DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 21. csütörtök
F1

Trónfosztás Zandvoortban: Norris nyerte az F1-es Holland Nagydíjat

Bár a futam elején vezetett Max Verstappen, nem lett meg a negyedik hazai győzelem: Lando Norris pályafutása második sikerét szerezte a holland közönség előtt. Leclerc a dobogó alsó fokán.

Az első méterek után már a hazai hős vezette a Holland Nagydíjat: Max Verstappen az időmérőn még kikapott Lando Norristól, a második rajtkockából azonban nagyságrendekkel jobb rajtot vett riválisánál – az adatok szerint négy tizedmásodperccel előbb gyorsult 0-ról 200 km/h-ra –, az első kanyarban kényelmesen a Red Bull fordult elsőként.

A rajtrács belső fele bizonyult kedvezőbbnek: a páros rajtkockákból indulók, Verstappen mögött George Russell és Charles Leclerc is nyertek egy-egy pozíciót Oscar Piastrihoz és Sergio Perezhez képest, Pierre Gasly pedig két helyezést javítva feljött hetediknek – a folytatásban azonban hamar lehiggadt a futam, újra bebizonyosodott, hogy a szűk és gyors zandvoorti pályán nem olyan egyszerű előzni.



Akadtak kivételek: a Q2-ben kieső, majd büntetéssel 14. rajthelyre sorolt Lewis Hamilton a közepesen rajtoló többséggel ellentétben lágyat választott a felzárkózás érdekében, és bár a rádióban emlegette a Mercedes kedvezőtlen végsebességét, még az első kiállások előtt felzárkózott a pontszerző helyre. Carlos Sainz is előzgetett, három pozíciót javítva a hetedik pozícióig lépkedett fel az első tíz körben.

Az élen Verstappen nem tudott elhúzni, egy ideig menedzselte egy másodperc feletti előnyét, aztán az első etap előrehaladtával érvényesült a McLaren kedvezőbb gumikezelése: Norris utolérte a hollandot, a 17. körben már támadásba lendült, egy körrel később pedig sikeresen átvette a vezetést az első kanyarban. Két körrel később már DRS-távolságon kívül volt, elkezdődött Verstappen visszafordíthatatlan leszakadása.

Miközben Norris szárnyalt és rövidesen négy másodperces előnyt alakított ki, csapattársa, Piastri nem tudta utolérni a rajtnál elé kerülő Russellt, Charles Leclerc viszont befogta a McLarent. Az időmérőn még jelentősen lassabb Ferrari több támadást indított az ausztrál ellen, majd megpróbálkozott az elévágással, kereket cserélt a 25. körben – ezzel beindította a kiállások sorát az élmezőnyben.

Russell követte őt elsőként, de csak Leclerc mögé tudott visszatérni – a McLaren viszont nem reagált Piastrival, B tervként hosszabb etapra és biztos egy kiállásra álltak át. Az ausztrál az élre került, miután az első két helyezett is cserélt: mögötte Norris, Verstappen, Leclerc, és Russell sorrendje alakult ki. Gasly a hatodik helyen szintén elhúzta a kiállását, ha őt kivesszük az egyenletből, Perez, Sainz és Hamilton volt a további sorrend – a négy élcsapat csak beállt az első nyolc helyre.

Csak a 34. körben állt ki végül Piastri: az ötödik helyre állt vissza, de több kiállásra már garantáltan nem volt szüksége. A frissebb kemény keverékkel a döcögősebb futamkezdés után lendületbe jött az ausztrál, hat körrel később átvett Russelltől a negyedik helyet és a dobogó nyomába eredt a leggyorsabb kört is megfutva.

Kicsivel hátrébb Perez és Sainz között alakult ki csata a hatodik helyért, a spanyol harmadik próbálkozásra vette át a helyet a szinte kizárólagos előzési pont, az első kanyar külső ívén. A mezőny sűrűjében is folyt az adok-kapok, egy ponton öt autóból álló tumultus alakult ki a tizedik helyért: Gasly újra kapaszkodott felfelé, a negyedik sorból rajtoló két Aston Martin azonban lépésről lépésre süllyedt el és csúszott ki a pontszerzők közül.

A 72 körös futam utolsó húsz körébe lépve kérdéses volt, kinek lesz szüksége egy második kerékcserére. Hamilton a nyolcadik helyről büntetlenül megtehette, hogy kiálljon pozícióvesztés nélkül, csapattársa, Russell is érkezett és felvette a lágyat a hajrára, ezzel a hetedik helyre esett vissza. A többiek viszont jól sáfárkodtam a gumival, a két Mercedesen kívül senki nem jött második kiállásra a mezőny első felében.

Mire elérkezett a kockás zászló, el is felejthettük, hogy az első 18 körben még nem Lando Norris vezetett: az előzést követően a brit hibátlan vezetéssel, 23 másodperces előnnyel megnyerte a Holland Nagydíjat, az utolsó körben még a pluszpontot érő leggyorsabb kört is megfutotta, fölényes hétvégét lezárva – Miami után pályafutása második és a McLaren idei harmadik győzelmét szerezve.

Három hazai győzelem után Max Verstappennek a második hely jutott a Holland Nagydíjon: az eredmény jól lefestette a szezon sztoriját, a Red Bull az erősorrend második helyére csúszott vissza a McLaren mögé.

Leclerc végül megnyerte a dobogós csatát, a hétvégi tempót nézve egy valószínűtlen harmadik helyet szerzett a Ferrarinak – Piastrit utasítva a negyedik helyre, akinek nagy lendülete megtört, és miután a Hungaroringen és Spában az eredményesebb McLaren volt, nem tudott fölényes csapattársa mellé állni a dobogóra. A másik Ferrari, Sainz is erős helyet zárt a tizedik rajtkockából ötödikként, a májusi Miami Nagydíj óta legjobb helyezését – a hatodik pozíciót – megszerző Perez előtt.

Az előző négy nagydíjon három győzelem és a biztató szabadedzések után a Mercedesnek ezúttal csak a hetedik-nyolcadik hely jutott, a rajt után harmadik és a 14. rajthelyről felzárkózó Hamilton sorrendjében. A négy élcsapaton kívül Gasly produkálta a legerősebb futamot Zandvoortban, és ő is lett a kilencedik: Fernando Alonso végül egy pontot megmentett a rajthelyhez képest sokat bukó Alpine számára. Mindkettőjüknek meg kellett előzni Nico Hülkenberget, aki az elsők között állt ki a bokszba kemény keverékért, a szettel pedig 56 kört teljesített – a 11. helyig csúszott vissza, a gumivarázslat csaknem pontot ért.

A Holland Nagydíj végeredménye:

  Versenyző Autó Hátrány
1 Lando Norris McLaren/Mercedes  
2 Max Verstappen Red Bull/Honda RBPT 22.896
3 Charles Leclerc Ferrari 25.439
4 Oscar Piastri McLaren/Mercedes 27.337
5 Carlos Sainz Ferrari 32.137
6 Sergio Pérez Red Bull/Honda RBPT 39.542
7 George Russell Mercedes 44.617
8 Lewis Hamilton Mercedes 49.599
9 Pierre Gasly Alpine/Renault 1 kör
10 Fernando Alonso Aston Martin/Mercedes 1 kör
11 Nico Hülkenberg Haas/Ferrari 1 kör
12 Daniel Ricciardo RB/Honda RBPT 1 kör
13 Lance Stroll Aston Martin/Mercedes 1 kör
14 Alexander Albon Williams/Mercedes 1 kör
15 Esteban Ocon Alpine/Renault 1 kör
16 Logan Sargeant Williams/Mercedes 1 kör
17 Yuki Tsunoda RB/Honda RBPT 1 kör
18 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1 kör
19 Valtteri Bottas Sauber/Ferrari 2 kör
20 Zhou Guanyu Sauber/Ferrari 2 kör
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: