A Red Bull juniorprogramja sokáig abszolút etalonnak számított a versenyzői akadémiák között, de az RB Junior Team nimbusza erősen kezd megkopni. Miközben 2009 és 2017 között a Toro Rosso kizárólag a juniorcsapatból, a nagycsapat pedig kizárólag a Toro Rossóból szerződtetett pilótát, azóta utóbbi Sergio Perezt kívülről volt kénytelen leigazolni, s előbbi is csak három ifjú reménységnek, Pierre Gaslynak, Alexander Albonnak és Yuki Tsunodának adott ülést – miközben a régesrég elküldött Brendon Hartleyt és az épp Gasly miatt kirúgott Danyiil Kvjatot visszahívták egy-egy fiatal beültetése helyett, legutóbb pedig Nyck de Vriest szerződtették le „külsősként”.
Mindennek fényében aligha meglepő, hogy az immár AlphaTauri néven ismert csapat jövőjével kapcsolatban egyre több a kérdőjel, de ezúttal nem ezzel foglalkozunk, hanem áttekintjük a Red Bull Junior Team tucatnyi ifjú tehetségét. A legmagasabban jegyzett versenyző jelenleg alighanem Liam Lawson közülük: a 21-et nemrég betöltő új-zélandi srác már második éve tölt be teszt- és tartalékpilótai pozíciót a Red Bullnál és az AlphaTaurinál, tavaly mindkét autót vezette versenyhétvégén is, és impresszív juniorkarrier után jelenleg a Super Formulában versenyez – ahova a Red Bull Gaslyt is elküldte egy utolsó tanulóévre a mélyvíz előtt. Ráadásul Lawson nem csupán formulaautókkal jeleskedett, hanem a DTM-ben is majdnem bajnok lett 2021-ben, s végül csak sportszerűtlen körülmények között tudták a második helyre taszítani.
A legnagyobb különítményt a Formula–2-be küldte idén a Red Bull, hiszen a juniorprogram minden második tagja ebben a szériában szerepel 2023-ban. Köztük a legnagyobb név az a Dennis Hauger, aki a jelenlegi társaságból egyedül nyert autós bajnoki címet Red Bull-növendékként: az ifjú norvég 2019-ben az F4-ben remekelt, 2021-ben pedig az FIA F3-at nyerte meg második nekifutásra – első F2-es szezonjában viszont csalódást keltően szerepelt, hiszen két győzelme ellenére is épphogy becsúszott az első tíz közé a bajnokságban.
Ennél szebben sikerült az F2-es debütálás a japán Ayumu Iwasának, aki egy szürkébb F3-as évad után a bajnokság ötödik helyén zárt – stílusosan, hiszen a szezonzárót a pole-ból nyerte meg. A második szezonban akár vérmesebb reményei is lehetnek, akárcsak a Red Bull tartalékjai közé is kinevezett barbadosi Zane Maloney-nak, aki kiváló formában érkezett meg a legmagasabb nevelőszériába, hiszen ezüstérmesként zárta az F3 tavalyi évadát, kevéssel lemaradva az Alpine-növendék francia Martinstől. Sokáig úgy tűnt, ebbe a csatába beleszólhat a programhoz tavaly csatlakozó francia-algériai Isack Hadjar is, de a hajrá gyengébben sikerült – idén már ő is az eggyel nagyobbak között szerepel.
És még mindig nincs vége az F2-esek felsorolásának: a hosszú évek óta a juniorcsapatba tartozó amerikai Jak Crawford, aki a tengerentúlon kezdett versenyezni, mielőtt 2020-ban Európába igazolt, idén lép fel a sorozatba (eddigi legszebb eredményeit az F4-es színtéren érte el), a különítmény hatodik tagja pedig Enzo Fittipaldi, a legendás Emerson unokája. Idén egyébként mintha felvételi követelmény lett volna az Enzo keresztnév, hiszen a gokartból most fellépő, félig kínai származású Enzo Deligny, illetve a gokart-világbajnokság OK Junior kategóriájában Hideg Ádámot megelőzve világbajnoki címet szerző thai Enzo Tarnvanichkul is a friss igazolások közé tartozik.
Az utolsó idei csatlakozó egy Fittipaldiéhoz hasonlóan ismert név birtokosa, még ha egyelőre nem is saját jogon: Juan Pablo Montoya fia, Sebastian az év eleji közel-keleti Regional-sorozatban aggasztó formában kezdte a szezont, az F3-ban viszont kettős pontszerzéssel debütált. Nem esett szó még a francia F4 tavalyi harmadik helyezettjéről, az idén a brit F3-ban szereplő Souta Araóról, valamint az ígéretes gokartos karrier után a szárnyait most bontogató Arvid Lindbladról – akárcsak Montoya esetében, egyelőre még velük kapcsolatban sem lehetünk biztosak abban, hogy fel tudnak nőni a Red Bull juniorcsapatának legszebb hagyományaihoz.
A Red Bull Junior Team 2023-as tagjai
Név |
Csatl. |
Kor |
Legnagyobb autós siker |
2023-as széria |
Dennis Hauger |
2018 |
19 |
Olasz F4 (2019) és F3 bajnok (2021) |
Formula–2 |
Liam Lawson |
2019 |
21 |
DTM 2. (2021), F2 3. (2022) |
Super Formula |
Jak Crawford |
2020 |
17 |
Német F4 2. hely (2020) |
Formula–2 |
Ayumu Iwasa |
2021 |
21 |
Francia F4 bajnok (2020) |
Formula–2 |
Arvid Lindblad |
2021 |
15 |
F4 Emirátusok 5. hely (2023) |
Olasz F4 |
Isack Hadjar |
2022 |
18 |
F3 4. hely (2022) |
Formula–2 |
Souta Arao |
2022 |
17 |
Francia F4 3. hely (2022) |
GB3 |
Enzo Fittipaldi |
2023 |
21 |
FRegional EU 2. hely (2019) |
Formula–2 |
Zane Maloney |
2023 |
19 |
Brit F4 bajnok (2019), F3 2. (2022) |
Formula–2 |
Sebastian Montoya |
2023 |
17 |
Olasz F4 4. hely (2021) |
FIA F3 |
Enzo Deligny |
2023 |
14 |
- |
Spanyol F4 |
Enzo Tarnvanichkul |
2023 |
14 |
- |
Gokart |