DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 5. kedd
Formula+

F1Stat: Szuperújonc és századosok

Bearman számos statisztikai érdekességet hozott magával, többen mérföldköveket értek el, 56 éve nem volt ennyi brit pontszerző, szélvészgyors volt a pole-kör – dzsiddai F1-es statisztikák.

Max Verstappen összesen 56., sorozatban pedig kilencedik győzelmét aratta, ezzel az első pilóta lett az F1 történetében, aki két kilences sorozatot is produkál. Tavaly nyárig számítástól függően mindössze egy vagy két kilences széria volt az F1 történetében, azóta szintén kettő.

Ez volt a holland 100. dobogója, ezzel a hetedik és legfiatalabb versenyző, aki eléri ezt a számot, Vettel korrekordját több mint négy évvel döntötte meg, ahogy az is rekord, hogy az első pódium után kevesebb mint 7 év és 10 hónap kellett neki a 100.-hoz.

verstappen-saudi-1



A holland Hamilton és Schumacher után a harmadik versenyző, akinek egyetlen csapat színeiben is összejön a 100, és azt is érdemes kiemelni, hogy tavaly szintén százados lett valaki Dzsiddában, akkor a dobogót büntetése utólagos visszavonásával visszakapó Fernando Alonso volt az „elkövető”.

Verstappen 34. rajtelsőségével ötödik, 60. első rajtsoros indulásával pedig hatodik az örökranglistán, egyúttal ő a hatodik versenyző, aki húsz különböző pályán szerez pole-t – az első helyen Hamilton áll 32 pályával, a második Vettel 23-mal.

verstappen-saudi-3

Verstappen zsinórban 187 F1-es nagydíjon rajtolt el, ezzel utolérte Riccardo Patresét az örökranglista negyedik helyén – a holland egyetlen versenyt sem hagyott ki debütálása óta. A lista élén Lewis Hamilton található, aki 2007-es bemutatkozásától kezdve 2020-as Covid-fertőzéséig sorozatban 265 nagydíjon vett részt. Egyúttal ő lett a 20. pilóta, aki 10000 versenykört teljesített az F1-ben.

A Red Bull 115. futamgyőzelmével megelőzte a Williamst, és immár egyedül állnak az örökranglista negyedik helyén.

verstappen-marko-horner

Verstappen pole-pozíciós körének átlaga 254,097 kilométer per óra volt, ami a leggyorsabb nem Monzában futott kör az 1990-es Brit Nagydíj óta – ez volt az utolsó silverstone-i F1-es hétvége a pálya átalakítása előtt. A safety car-fázis ellenére ez volt az F1 történetének 16. leggyorsabb nem monzai versenye.

Sergio Perez a tavalyi Belga Nagydíj óta először kvalifikált az első háromba, s a Kanadai Nagydíj óta először ünnepelhetett sorozatban két dobogós helyet.

perez-saudi

Charles Leclerc sorozatban hetedszer indulhatott az első rajtsorból, és zsinórban ötödször tette ezt Max Verstappen társaságában.

Azzal, hogy a monacói érte el a leggyorsabb kört, a 2022-es Francia Nagydíj óta először örvendhetett ilyesminek a Ferrari, míg Leclerc maga a 2022-es ausztrál futam óta először zsebelte be a bónuszpontot.

leclerc-saudi-3

Oliver Bearman az F1 történetének 776. versenyzője, aki rajthoz állt egy világbajnoki futamon, egyúttal a Ferrari 97. F1-es pilótája. A fiatal brit 1972 óta az első versenyző, aki a Ferrari színeiben mutatkozik be az F1-ben – utoljára a Niki Lauda egyik megmentőjeként híressé vált Arturo Merzario debütált a Scuderia színeiben.

Bearman a Ferrari 12. brit versenyzője, egyúttal Nigel Mansell és 1990 óta az első angol pilóta a csapatban – az utolsó brit az észak-ír Eddie Irvine volt 1999-ben.

bearman-ferrari-3

Bearman az első F1-es pilóta, aki 2005-ben született, eddig egyetlen olyan pilóta állt rajthoz a királykategóriában, aki 2001 után látta meg a napvilágot, méghozzá a 2002. februári Liam Lawson – Bearman pedig nála is 39 hónappal később született.

Bearman 18 évesen, 10 hónaposan és 1 naposan állt rajthoz első F1-es futamán, amivel minden idők harmadik legfiatalabb versenyzője Max Verstappen és Lance Stroll után – viszont több mint fél évvel fiatalabb az eddig 3-4. Jaime Alguersuarinál és Lando Norrisnál. Ezzel természetesen ő a legfiatalabb Ferrari-versenyző (eddig Ricardo Rodriguez volt) és a legfiatalabb brit pilóta (Jenson Buttont megelőzve).

bearman-szaud-4

Bearman előtt az utolsó újonc F1-es Liam Lawson volt, aki szintén beugróként debütált, sőt egy évvel előtte Nyck de Vries is, azaz a legutóbbi öt újonc közül csak kettő, Piastri és Sargeant bemutatkozása volt tervezett.

Az elmúlt 30 évben csak három versenyző volt, aki Ázsiában debütált, de nem Bahreinben: Will Stevens (2014, Abu Dhabi), Alexander Rossi (2015, Szingapúr), Pierre Gasly (2017, Malajzia).

bearman-szaud-2

A brit versenyző végül 7. lett, ami a legjobb eredmény egy újonctól 2015 óta, amikor Felipe Nasr egy ötödik hellyel mutatkozott be Melbourne-ben. Összességében ő a 68. versenyző, aki ponttal mutatkozik be, és az első brit Paul di Resta (2011) óta, a Ferrari debütánsai pedig immár sorozatban négy pontszerzést könyvelhettek el – igaz, az előző három még az 1970-es évek elején volt.

Bearman előtt Russell, mögötte pedig Norris és Hamilton zárt, ezzel az 1968-as Francia Nagydíj óta először szerzett pontot négy brit versenyző egyazon futamon, akkor Surtees, Stewart, Elford és Courage értek célba az első hat között.

hamilton-russell-saudi

Lewis Hamiltonnal 2015 óta először fordult elő, hogy sorozatban négy időmérőn vereséget szenved aktuális csapattársától, míg arra, hogy zsinórban öt versenyen ne zárjon a legjobb öt között, 2009 óta nem volt példa.

Nico Hülkenberg karrierje 100. pontszerzésének örvendhetett, ő a 19. versenyző az F1 történetében, akinek összejön ez a szám. Neki köszönhetően ez zsinórban a 34. szezon, melyben német versenyzők pontot szereznek – a széria Michael Schumacherrel kezdődött 1991-ben –, amivel Németország megelőzte Franciaországot a vonatkozó ranglistán. Az első helyen a minden egyes szezonban pontot szerző britek, a második Brazília 38-cal.

hulk-saudi

Alex Albon 84. futamán vett részt a 23-as rajtszámú autóval, ezzel megelőzte az eddigi csúcstartó Pierluigi Martinit – egyúttal harmadik nekifutásra első Q1-es továbbjutását és első dzsiddai célba érését jegyezte.

Valtteri Bottas karrierje során először esett ki zsinórban háromszor is a Q1-ben, egyúttal a Sauber mindkét versenyzőjével először történt meg ez Dzsiddában.

bottas-saudi

Lance Stroll az előző tizenkét időmérőn mindössze másodszor jutott be a Q3-ba.

Pierre Gasly lett a szezon első kiesője, akárcsak 2022-ben – ő a kilencedik versenyző az F1 történetében, aki egynél több szezonban is az év első kiesője lesz.

gasly-saudi

Eddig az Alpine mindkét versenyzője minden dzsiddai futamon bejutott a Q3-ba, most viszont mindketten kiestek a Q1-ben – egyúttal lekörözése miatt Esteban Ocon most először nem teljesített egy versenykört Szaúd-Arábiában.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: