Esteban Ocon futam utáni nyilatkozata már árulkodó volt, hétfő reggel pedig hivatalossá vált: az idényzáró Formula-1-es Abu Dhabi Nagydíjon már nem ő, hanem a 2025-re szerződtetett Jack Doohan fogja vezetni az egyik autójukat.
Az egyszeres F1-es futamgyőztes kedd este reagált a korai lecserélésére egy közösségi médiás posztban, amelyben erős utalást tett arra, hogy ő nem így tervezett búcsúzni az enstone-i alakulattól: „Nem így akartam, hogy véget érjen” – írta Ocon, akinek a teljes bejegyzése ide kattintva olvasható.
A Motorsport.com most beszámolt néhány kiszivárgó részletről a pilóta idő előtti félreállítása kapcsán. A lap úgy értesült, hogy Ocont vasárnap, mindössze néhány órával a Katari Nagydíj startja előtt hívták be az Alpine-nál vezérigazgatói tanácsadóként tevékenykedő Flavio Briatore irodájába.
Ott pedig állítólag közölték Oconnal, hogy amennyiben nem fogadja el, hogy egy futammal korábban véget érjen a szerződése a franciákkal, akkor ők pedig nem teszik lehetővé, hogy az Abu Dhabit követő keddi teszten átüljön a Haas autójába.
Ezt ugyanis hiába jelentették be már korábban Ayao Komatsuék, állítólag a megállapodás egészen vasárnapig nem volt végleges, s ezt egyfajta nyomásgyakorlásnak is használták Briatoréék – amely a jelek szerint meg is tette a hatását.
Az Alpine nem erősítette meg ugyan, hogy Ocon keddi haasos tesztjének is szerepe volt a félreállításában, viszont a Mercedes-főnök Toto Wolff – aki úgy jön a képbe, hogy a francia eközben még Mercedes-junior is – gyakorlatilag elismerte mindezt: „Ha az jobb megoldás a jövőre nézve számunkra, hogy Esteban előbb készen álljon, és ez attól függ, hogy vezet-e Abu Dhabiban vagy sem, akkor ezt meg kell beszélnünk” – fogalmazott Wolff.
A Haas megerősítette Ocon – és Hirakawa – tesztjét
Épp jelen sorok írása közben, szerda délelőtt erősítette meg véglegesen a Haas, hogy Ocon valóban beülhet a 2024-es versenygépükbe a jövő keddi Pirelli-teszten. Érdekes viszont a másik pilóta személye is, aki a fiatal versenyzők tesztjén vezeti majd ugyanekkor a másik autójukat.
Ezt a lehetőséget ugyanis (mivel Oliver Bearman a beugrásai miatt már nem minősül újoncnak a szabályok szerint) az a Ryo Hirakawa kapja meg, aki néhány nappal előtte még McLarent fog vezetni a szezonzáró hétvége első szabadedzésén, és aki egyébként a Toyota endurance-világbajnoki pilótája: azaz ilyen fronton már egyértelműen megnyilvánul a Haas és a japán gyártó együttműködése.
De miért ültetik be korábban Doohant?
Joggal merül fel a kérdés, hogy miért van szükség arra, hogy Doohan már az idei év utolsó futamán rajthoz álljon. Amellett, hogy tapasztalatot szerezhet a tényleges és érdemi debütálása előtt az ausztrál, sajtóértesülések szerint annak is szerepe van ebben, hogy Briatoréék szeretnék felmérni a képességeit.
Ugyanis mint arról már írtunk, az Alpine-tanácsadó is megkörnyékezte állítólag korábban Franco Colapintót, és az is felmerült, hogy akár a korábban bejelentett Doohant is félreállítanák, ha megszereznék a williamses argentint – igaz, a hírek szerint az érdeklődés Colapinto balesetei után elhalványult a részükről.
Mindenesetre a Motorsport úgy tudja, Doohant már korábban is felmérték: néhány hete Katarban tesztelt egy korábbi autóval, és az eseményen vezetett Pierre Gasly is, hogy viszonyítási alapot jelentsen az újonc számára – aki állítólag megugrotta a kitűzött célidőt.
Az idő előtti Ocon–Doohan cseréről és annak körülményeiről utazó tudósítónk, Mészáros Sándor is bővebben beszélt a Formula Podcast katari futamértékelő adásában: