Mint arról az F1 Bizottság Abu Dhabiban lezajlott ülése után beszámoltunk, az érintettek egyetértettek abban, hogy a 2025-ös évad kezdete előtt ne lehessen fejleszteni és tesztelni a 2026-ban érkező – teljes formájában még nem véglegesített, de nagyvonalakban már ismert – új szabályrendszer szerinti autókat.
Most ez a rendelkezés be is került a szabálykönyvekbe: szokatlan módon ehhez a szezon lezárulta után módosították még a 2023-as sportszabályzatot és a 2024-esbe is belekerült a vonatkozó rész, így biztosítva, hogy most december 1-jétől egészen 2025. január 1-jéig ne lehessen 2026-ra tesztelni – írja a Motorsport.com szaklap.
A szövegezés egész pontosan úgy fogalmaz, hogy a vonatkozó időszakban csak olyan modellekkel lehet szélcsatornás teszteket végezni, amelyek lényegileg megfelelnek a 2023-as, 2024-es és 2025-ös technikai szabályokban. Hozzáteszik, hogy a fékrendszerek fékpados tesztjeit leszámítva – ha azok nem járnak a karosszéria teljesítményének vagy megbízhatóságának tesztelésével – nem lehet a 2026-os F1-es technikai szabályzat előzetes vagy publikált verzióinak, illetőleg az FIA javasolt 2026-os koncepcióinak megfelelő autókkal tesztelni.
Ugyanez vonatkozik a szélcsatornás tesztek mellett a CFD-tesztelésre is. Természetesen ettől függetlenül a csapatok végezhetnek olyan kutatás-fejlesztési munkálatok a 2026-os versenygépek kapcsán, amelyek nem esnek az aerodinamikai tesztelés korlátozásai alá.
Gumiteszt, állórajt, bokszutcai rajt: további F1-es szabályváltozások
A sportszabályzatban történtek további apróbb módosítások, szintén a korábban ismertetett lépéseknek és döntéseknek megfelelően. A szabályzatból kikerült az alternatív gumikiosztásra vonatkozó részt, amelyet a Hungaroringen és Monzában láthattunk élesben az időmérőn (a Q1-ben a kemény, a Q2-ben a közepes, a Q3-ban a lágy keveréket kellett kötelezően használni, s a hétvégére szállított szettek száma 13 helyett 11 volt), ám nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.
A gumitesztre használható napok számát 35-ről 40-re emelték, ám ebből négyet az FIA arra használhat fel, hogy az esős versenyeken hosszú ideje problémát jelentő felvert vízpermet csökkentésére irányuló kísérletezést végezhessen (amelynek első próbálkozásai a sárvédőszerű elemekkel nem bizonyultak sikeresnek).
Változik az is, hogy kettő helyett immár csak egy perccel a start előtt kell jelezni, ha állórajtot rendelnek el (ez nyilván megszakítások utáni újraindításra vagy esetleg esős versenyekre vonatkozik). A Motorsport Világtanács minapi döntéséből az is kiderült, hogy a rajtprocedúra újra lerövidül: az eddigi 50 helyett 40 perccel a start előtt nyitják ki a bokszutcát. S ha már bokszutca: azt is megerősítették, hogy az onnan rajtolók autóján a felvezető kör kezdete után 90 másodperccel be kell fejezni a munkát.
Még ezeknél is apróbb módosítás, hogy az időmérők utáni alaposabb technikai ellenőrzésre az FIA mostantól „konkrét” autókat választhat ki, míg eddig a szövegben a „legalább három” autó kitétel szerepelt. A szabálykönyvből pedig egyúttal kikerültek a „zárt eseményekre” vonatkozó részek, amelyek még a koronavírus-járvány miatti zárt kapus futamok miatt kerültek be.