Még két héttel az Ausztrál Nagydíj után, a suzukai sajtónapon is téma volt Fernando Alonso utólagos melbourne-i büntetése, amelyet „potenciálisan veszélyes” vezetésért kapott. A spanyol a verseny végén, a 6-os kanyar felé menet vezetett kiszámíthatatlanul, ami közvetve George Russell balesetéhez vezetett, a stewardok pedig 20 másodperces időbüntetést róttak ki rá.
A Japán Nagydíj nulladik napján Russell elmondta, hogy „kinyitották volna Pandora szelencéjét” a későbbi esetek előtt, ha nem büntették volna Alonsót, míg az Aston Martin versenyzője továbbra sem ért egyet a szankcióval. De vajon mit gondolnak erről a versenytársak? Max Verstappen az FIA sajtótájékoztatón diplomatikusan annyit felelt az erre irányuló kérdésre, hogy megbeszélik ezt a versenyzői értekezleten, de voltak, akik egyértelműen állást foglaltak.
Akik megvédték Alonsót
A The Race szaklap összegzéséből kiderül, hogy nem meglepő módon Alonso astonos kollégája, Lance Stroll kiállt a spanyol mellett: „Nem hiszem, hogy bármi ostobaságot csinált volna. Csak rákészült a kanyar kijáratára, és nevetséges volt, hogy áthajtásos büntetést kapott egy olyan incidensért, amelyben még ütközés sem történt az autók között. Nagyon nem értettem ezt.”
Szintén a kétszeres világbajnok mellé állt a McLaren párosa. Oscar Piastrit meglepte, hogy valakit azért büntettek, mert „piszkos levegőt” okozott egy vetélytársának, Lando Norris pedig részletesebben is kifejtette, miért nem volt jogos Alonso szankcionálása:
„Furcsa és extrém volt, amit Fernando csinált, de szerintem még közel sem jár ahhoz, amit féktesztelésnek lehetne tekinteni. Fékezett és leváltott-e? Nem tudom a pontos idővonalát mindennek. De büntetni kellett-e volna? Nem. Szerintem George-nak számítania kellett volna rá.”
„Mindig nehezebb az adott helyzetben lenni, ezért nem szeretem ezeket kommentálni. De az ilyesminek nem kellett volna büntetést kiváltania. Világos a helyzet, ő volt elöl. Ami Max és Hamilton között történt anno Szaúd-Arábiában, az féktesztelés volt. Ez nem volt fékteszt.”
„Itt próbált nagyon okosan játszani, azaz Fernando Fernando volt, és ez kifogott rajta. Nem volt agresszív, nem volt arról szó, hogy egy méterrel haladt egy autó előtt és úgy állt meg. 100 méterrel járt előtte és lelassított, a közeledés tempója pedig kifogott George-on. De ez közel sem volt büntetést érő.”
Akik elítélték Alonsót
Persze voltak, akik viszont kritikát fogalmaztak meg Alonso kapcsán – a legkeményebbet talán Nico Hülkenberg: „Nem nyűgözött le túlságosan Fernando taktikája. Melbourne bizonyos tekintetben utcai pálya, eléggé szűk ott, és 260-270 km/h-val közelítjük meg azt a kanyart, amelynek nem látjuk a kijáratát, és ha valamilyen okból a zászlórendszer vagy valaki későn kapcsol és telibe találja George-ot…”
„Szóval bár ez a taktika eléggé szokványos a Formula-1-ben, ebben a konkrét kanyarban, vak kijárattal és ilyen tempónál szerintem rossz kanyar ilyesmire, és eléggé veszélyes helyzetet eredményezett” – vélekedett a Haas németje. Hozzátette: az is érdekes volt számára, hogy a rádióban és az első nyilatkozatában említett gázproblémákról később már nem tett említést Alonso, ezzel Hülkenberg arra célzott, hogy azt csak kifogásnak szánhatta a 42 éves pilóta.
Charles Leclerc szerint is átlépte a határt Alonso: „Ez olyasmi, amit versenyzőként szoktunk csinálni, bár nem ilyen mértékben. Amit Fernando csinált Ausztráliában, túl sok volt, és meg kellett büntetni. Úgy gondolom, van viszont valami, amit meg kell vizsgálnunk a büntetés kapcsán. Ha olyan helyzetben vagy, mint Fernando volt, csak két helyezést veszítesz. Mindig azt gondoltam, hogy a pozíciót érintő büntetések igazságosabbak, mert bármilyen versenyhelyzetben vagy, úgy büntetnek, ahogy meg akarnak büntetni. Időbüntetések esetén viszont lehetnek következetlenségek a versenyhelyzettől függően.”
Szintén a következetlen büntetések problémáját vetette fel az ügy kapcsán a Red Bull-os Sergio Perez: „Úgy vélem, egyértelműen túllépte a határokat. Azt mondanám, szükségtelen volt. De a legnagyobb félelmem, hogy újra egy ilyen incidenst láthatunk majd ezen vagy a következő hétvégén, aztán nem történik semmi. Mert eléggé nehezen tartjuk a következetességet a büntetésekkel.”
„Dzsiddában például blokkolás történt 300 km/h-nál Oliver és Alex között, nem lett büntetés. Én blokkoltam Hülkenberget, fél másodpercet veszített vele, a következő körben gyorsult, én pedig három helyet kaptam. Úgyhogy szerintem a fő kérdés a következetesség: ha büntetik az ilyen incidenseket, büntessék minden hétvégén” – mutatott rá a mexikói, aki szerint az állandó felügyelők vagy az FIA-val történő folyamatosabb kommunikáció javíthatna a helyzeten.