauber

h2h-sauber

Időmérő: Bottas–Zhou 21–3 (sprinttel: 26–4)

Futam: Bottas–Zhou 14–10 (sprinttel: 17–13)

Pontok: Bottas–Zhou 0–4

Vb-helyezés: Bottas–Zhou 22. vs. 20.

A számok alapján határozottan Valtteri Bottas volt a jobb a Stake/Kick/Sauber párosából, különösen az időmérőkön nőtt Guanyu Zhou fölé, mégis a kínai volt az, aki pontot tudott szerezni Katarban, miközben a finn egyedüliként zárt nulla vb-egységgel azok közül, akik teljesítették az egész 2024-es szezont.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: