DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 28. szombat
F1

„Egyértelmű hiba, tönkretette Lewis futamát” – a Mercedes Hamilton stratégiájáról

James Allison F1-es technikai igazgató elmagyarázta, milyen előnyöket vártak a lágy gumis rajttól Szingapúrban, és miért nem váltottak kétkiállásos taktikára.

A top 10-ből egyedül Lewis Hamilton vágott neki a lágy gumikon a vasárnapi Formula-1-es Szingapúri Nagydíjnak, és ez határozottan nem bizonyult jó döntésnek: a hétszeres világbajnok nem nyert pozíciót a startnál, cserébe korai kerékcserére kényszerült. Emiatt többen átugrották vagy az utolsó etapban megelőzték így, s ezzel a harmadikról a hetedik pozícióba csúszott vissza, miközben a csapattárs George Russell a közepes–kemény taktikán megőrizte a negyedik helyét.

Hamilton saját elmondása szerint harcolt a lágy gumis start ellen, Toto Wolff csapatfőnök pedig már egyből a szingapúri futam leintése után elismerte a hibájukat, amely abból fakadt, hogy arra számítottak, hogy igazából csak a startnál lesz lehetőségük pozíciót fogni. James Allison, a Mercedes F1-es technikai igazgatója aztán az istálló szokásos versenyelemző videójában hosszabban is kiértékelte a döntésüket:

f1-hamilton-mercedes-szingapur-3



„Mielőtt elmagyarázom, csak azzal szeretném kezdeni, hogy nem kellett volna lágy gumikon rajtolnunk, hiba volt, és ha vissza tudnánk forgatni az idő kerekét, azt csinálnánk, amit a többiek körülöttünk, és a közepes keveréket választanánk” – jelentette ki rögtön Allison.

„Az ok az volt, hogy a lágy abroncs gyakran lehetőséget ad arra, hogy jól rugaszkodj el a startnál, és így arra is jó esélyt kínál, hogy előreugorj egy vagy két helyezést a nyitó körökben. Nem igazán számítottunk a verseny előtt arra, hogy ilyen nehézségektől fogunk szenvedni, amelyekkel szembesültünk a lágy gumin, és azt vártuk, hogy előnyt kovácsolunk belőle.”

„Nem így lett, aztán reméltük, hogy az a gyengesége a lágy guminak, hogy gyorsan kopik, nem üt vissza túlságosan. Elég könnyeden indul a tempó Szingapúrban, a versenyzők sok körön át építik fel a tempót, ami azt eredményezi, hogy a lágyakkal is tökéletesen el tudunk menni a bokszkiállási intervallumig.”

„Viszont nem sikerült pozíciót szereznünk a rajtnál. A tempó kezdett fokozódni, Lewis pedig nem volt különösebben elégedett az autóval, szenvedett a gumikopástól, és ennek következtében korán ki kellett állnia. Ez tönkretette a futamát, és egyértelmű hiba volt.”

f1-hamilton-mercedes-szingapur-4

Miért nem váltottak két kiállásra?

Előző évben a Mercedes annak köszönhetően harcolt a győzelemért, hogy egy kései SC-fázis alatt friss gumikat kaptak a versenyzőik. A lágy–kemény taktika Hamilton esetén most is lehetőséget adott volna a verseny vége felé egy friss szett közepes abroncs használatára, de Allison szerint ez csak safety car esetén működhetett volna, ami viszont nem érkezett ezúttal:

„Fontolóra vettük, határozottan ott volt egy remek fegyverként” – mondta a szakember a két kiállásról és a közepes gumiról. „Ha lett volna egy biztonsági autós fázis a futam egy alkalmas pillanatában, akkor ez lehetett volna ennek a stratégiának az előnye, de amint a lágy-kemény taktikára vállalkoztunk, a verseny különböző pontjain is mérlegeltük a váltást a két kiállásra.”

„Bár ezáltal frissebb gumikon lett volna, amelyeken gyors lett volna, minden számításunk azt mutatta, hogy valójában nem nyerné vissza a bokszkiállással járó veszteséget. Szóval ott volt a pakliban, használhattuk volna, jól jött volna egy safety car esetén, de egy normál, megszakítás nélküli futamon, amire először volt példa Szingapúrban, az a gumi sem segített volna Lewis hétvégéjén.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: