DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. július 5. péntek
F1

Nem kevesebb, inkább több DRS kell az F1-esek szerint

Ismét egyre nehezebbé válik az F1-es autók követése, emiatt a látványos monzai csaták ellenére is muszáj az állítható hátsó szárnyra támaszkodniuk.

A 2022-es szabályváltozásokkal és a ground-effect autók visszahozásával azt célozta a Formula-1, hogy könnyebbé váljon az autók követése és ezáltal az előzés, s a tavalyi adatok azt támasztották alá, hogy ez nagyrészt sikerült is. Idén azonban már a szezon eleje óta hallani olyan hangokat a versenyzők oldaláról, hogy a fejlesztések révén ismét olyan irányba mozdultak el az F1-es versenygépek, amely miatt ismét jelentősebbé vált az autók mögött felkavart levegő, s így újra nehezebben lehet egymást követni.

Éppen ezért mondták az Olasz Nagydíj dobogósai is azt, hogy hiába láthattunk Monzában rengeteg akciót a féktávokon a pálya karakterisztikájából adódóan kisebb hatású DRS-nek is köszönhetően, nagyon is szükség van a nyitható hátsó szárnyra jelenleg:

„Nem, szerintem a pályák többségén küszködni fogunk az előzéssel és egymás követésével” – felelte a zsinórban tizedik győzelmét arató Max Verstappen arra a kérdésre, hogy az-e a jó irány, ha csökkentik a DRS jelentőségét. „Év elején már sokan panaszkodtak az előzésekre. Megvolt nekünk az a luxusunk, hogy gyors autónk van, és így még Miamiban is tudtunk előzni, ahol emlékeim szerint minden panaszkodott az előzésekre a DRS-sel.”

f1-sainz-verstappen-redbull-monza-2



„Úgy vélem, az autók egyre hatékonyabbak lesznek és így egyre több leszorítóerőt termelnek. Úgyhogy emiatt nehezebb követni őket és hatékonyabbak az egyenesben. Természetesen itt Monzában kisebb a DRS-hatás, hiszen gyakorlatilag alig van szárny az autókon. De szerintem ez pályafüggő.”

Egyetértett a világbajnokkal Red Bull-os csapattársa, Sergio Perez is: „Egyetértek, egyértelműen nem a kevesebb DRS az előremutató irány. Emlékszem, hogy valójában arról beszéltünk, hogy inkább növelni kellene a hatását, mert ismét egyre nehezebb követni az autókat. Ahogy Max is mondta, itt kisebb a DRS-effekt, szóval nem gondolom, hogy máshol kevesebb DRS-sel tudnánk versenyezni. Sőt, inkább egyes helyeken többre lenne szükség a jó versenyzéshez.”

A dobogóra parádés védekező munkájának köszönhetően felálló ferraris, Carlos Sainz is hasonló gondolatokat fogalmazott meg, s egyúttal arra is rámutatott, minek volt köszönhető a rengeteg test test elleni összecsapás Monzában: „Szerintem a mai véletlen egybeesés volt amiatt, mert jó végsebességünk volt DRS nélkül, a Red Bullnak pedig épp elegendő végsebessége volt a DRS-sel, a szélárnyékkal és az akkumulátorral, hogy elkapjanak minket a féktávon, és ez egy jó kis csatát eredményezett.”

„De úgy gondolom, a pályák 99 százalékán szükségünk lesz DRS-re, ráadásul erős DRS-re, mert ezek az autók az év elejétől fogva elkezdtek kicsit olyanok lenni, mint 2020-ban és 2021-ben, amikor nehéz volt egymás követése. Nyilván Monza speciális eset, mert itt nem csak DRS van, hanem nagyon hosszú egyenesek szélárnyékhatással, ami jobban segít a hátul jövőt, de úgy vélem, a többi pályán szükségünk lesz a DRS-re.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: