Valószínűleg utolsó Formula-1-es szezonjában Kevin Magnussen még beírta magát a sport történetének nemkívánatos lapjaira: a dán az első versenyző, aki egy nagydíjhétvégére szóló eltiltást kap a büntetőpontrendszer 2014-es bevezetése óta, nem vehet részt az Azerbajdzsáni Nagydíjon, miután a Pierre Gaslyval történt ütközés vétkes feleként tíz másodperces időbüntetése mellett kettő büntetőpontot kapott, így összegyűlt a 12 büntetőpont a 12 hónapos periódust tekintve.
Magnussen a Formula-1 történetének hatodik eltiltottja, az első egykori csapattársa, Romain Grosjean eltiltása óta, aki a 2012-es Olasz Nagydíjon nem vehetett részt a spái tömegbaleset okozása miatt – éppen az eset hatására vezették be a büntetőpontokat, hogy új büntetési formát adjanak a versenyfelügyelők kezébe: a büntetőpontrendszer nem olyan drasztikus, mint az egyetlen konkrét vétségért járó kiszabott eltiltás, ugyanakkor a pilótáknak a kisebb kihágásokra is figyelniük kell, mert ezek is hozzátesznek a büntetőpontokhoz.
Éppen emiatt érte kritika a leggyakrabban a büntetőpontok rendszerét: nem csupán balesetek okozásáért és kirívó szabálytalanságokért járhatnak büntetőpontok, hanem olyan vétségekért is, mint veszélyes kiengedés, sárga vagy piros zászló alatti gyorshajtás, pályaelhagyás – a stewardok ráadásul többnyire kettesével szórják őket, a szezonról szezonra több verseny pedig több potenciális hibalehetőséget is hordoz.
Az évek során többször előfordult, hogy valaki eltiltás közelébe került: 2020-ban Lewis Hamilton tartott 10 pontnál, mielőtt pár verseny múlva 12 hónap elteltével törlődött egy részük, Pierre Gasly pedig 2022-es vétségei miatt kezdte a következő szezont úgy, hogy egészen májusig 10 ponton áll. A drámai végkifejletre azonban sosem került sor, néha úgy érezhettük, hogy a stewardok is kegyesebbek azokkal, akiknek már sok büntetőpontjuk összegyűlt, mint azokkal, akiknek még tisztább a lapjuk – amikor Gasly alatt rezgett a léc, a szabályalkotók enyhítettek is, bizonyos kisebb vétségekért azóta nem jár büntetőpont.
Részben emiatt, részben a versenyzők óvatossága miatt tíz évig sikerült elkerülni, hogy valakit eltiltsanak: Kevin Magnussennek azonban most sikerült a precedens nélküli teljesítmény, az Olasz Nagydíj után összegyűlt a 12 pontja, és első F1-esként megkapta az ítéletet az eltiltásról.
A dán ráadásul a szezont még nulla büntetőponttal kezdte: nem 12, mindössze hat hónap alatt gyűlt össze a 12 büntetőpont. Nézzük meg, hogyan.
Miamiban öt büntetőpontot is összegyűjtött
Először a szezon második nagydíján, Szaúd-Arábiában büntették: a dzsiddai futamon kétszer is 10 másodperces időbüntetés kapott, egyszer az Alex Albonnal való ütközésért, egyszer Yuki Tsunoda pályán kívül való megelőzéséért: előbbiért szabtak ki rá három büntetőpontot. Ezen a futamon sportszerűtlenséggel is megvádolták Magnussent: az első, Albon-féle időbüntetés tudatában a dán nem foglalkozott saját eredményével, inkább feltartotta maga mögött a komplett mezőnyt, hogy a másik Haasszal Nico Hülkenberg pontot tudjon szerezni – eközben történt Tsunoda szabálytalan megelőzése. A Haas lenyűgöző csapatmunkának minősítette a produkciót.
Kínában az újraindításnál forgatta ki Yuki Tsunodát: ismét tíz másodperces büntetést kapott, mellé két büntetőpontot – ekkor járt ötnél. Az istálló ekkor azt kommunikálta, Tsunoda volt a hibás.
Ez volt az ízelítő, aztán jött Miami, ahol Magnussen teljesen elszabadult. Ismét azért, hogy Hülkenberg pontszerzését segítse, a sprinten feltartotta a hátulról érkezőket, de hogy ez sikerüljön, háromszor is átvágta a sikánt és négyszer átlépte a fehér vonalat a tiltott pontokat. Négy különböző, összesen 35 másodperces időbüntetés járt érte.
„Elkezdtem ezt a hülye taktikát, amit nem is szeretek, de végső soron a dolgom végeztem, mint csapatjátékos, Nico pedig megszerezte a pontjait. Nem szeretek így versenyezni, de ma ezt kellett tennem” – mondta akkor Magnussen, élő adásban vallotta be, szándékosan szegte meg ennyiszer a szabályokat. A muszáj taktikát három büntetőponttal értékelték a stewardok.
A számuk nyolcra nőtt, de ahelyett, hogy meghúzta volna magát, Magnussen vasárnap még kiütötte Logan Sargeantot. Újabb tíz másodperc büntetés és két büntetőpont – egyetlen hétvége alatt öt.
Mindössze két hónap kellett hozzá Szaúd-Arábiától, hogy Magnussen egy nagyon kényelmetlen helyzetbe kerüljön: tíz büntetőponton állt, amelyek közül az első adag csak 2025. március 9-én törlődött. 18 nagydíj maradt a szezonból úgy, hogy elegendő egyetlen hiba, és jön a következő páros büntetőpont, vele együtt pedig az eltiltás. Az első hat nagydíj arányát tekintve szinte lehetetlen küldetés.
„A tény, hogy az eltiltás veszélye fenyeget olyan miatt, hogy aszfaltra festett fehér vonalakon kívül vezettem… nem tudom, hogy ez helyes-e. De ilyenek a szabályok, elfogadom őket. De úgy érzem, lehetne ebben fejlődni, nem is csak a büntetőpontok tekintetében. Több versenyünk van most, mint amikor bevezették őket. Akár nagyon apró dolgokért is az eltiltás sorsára juthatsz. Én így érzem” – beszélt akkor arról Magnussen, milyen könnyen megkaphatja a rettegett felfüggesztést.
Másik oldalról viszont felmerült, hogy a miami sprinten tapasztalt szándékos, visszaeső szabályszegést még ennél is szigorúbban kellene büntetni: nem ismétlődő, hanem súlyosabb büntetési tétellel. A Magnussen taktikáját leginkább rosszalló McLaren részéről még az is elhangzott, már ennyiért eltiltás járhatna.
Bizonyos perspektívából már önmagában az is bravúr, hogy Magnussen négy hónapig el tudta kerülni az újabb büntetőpontokat: pedig voltak forró helyzetei, mint a monacói első körös baleset Sergio Perezzel, amelyet nem is vizsgáltak, legutóbb pedig Zandvoortban akadt ki Albon és Gasly a dán védekezésére, a belassításokra a gyors kanyarokban.
Egy héttel később pont Gasly lett a kárvallott, vele ütközött Magnussen Monzában, amelyért ekkor már nem tudta elkerülni a büntetést, vele együtt a két büntetőpontot és az eltiltást is. Gasly, talán éppen azért, mert ő is megtapasztalta már, milyen az eltiltás határán táncolni apró vétségek nélkül, védelmébe vette a dánt, jelentéktelennek nevezte az incidenst és abban reménykedett, visszavonják a versenyfelügyelők a büntetést.
Erre a reális esélye gyakorlatilag nulla: Magnussen hamarosan lezáruló F1-es pályafutása egy futammal lerövidül, kétes történelmet írva csak nézőként lehet ott az Azerbajdzsáni Nagydíjon.
Kevin Magnussen 12 büntetőpontja
Helyszín | Vétség | Pont | Elévülés | Összes pont |
Szaúd-Arábia | Ütközés okozása Alex Albonnal | 3 | 2025. március 9. | 3 |
Kína | Ütközés okozása Yuki Tsunodával | 2 | 2025. április 21. | 5 |
Miami sprint | Többszörös pályaelhagyás előnyszerzéssel | 3 | 2025. május 4. | 8 |
Miami futam | Ütközés okozása Logan Sargeanttal | 2 | 2025. május 5. | 10 |
Olaszország | Ütközés okozása Pierre Gaslyval | 2 | 2025. szeptember 1. | 12 |