Tavaly arra jutott az FIA a vizsgálatai során, hogy a Red Bull a 2021-es idény során „kis mértékben” túllépte az abban az évben bevezetett költséglimitet. Emiatt egyfelől hétmillió dolláros bírságot kapott az energiaitalos alakulat, emellett pedig 10 százalékkal csökkentették a szélcsatornában eltölthető fejlesztési idejüket a következő 12 hónapos időtartamra.
Most ez járt le idén október 26-án, azaz a Red Bull újra a teljes kapacitását használhatja a szélcsatornában – pontosabban az aerodinamikai hendikeprendszer miatt, amely a konstruktőri vb-tabella állása alapján alakul, az alapértéknek eleve csak a 70 százalékával rendelkezhet a világbajnok istálló.
Mondhatnánk, hogy az idei dominanciát látva a Red Bullt nem igazán vetette vissza az említett büntetés, Christian Horner csapatfőnök szerint azonban igazából majd a 2024-es autó versenyképességénél derül ki, valójában mennyit is buktak ezzel, hiszen a fejlesztéseik javarészét arra fordították idén:
„Egyértelmű, hogy még nem láttuk a teljes hatását, hiszen nyilvánvalóan korlátozta, hogy mennyi fejlesztést tudtunk eszközölni idén” – magyarázta Horner a Formula.hu jelenlétében az F1-es Mexikóvárosi Nagydíj sajtótájékoztatóján. „Szerencsére elég erős autóval rukkoltunk ki a szezon elején, ezért már az idény elég korai szakaszában a jövő évi autóra tudtuk fordítani a fejlesztési időnk nagy részét. Úgyhogy ez fontos volt.”
Vastagbéltükrözéssel ért fel az FIA vizsgálata
A 2022-es szezont illető ellenőrzéseknél a Nemzetközi Automobil Szövetség mind a tíz csapat elszámolását szabályosnak és rendben lévőnek találta. Horner nem is győzte dicsérni, hogy mennyit léptek előre egyetlen év alatt a költségszabályozás és annak betartatása kapcsán:
„Fejlődik a költséglimit ellenőrzésének folyamata, ez egy roppant komplex szabályrendszer, amely fejlődik. Az idei ellenőrzés mértéke elképesztő volt olyan tekintetben, mennyire szigorú volt az FIA. Egy teljes vastagbéltükrözésen mentünk keresztül nyáron.”
„És úgy gondolom, az FIA részéről ugyancsak tanulnak, a szabályok is fejlődtek. Nyilvánvaló, hogy minden vállalatnak némileg más a felépítése is, ami még összetettebbé teszi a dolgokat. Úgyhogy ennek is megvannak a határai. Ez egy roppant összetett szabályrendszer, és szerintem az FIA tényleg elég jó munkát végzett az alapján, amit az elmúlt 12 hónapban láttunk.”