DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 14. vasárnap
Formula+

Miért tehet jót és rosszat is a MotoGP-nek a Liberty?

Feltehetően ugyanarra a sikertörténetre készül a motoros vb-vel a Liberty Media, mint az F1-gyel – szükség is lenne hasonlóra, ez azonban „áldozatokkal” járhat.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Hétfő késő délelőtt hivatalosan is bejelentették, amit egy ideje már rebesgettek: a Liberty Media felvásárolta a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna Sports 86 százalékos tulajdonrészét, ezzel a Formula-1 után a gyorsaságimotoros-világbajnokságra is rátették a kezüket.

A 4,2 milliárd eurós tranzakció várhatóan az év végéig zárulhat le – amennyiben a különböző versenyjogi hatóságok nem emelnek panaszt ellene, mint szűk két évtizede, amikor a CVC Capital Partners képében már volt azonos tulaja a két legnagyobb autó-motorsportos szériának. A Liberty Media vezérigazgatója elmondta: nem tart hasonlótól, mivel szerintük elég széles a sportpiac, és fel sem merült bennük, hogy a két portékát bármilyen formában együtt kínálják, két teljesen különböző „termékként” kezelik az F1-et és a MotoGP-t.

motogp-start-2



A közleményben is hangsúlyozták: a Dorna ettől függetlenül is egy önállóan működő vállalat marad, amelynek elnöki posztját továbbra is Carmelo Ezpeleta tölti majd be. Érdekesség, hogy a közlemény végig a MotoGP felvásárlását hangsúlyozza, de azért meg kell jegyezni, hogy a Dorna többségi tulajdonosaként a Liberty Mediához került természetesen a világbajnokság többi géposztálya, azaz a Moto3 és a Moto2, a MotoE Világkupa, valamint a Superbike-vb és az idén induló női motoros vb is.

A hír fogadtatása még csak vegyesnek sem volt mondható: a rajongók egyből úgy fogalmaztak a közösségi médiában, hogy „ezzel vége a MotoGP-nek” és a Liberty „az F1-hez hasonlóan tönkre fogja tenni” a bajnokságot. A helyzet persze ennél jóval összetettebb – már csak azért is, mert az F1-et sem tette tönkre a Liberty. Sőt.

 

Soha nem volt még ennyire népszerű az F1

A Liberty Media 2016-ban vásárolta fel a Formula-1-et, amely fölött akkoriban a korábbi Bernie Ecclestone-féle vezetés irányítása alatt már sok szempontból eljárt az idő. Mindenek előtt persze kereskedelmi és marketing szempontokról van szó: az F1 például épp csak elkezdett nyitni a közösségi média felé, miközben a globális sportok többsége már rég felismerte, hogy ott lehet elérni a rajongókat – és főleg az új szurkolókat.

Lehet kritizálni a Liberty Mediát, méghozzá teljes joggal az ilyen téren bemutatott újításaik és főként a Netflix által készített dokumentumfilm-sorozat, a Drive to Survive miatt, de a számok makacs dolgok: az F1 soha nem volt annyira népszerű, mint jelenleg, az előző években ugrásszerűen megnőtt a bevonzott (új) rajongók száma. Mindezt úgy, hogy a 2021-es szezont és a 2022 eleji futamokat leszámítva azért nem most láthatjuk a legkörömrágósabb vb-küzdelmeket.

f1-rajongok-1

Ez pedig nemcsak azt eredményezte, hogy a tulajdonosok zsebében gyűlt a pénz, hanem maga a sport is minden korábbinál stabilabbá vált. Úgy navigálta át magát az F1 a koronavírus-járvány jelentette krízisen, hogy igazán komolyan fel sem merült, hogy akár egyetlen csapat is csődbe menjen, míg a 2000-es évek gazdasági válság több gyártónak a kiszállását is elhozta. Mostanra már milliárd dolláros nagyságrendről beszélhetünk az istállók értékét illetően – ami persze azt is hozta, hogy sem megvásárolni nem lehet őket, sem mást nem akarnak odaengedni a húsos fazékhoz, de ez már egy másik történet.

Az F1 a Liberty irányítása alatt hirtelen nemcsak haladt a korral, hanem például a Drive to Survive-val még trendszetterré is vált: sok sport irigykedve nézi a sorozat és az általa az F1 számára meghozott sikert és azt, hogy sikerült megszólítaniuk egy fiatalabb közönséget, amellyel jelenleg globális szinten sok más sportág küzd.

 

Nincs válságban, de kipofozásra szorul a MotoGP

A MotoGP-t eközben a Dorna egyáltalán nem menedzselte rosszul, viszont azt sem lehet mondani, hogy kihoznának mindent a portékájukból. Pedig az alapanyag nyers formájában még vonzóbb lehetne, elvégre két keréken a sport jellegéből fakadóan látványosabbak a versenyek, mint a négykerekű szériák esetében – persze az is igaz, hogy ennek hangsúlyozását megnehezíti, ha a szabályalkotók hagyják az olyan műszakilag kétségkívül az etalont jelentő, de a motorversenyzés fő látványelemét és savát-borsát jelentő előzéseket közel ellehetetlenítő technikai újítások elburjánzását, mint az aerodinamika vagy az összeültető rendszerek.

motogp-marquez-bagnaia-quartararo

Az alapvetően jobb terméket mégis nehezebben adta el a Dorna, és ez főleg az utóbbi években vált látványossá. Nem lehet megkerülni Valentino Rossi személyét: a Doktor 2021 végi visszavonulása utáni bezuhanás – amelyet azért tavaly már sikerült jórészt visszafordítani – a nézőszámok tekintetében jól mutatja, hogy a MotoGP túlságosan az olasz legendára építette a médiamegjelenéseit (emlékszünk rá, hogy még a 2022-es vb-finálét is úgy harangozták be, hogy Rossi ott lesz Valenciában?), és szemlátomást a sportág vezetői nem készültek fel a pótlására. A helyzetüket persze az is nehezítette, hogy a MotoGP másik extraklasszisa és szupesztárja, Marc Marquez épp ekkor ment át karrierje legkomolyabb vesszőfutásán a sérülései, műtétje és a Honda mélyrepülése miatt.

És bár lehet rajongani Fabio Quartararóért vagy Francesco Bagnaiáért, akik kiváló motorversenyzők és világbajnokok, de a számok (például a közösségi médiás követőké) igazolják: vagy belőlük hiányzik valami faktor, ami az elődökben – és itt nemcsak Rossira gondolunk, hanem akár Jorge Lorenzóra, Casey Stonerre, Max Biaggira vagy Nicky Haydenre – megvolt, vagy a Dorna nem adta el őket sikeresen. Ezért tehetik össze a két kezüket Ezpeletáék, hogy megérkezett a királykategóriába Pedro Acosta, aki egyszerre lehet az új Marquez és Rossi is – erről itt írtunk, valamint a Formula Motocast múlt heti adásában is részletesen beszéltünk:

A Liberty Media feltett szándéka kétségkívül az lehet, hogy a MotoGP-vel is megismételje azt a bummot, amelyet az F1-gyel produkált. Az irány pedig már a mostani megállapodás előtt is egyértelműen kezdett kirajzolódni: tavaly kinevezték a Dorna kereskedelmi igazgatójává az NBA-ből érkezett Dan Rossomondót; a CryptoDATA RNF zűrös kiebrudalása után egy amerikai istálló, a Trackhouse vette át a helyüket; és pletykák szólnak már arról is, hogy Austin mellett egy második amerikai futam is bekerülhet a naptárba.

A MotoGP amerikanizálódása már a Liberty érkezése előtt megkezdődött, most pedig még inkább felpöröghet. És ez nem feltétlenül rossz hír: a MotoGP-nek szüksége van előrelépésre a promotálás tekintetében, hogy lépést tartson már sportokkal, és erre a Liberty az F1 példáját látva képes is lehet.

 

Átesnek-e a ló túloldalára?

A MotoGP rajongói ugyanakkor joggal félhetnek attól, hogy a Liberty a gyorsaságimotoros-világbajnoksággal is áteshet a ló túloldalára, ahogy olykor a Formula-1-nél láthatjuk. Nincs probléma azzal, ha van show körítve a termék mellé, ameddig az nem nyomja el magát a versenyzést és nem lép elő a fő produktummá – márpedig az olyan esetekben, mint az F1-es Miami Nagydíj versenyzőbemutatója vagy az egész Las Vegas-i cirkusz, már néha azt érezhette a szurkoló, hogy a pályán zajló események másodlagossá váltak.

motogp-nezok

Természetesen ennek a veszélye a MotoGP esetén is fennállhat, ahol jelenleg a fókusz egyértelműen a pályán zajló eseményeken van, de előre festeni a falra az ördögöt badarság lenne. Nem megsértve az F1-et vagy úgy en bloc az autóversenyeket, de a fentebb leírtak miatt a MotoGP és a motorversenyzés eleve nem is szorul rá akkora marketing „tuningolásra”, mint a négykerekű nagytestvér: a látványos produktum önmagában adott, már „csak” arról kell gondoskodni, hogy azt megfelelően csomagolják.

Most a Liberty Media feladata az, hogy felmérjék, hogy ezt hogyan tudják megvalósítani. Sok szempontból hasonló, mégis nagyon más az F1 és a MotoGP, így azok a módszerek, amelyek felvirágoztatták előbbit, nem feltétlenül működnek utóbbinál. De például az is jól mutatja, mennyire szükség lenne egy olyan társaságra, amely ért a termékek eladhatóságához, hogy pár éve a MotoGP-nek is elkészült a saját Drive to Survive-ja, a MotoGP Unlimited, amely bizonyos tekintetben még jobb is volt, mint az „elődje”, a borzalmas marketing miatt mégis akkorát hasalt, hogy egyből el is kaszálták a második évadot.

Az ilyen öngólok kivédését segítheti a Liberty, és erre szüksége is van a MotoGP-nek a poszt-Rossi éra első évei után. Már csak abban kell bíznunk, hogy ezúttal a kétségkívül elengedhetetlen új közönség bevonzása mellett a már meglévő rajongók igényeit is jobban szem előtt fogják tartani – mert az új réteg csak akkor jelent extrát, ha az nem jár a korábbi lemorzsolódásával.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: