DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
Formula+

Döbbenetes indokokkal utasította el az Andrettit az F1

Bár az Andretti nevet „valamennyire ismerik”, a csapat nem érti az F1 nehézségét, nem lesznek sikeresek, nem férnek el, ártanak a presztízsnek – kimerítő, egyben elképesztő indoklás az Andretti elutasításáról.

Mint arról nemrég beszámolhattunk, bár az FIA elfogadta az Andretti jelentkezését a királykategóriába, az F1 nemet mondott az amerikai csapat érkezésére. A 20 pontos közlemény 8. pontjában szereplő, mintegy megelőlegezett konklúzió így szól: „Értékelési folyamatunk megállapította, hogy egy 11. csapat jelenléte önmagában nem jelentene értéket a bajnokság számára.”

A hivatalos indoklás, melyben ahol csak lehet, „jelentkezőként” emlegetik az Andrettit az istálló neve helyett, komoly fejvakarásra késztetett sokakat – ennek elemeiből válogatunk az alábbiakban.

„Szerintünk nem lesznek versenyképesek”

Az indoklás többször hivatkozik arra, hogy nem látják biztosítottnak az Andretti versenyképességét – ezt összekötik azzal a sokszor mantrázott alapvetéssel, miszerint az új belépőnek értéket kell jelentenie a bajnokság számára, s mint most kiderült, ez gyakorlatilag a pályán mutatott eredményeket jelenti. Legalábbis a szöveg értelmében:

„Bármely 11. csapatnak bizonyítania kell, hogy részvétele és bevonása hasznot hozna a bajnokságnak. A legjelentősebb módja annak, hogy egy új belépő értéket teremtsen, a versenyképesség, különösen a dobogós helyezésekért és a futamgyőzelmekért való küzdelem” – írja a közlemény, majd így folytatja:

andretti-logo



„Ez jelentősen növelné a szurkolók elkötelezettségét, és növelné a bajnokság értékét a legfontosabb érdekelt felek és bevételi források, például a műsorszolgáltatók és a versenypromóterek szemében.”

A 14. pont gyakorlatilag megismétel két korábbi tételmondatot, majd feltételezésekbe bocsátkozik az Andretti majdani versenyképességét illetően: „Értékelési folyamatunk megállapította, hogy egy 11. csapat jelenléte önmagában nem jelentene értéket a bajnokság számára. A legjelentősebb módja annak, hogy egy új belépő értéket teremtsen, a versenyképesség. Nem hisszük, hogy a Jelentkező versenyképes résztvevő lenne.”

2025-ben ezért nem, 2026-ban pedig azért nem

Az Andretti pályázata értelmében már a jelenlegi szabályrendszer utolsó évében, 2025-ben beszállt volna az F1-be, ha erre lehetősége adódik, majd 2026-ban egy év tapasztalattal felvértezve kezdték volna meg a sportág új korszakát.

A közlemény úgy fogalmaz, hogy szerintük az Andretti (igen, a CART-bajnok, négyszeres IndyCar-bajnok, hatszoros Indy 500-győztes Andretti) „nem értette meg”, mekkora kihívást jelent az F1-es szereplés. Érdemes az indoklás 12. pontját teljes egészében idézni:

„Nem hisszük, hogy van alapja annak, hogy 2025-ben bármely új jelentkezőt felvegyék, mivel ez azt jelentené, hogy egy új belépő két teljesen különböző autót építene az első két évében. Az a tény, hogy a Jelentkező ezt javasolja, okot ad arra, hogy megkérdőjelezzük, hogy megértette-e a kihívás mértékét.”

michael-andretti

„Bár egy 2026-os induló nem szembesülne ezzel a konkrét problémával, mégis az a helyzet, hogy a Formula–1, a világ motorsportjának csúcsa, olyan egyedi műszaki kihívást jelent a konstruktőrök számára, amellyel a Jelentkezőnek egyetlen más olyan formulában vagy szakágban sem kellett szembenéznie, amelyben korábban versenyzett, és ezt úgy javasolja, hogy a részvételének első éveiben kötelező erőforrás-ellátástól függ.”

„Mindezek alapján úgy véljük, hogy a kérelmező nem lenne versenyképes résztvevő.”

E sorok nem igényelnek különösebb kommentárt.

Ha lenne saját erőforrásuk…

…nos, akkor sem biztos, hogy elfogadták volna őket. Az elutasítás fő okaként megjelölt versenyképtelenséget a közlemény azzal is indokolja, hogy ha saját partner híján kényszerűségből kellene valakinek erőforrást biztosítani az Andretti számára, az csupán a minimális szolgáltatást fogja nyújtani.

De ha a GM már az első pillanattól kezdve erőforrást gyártana az Andretti számára, az se garantálná a versenyképességet. Persze ez tény, hogy így van, de kissé a „van rajta sapka, nincs rajta sapka” helyzet tükröződik a közleményből. A 10-es pont a következőt írja:

andretti-cadillac

„Ha a GM erőforrás-szállítása már a kezdetektől fogva a kérelemhez kapcsolódna, az növelné annak hitelességét, bár egy kezdő konstruktőrnek egy újonnan belépő erőforrásgyártóval való partnerségben jelentős kihívást kellene leküzdenie. Az elmúlt évtizedekben egy új konstruktőr létrehozására tett legtöbb kísérlet nem volt sikeres.” (Kivéve persze a jelenleg Red Bullként az F1-et uralma alatt tartó Stewartét – a szerk.)

Az is érdekes pontja az indoklásnak, hogy a GM sikere „nem biztos”: „A sportágba új erőforrásgyártóként belépni szintén hatalmas kihívás, amellyel a múltban is megszenvedtek nagy autógyártók, és egy gyártónak több éves jelentős beruházásra van szüksége ahhoz, hogy versenyképessé váljon. A GM rendelkezik az erőforrásokkal és a hitelességgel ahhoz, hogy több mint képes legyen megkísérelni ezt a kihívást, de a siker nem biztos.”

Persze feltehetjük a kérdést, hogy pontosan melyik F1-es projekt sikere volt biztos a történelem során…?

Az Andretti ártana a bajnokság presztízsének

A további indokok is rendkívül izgalmasak, hármat idézzünk még. Az első azt fogalmazza meg, hogy az 1978-as világbajnok Mario Andretti neve valamennyire ismert az F1 rajongók számára: „Bár az Andretti név bizonyos ismertséggel bír az F1 rajongók számára, kutatásaink szerint inkább az F1 hozna értéket az Andretti márkának, mintsem fordítva.”

Megfogalmazták azt az ellenvetést is, melyet jó néhány csapatvezetőtől hallhattunk az elmúlt időszakban – azaz hogy az egészen 2016-ig rendre 11-12 csapattal működő F1 már nem bírna el 11 csapattal: „Egy 11. csapat felvétele operatív terhet jelentene a versenypromóterek számára, jelentős költségekkel terhelné némelyeket, és csökkentené a többi résztvevő technikai, működési és kereskedelmi tereit.”

andretti-szelcsat

Végül pedig ismét visszatérünk oda, hogy az Andrettinek nincs technikai partnere: „Az, hogy bármely új csapat számára kötelező erőforrás-ellátást kell biztosítani, potenciálisan több szezonon keresztül, ártana a bajnokság presztízsének és tekintélyének.”

Nagy szerencséje az F1-nek, hogy az Andrettivel kapcsolatos huzavona és jelen közlemény egyáltalán nem ártott a bajnokság presztízsének és tekintélyének.

Majd 2028-ban…?

A közlemény zárlatában megismétlik, hogy sem kereskedelmi, sem egyéb értéket nem hozott volna az Andretti az F1 számára, majd az utolsó, 20. pont már arra tekint előre, hogy ha 2028-ban a General Motorsszal együtt érkezne az amerikai alakulat, akkor talán más lehetne a helyzet… Talán.

„Másként ítélnénk meg egy olyan csapat nevezési kérelmét a 2028-as bajnokságba, amely GM erőforrást használ, akár GM gyári csapatként, akár GM ügyfélcsapatként, s amely minden megengedett alkatrészt házon belül tervez.”

„Ebben az esetben további tényezőket lehetne mérlegelni a kérelmező által a bajnokságnak nyújtott érték tekintetében, különös tekintettel arra, hogy egy tekintélyes új gyártót hozna a sportba erőforrás-beszállítóként.”

fia-f1-flag

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: