Helyi idő szerint csütörtök kora és késő este került sor a Formula-1-es Las Vegas-i Nagydíj első két szabadedzésére, amelyet a várakozásoknak megfelelően meglehetősen hideg körülmények között rendezték: az FP2-n az aszfalt hőmérséklete is alig ment 10 fok fölé.
Annak rendje és módja szerint a pilóták pedig küszködtek is a gumik üzemi hőfokra melegítésével, ami sok hibával és csúszkáláshoz vezetett – viszont az is egyértelműen kirajzolódott, hogy voltak csapatok, amelyek jobban megbirkóztak a körülmények, mint mások. De rögtön tegyük is hozzá: ezen változtathat az, hogy a hétvége előrehaladtával egyre jobban felgumizzák az aszfaltot az autók.
A Mercedesé a csütörtök, de…
A szabadedzéseket uralta a Mercedes: Lewis Hamilton és George Russell előbb 1-2-ben, majd 1-3-ban végeztek. A hétszeres világbajnok el is mondta, hogy idén először volt talán ennyire jó napja, ugyanakkor mindkét versenyzőn érződött az óvatosság is: láthattuk már párszor 2024-ben, hogy jól kezdte a hétvégét a csapat, aztán visszacsúszott…
Ami feltétlenül kedvez a W15-ösnek, az a hűvös időjárás, láthattuk ezt korábban például Silverstone-ban és Spában is, ahol nyerni is tudtak Hamiltonék. Egy körön egyértelműen előny, hogy a Mercedes kétségkívül durvábban bánik az abroncsokkal, hiszen könnyebben elérik a megfelelő hőmérsékleti tartományt – ez azonban hátrány lehet a hosszabb etapokon, ami a The Race által összegyűjtött versenyetapos átlagok alapján ki is rajzolódik:
Charles Leclerc | Ferrari | 1m38.72 | 6 kör |
Carlos Sainz | Ferrari | 1m38.81 | 7 kör |
Oscar Piastri | McLaren | 1m38.90 | 4 kör |
Max Verstappen | Red Bull | 1m39.05 | 7 kör |
George Russell | Mercedes | 1m39.16 | 9 kör |
Sergio Perez | Red Bull | 1m39.22 | 9 kör |
A Ferrari a leggyorsabb, de ki tudják-e ezt hozni az autóból?
A fenti táblázatból már az is látszik, hogy a közepes keverékű gumikon futott FP2-s hosszabb etapok alapján a Ferrari tűnt valójában a legmeggyőzőbbnek az első nap során. Charles Leclerc átlaga volt a leggyorsabb, de nem sokkal előzte meg Carlos Sainz sem, aki egyébként a The Race GPS-elemzése szerint akár az élen is zárhatta volna a második szabadedzést: a rendkívül jó végsebesség révén előnyben volt a spanyol, de az utolsó kanyarokban három tizedmásodpercet veszített.
A nagy kérdés a Ferrarinál az lehet, hogy ezt a tempót pályára is tudják-e vinni, azaz sikerül-e megfelelő tartományba hozniuk az abroncsokat és minden egyebet a Sainz által az emlékezetes 2020-as Török Nagydíj óta legcsúszósabbnak ítélt aszfalton. Ha nem, a Mercedes valós eséllyel rendelkezhet – a kvalifikáción legalábbis biztosan.
Érdemes szót ejteni a McLarenről is, hiszen Lando Norris beékelődött Hamilton és Russell a későbbi gyakorláson. Utólag a brit „sokkolónak” nevezte a megtankolt autóval futott tempóját, de a fenti értékek és Oscar Piastri versenyetapja alapján azért nem annyira rossz a helyzet a wokingi istállónál sem – és tegyük hozzá: a papajásokra kifejezetten jellemző, hogy a szabadedzésen még rejtegetik a tempójukat, így velük is érdemes számolni.
Nagyon benézhette a szárnyválasztást a Red Bullt
Természetesen ugyanezt el kell mondani a Red Bullról is, de a csütörtök alapján nagy feltámadást kellene produkálniuk Max Verstappenéknek ahhoz, hogy harcba szálljanak a győzelemért – jóllehet, hosszú etap tekintetében a Mercedeshez közeli szintet produkáltak.
Az határozottan látszik, hogy az energiaitalosok küszködnek a legjobban azzal, hogy felmelegítsék a gumikat, Verstappen nem véletlenül fogalmazott úgy, hogy olyan érzés volt, mintha jégen vezetnének. Ez az időmérőn hozhatja igazán nehéz helyzetbe a Red Bullt, a versenytempóban azonban gumikopás szempontjából még jelenthet némi előnyt.
A másik tényező viszont, ami miatt egyelőre szenved a regnáló világbajnok istálló, az a Helmut Marko által is bevallottan elszúrt választás a hátsó szárnyat illetően: „Nincs másik, kisebb hátsó szárnyunk, mint amit a riválisainknál látunk” – ismerte el a sportszakmai tanácsadó.
Magyarán a Red Bull túl nagy légellenállást produkáló hátsó szárnnyal érkezett meg Las Vegasba, ez pedig főleg az egyenesekben és a végsebességben veti vissza a gárdát: a GPS-mérések nagyságrendileg 7 km/h-val maradnak el a riválisoktól ezen a téren. És erre nincs is orvosság: noha a felső terelőlap hátsó éléből vágott ki a csapat, ez csak minimálisan javít a helyzetükön.
Egyelőre tehát úgy fest, jelen állás szerint nem valószínű, hogy Verstappen a Stripen ünnepelheti negyedik világbajnoki címét – de persze fordulatok még jöhetnek, a trükkös körülmények még tovább kavarhatják a lapokat. Folytatás magyar idő szerint szombat hajnalban és reggel az utolsó szabadedzéssel, majd az időmérővel – a teljes menetrend ide kattintva tekinthető meg.