DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 3. kedd
F1

Aggódnak az F1-es pilóták: oda az old-school Monza?

Ricciardóék tartanak tőle, hogy az új kerékvetők miatt veszített régivágású karakteréből az Olasz Nagydíj helyszíne. Alonsóék még programot is módosítottak.

Komoly felújításon esett át a monzai pálya az idei Formula-1-es Olasz Nagydíj előtt. A legszembetűnőbb és legjelentősebb eleme ennek természetesen az, hogy teljes hosszában újraaszfaltozták a pályát, amely a Pirelli várakozásai szerint okozhat majd meglepetéseket a csapatok számára a hétvégén.

Ám ezen kívül többek között a rázókövek kialakításához is hozzányúltak a legendás helyszínen: néhány helyen módosítottak a kerékvetők profilján, más pontokon pedig újakat telepítettek. A versenyzők tetszését pedig ez nem igazán nyerte el: Daniel Ricciardo vezetésével többen is attól tartanak, hogy ezzel Monza elveszítette az egyedi és régivágású jellegét.

„Délelőtt körbejártam a pályát, és megváltoztatták a rázóköveket. Nem mondhatnám, hogy le vagyok nyűgözve, mert szerintem néhány részlet elvette a pálya karakterét” – nyilatkozta Ricciardo csütörtökön a Formula.hu jelenlétében Monzában.

3_1



„Nyilván sokan még régebb óta követik az F1-et, és lehet, hogy csak nekünk, versenyzőként van ez így, akik vezetnek és megtapasztalják, nem tudom, a külvilág mennyit érzékel belőle. De a rázókövek és ilyesmik… ezek tesznek egyedivé egy pályát.”

„És ha csak lapos kerékvetőket helyezel el, mint a második sikánban, akkor átmész rajtuk, aztán volt egy vékony betonsáv, majd a sóderágy. Korábban próbáltad arra a szűk betonsávra helyezni a kereked és maximálisan kihasználni a pályát, de nem túlságosan.”

„Emellett eléggé huplis is volt. Úgy vélem, némileg régivágású pálya volt, de ennek most vége. Még nem vezettünk rajta, de az újraaszfaltozás remeknek tűnik. Az aszfalt jónak fest, de a rázókövek miatt csalódott vagyok.”

A változtatások között szerepel, hogy például az Alberto Ascari nevét viselő sikánban is laposabbá váltak a kerékvetők, amelyek Ricciardo szerint akár javíthatnak is a versenyzésen, de összességében így is veszít a karakteréből a pálya:

„Nem akarok teljesen negatív lenni: talán ez azt jelenti, hogy közelebbről tudjuk majd követni egymást, mert könnyebb teligázzal átmenni rajta és nagyobb szélárnyékot kapunk, de nem tudom. Szerintem alábecsülik, mit jelentenek a rázókövek a pályáknak, hogyan változtatják meg az érzést, a karaktert, a hozzáállást.”

f1-ricciardo-monza-day0

„Meglátjuk. Nyilvánvalóan élvezni fogom itt a vezetést, de úgy tűnik, kicsit vesztett a régimódiságából. Rengeteg modern pályára utazunk manapság, amelyek nagyszerűek és élvezetesek, de ha megtartjuk az old-school helyszíneket, akkor azok maradjanak is olyanok – ez lényegében az aggodalmam.”

Ricciardóhoz hasonlóan vélekedett a Haast erősítő Kevin Magnussen is: „Imádom ezt a pályát. Ez az egyik olyan verseny, ahol igazán úgy érzed, hogy ez egy Formula-1-es futam. Az újak közül is remek néhány, de azok újnak is érződnek, majdnem mintha egy új F1-ről lenne szó, itt pedig úgy érzed, mintha kicsit visszamennél az időben, és én élvezem ezt.”

„Úgyhogy ez egy roppant élvezetes pálya és verseny, és csak remélem, hogy a pálya még mindig olyannak érződik majd, mint Monza. Úgy érzem, így lesz, de olykor apró változtatásokat hajtanak végre a pályákon, azok pedig elveszítik a karakterüket.”

A Williams versenyzője, Alexander Albon is úgy véli előzetesen, hogy veszített a karakteréből a monzai pálya, és azt is hozzátette, hogy a két pénteki szabadedzésen vélhetően sokat fognak kísérletezni a pilóták azzal, mennyire támadhatják meg a rázóköveket.

Hogy mennyire jelentősek a változtatások, azt jól mutatja az is, hogy az Aston Martin letett arról a tervéről, hogy az első edzésen a teszt- és tartalékpilótát, Felipe Drugovichot ültesse be Fernando Alonso autójába – ezt maga a spanyol árulta el:

„Eredetileg az FP1-en átadtam volna az autómat Felipének. Aztán rájöttünk, hogy az újraaszfaltozás mértéke nagyobb volt, mint gondoltuk. A rázókövek is mások, mint amire számítottuk, úgyhogy a csapat változtatott a terven, és azt hiszem, így Mexikóban fog mindez megtörténni.”

f1-monza-day0

A mezőny másik legrutinosabb tagja, Lewis Hamilton nem akart addig következtetésekbe bocsátkozni, amíg nem próbálta ki F1-es autóval a változtatásokat: „Nem akarom megítélni, mielőtt vezettem rajta. Talán ráérzünk és ez lesz a legnagyszerűbb változtatás valaha, szóval nem akarom lábon lőni magam ezzel.”

„Végső soron imádtuk korábban. Évek óta elképesztően huplis volt sok helyen, és nagy részét ez adta a pálya karakterének, ahogy a kerékvetők is nagyjából több mint 20 éve ugyanolyanok voltak, úgyhogy ez nagy-nagy változtatás, de végső soron ugyanarról a pályáról van szó. Nem tudhatjuk holnapig. Sokkal simább lesz, úgy fest, és eléggé sokkal gyorsabb.”

 

Forronganak az F1-es versenyzők a WhatsApp-csoportban

A pilótákat olyannyira kiakasztották a kerékvetőket érintő módosítások, hogy az érdekvédelmi szervezetük, a GPDA elnöke, Alexander Wurz megerősítette: komoly viták folytak erről a WhatsApp-csoportjukban is a nap során – többek között amiatt is, mert a mezőny véleményét ki sem kérték a változtatásokról.

„A régi rázókövek az olyan kanyarokban, mint az Ascari, komoly precíziós munkát igényelt a versenyzőktől, amely elégedettséggel járt, ha sikerült. Pályatervezőként nem fogadtam el volna pénzt azért, hogy változassanak rajtuk” – idézi Wurz szavait a Motorsport.com portál.

Arra Wurz, valamint a mercedeses George Russell is rámutatott: korábban a monzai rázókövek komoly precizitást igényeltek, néhány centiméter tévesztés is alul- vagy túlkormányzottságot eredményezett az autóknál, míg most attól tartanak, hogy a lapos kerékvetők lehetőséget nyitnak az F1-esek előtt, hogy legvágják a kanyarokat.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: