A szezon egyik legérdekesebb időmérőjeként várhatjuk a Monacói Nagydíj kvalifikációját – egyrészt a pálya karakterisztikája, a hosszú egyenesek hiánya miatt előzetesen azt lehetett várni a hercegségtől, hogy itt fogható a fölényes Red Bull, másrészt Monte-Carlóban a rajtelsőség fél győzelmet is jelent, mivel előzni nehéz, az éllovas pedig diktálhatja a tempót, megakadályozva, hogy az üldözők taktikával verjék meg.
A két pénteki szabadedzés alapján valóban konkurenciát kapott a Red Bull, de úgy néz ki, a szombati csata négy helyett két csapatra korlátozódhat. Az első edzésen még padló földhöz verődése miatt küszködő Max Verstappen és Charles Leclerc között mindössze 65 ezredmásodperc döntött a holland javára a második tréningen. Carlos Sainz balesetéig hasonló köröket teljesített Leclerc-hez képest, az első szabadedzésen még ő volt a leggyorsabb. A második Red Bullban Sergio Perez hátránya egyelőre jelentős, fél másodperc. A mexikóira jellemző a lassabb kezdés, bár ez a differencia nagyobb, mint az optimális.
Verstappen és Leclerc köre szakaszról szakaszra
A főszereplők köreit tekintve az látszik, hogy a pálya eleje a Ferrarinak kedvez: Leclerc nagyobb tempót vitt át a Sainte Devote kanyarban és jobban is gyorsított ki, ennek köszönhetően az emelkedő tetején, a Kaszinó térnél már egy tizedmásodperc volt az előnye Verstappenhez képest. Ez magyarázható egy tipikus Red Bull-tulajdonsággal, az abroncsok lassabb felmelegedésével.
A kétszeres világbajnok a középső szektorban ment nagyot, különösen a lassú kanyarok sorozatában, a Mirabeau hajtűtől a Portier-ig. Az utolsó kanyarból való kedvezőbb kigyorsításnak köszönhetően az alagúton és a sikánig tartó padlógázas szakaszon át sokkal jobb tempót tud átvinni, mit a Ferrari. Itt két tizedmásodpercet nyert.
Leclerc olyan jó ritmusban abszolválta a sikánt, hogy szinte semlegesítette az imént kiépített Red Bull-előnyt, de Verstappen gyorsabban teljesítette az uszodáig tartó szakaszt. Az uszoda a Ferrarié, az SF-23 abroncsai azonban itt túlhevülhetnek, mert az utolsó miniszektorokban, a Rascasse és Noghes kanyarokban ismét az RB19 volt gyorsabb. Összességében a harmadik szektorban mind Leclerc, mind Sainz fél tizedmásodperccel gyorsabb volt Verstappennél, a teljes köridő azonban a Red Bull oldalára billent.
A pénteki napon a Ferrari az időmérőre fókuszált – ennek tulajdonítható Sainz balesete is, amelyet a spanyol egy kis elmérésként jellemzett, ami jelzi, mennyire igyekezett a határon autózni. Leclerc pedig arról beszélt: „Egy különleges körrel talán legyőzhetjük őket az időmérőn. A versenyen rettenetesen gyorsak. Viszont egy ilyen pályán rendkívül nehéz előzni.” A monacói továbbra is a Red Bullt tartja favoritnak, de kvalifikációs tempója jól ismert, az elmúlt két évben szerzett monacói pole-jai, valamint a bakui kettős rajtelsőség arra utal, hogy ő lehet Verstappen fő kihívója a kvalifikáción.
Az Aston Martin kis lépéssel lemaradva
Nehéz feladat megjósolni az Aston Martin pozícióját: a riválisok számolnak Fernando Alonsóval, és a spanyol is saját magával. „Szerintem holnap bármi benne lehet a pakliban, de az egyik esélyesnek kellene lennünk, igen” – nevezte magát a pole-pozícióért harcban levők egyikének.
Alonso a második szabadedzésen két tizedmásodperc hátránnyal lett negyedik: ez a különbség már számottevőbb, mint a 65 ezred, a spanyol közel van, de az Aston Martin nem annyira agilis, mint a Ferrari, és nem olyan gyors az alagútban, mint a Red Bull. A csapat erőssége idén a futam és a gumikezelés, nem az időmérő, márpedig az előbbi erények kevésbé számítanak Monacóban. A pozitív nyilatkozatok ellenére a pénteken látottak alapján úgy tűnik, Alonso inkább a fő üldöző lesz – készen állva lecsapni egy hibára –, mint a főszereplők egyike.
Sűrű középmezőny – a Mercedesszel
Pozitív jelzőkkel minősítették a Mercedes-pilóták a monacói fejlesztési csomagot a hagyományos oldaldobozzal, de a pénteki köridőlista igazolta, azonnali javulás nem várható a módosítástól, helyette egy új alapról van szó, amelyre építeni lehet. A fél másodperc hátrányban levő, hatodik Lewis Hamiltont Lando Norris is megelőzte a McLarennel, George Russell elé pedig Alpine és Alfa Romeo is beférkőzött. A GPS-adatok alapján a csapat a Red Bull, Ferrari és Aston Martin hármasához képest a második szektor lassú kanyarjainak sorozatában veszít nagyon sokat, bár a fékezés javult.
Így jelen állás szerint a Mercedes is a középmezőny tagja, amely rendkívül sűrű: a két McLaren, az ötödik Norris és 18. helyezett Piastri között kevesebb mint nyolc tized a különbség. A Q2-be és Q3-ba jutás ugyanolyan kiélezettnek ígérkezik, mint a pole-ért vívott harc, ráadásul az első két fázisban a forgalom is döntő tényező lehet szombat délután.