Amikor az új szabályok szerint épült 2022-es Formula-1-es autók először pályára gurultak a barcelonai szezon előtti teszten, hamar nyilvánvalóvá vált, hogy a legtöbbjük rettenetesen pattog különösen az egyenesekben. A delfinezésnek nevezett jelenség a ground-effect, azaz szívóhatású autók velejárója, amely nemcsak a pilóták számára okozott kényelmetlenséget, hanem köridőben is hátrányt jelentett azoknak, akik nem tudták kontrollálni a pattogás mértékét.
Bár a delfinezés az autók tervezéséből adódik, az F1 technikai igazgatója, az új szabályrendszer megalkotásában is fontos szerepet játszó Pat Symonds az Auto Motor und Sportnak adott interjúban elismerte: nem számoltak előzetes a jelenséggel – pedig kellett volna:
„El kell ismernem, hogy nem volt a radarunkon. Pedig rajta kellett volna lennie. Megvoltak az eszközeink rá, hogy előre felfedezzük, hiszen teljesítettünk dinamikus szimulációkat. Például arra használtuk, hogy felmérjük, mi történik, ha egy autó megforog vagy a levegőbe repül. Hasonlóan Mark Webber egykori valenciai balesetéhez. Speciális szoftverre van ehhez szükséges, amit használhattunk volna arra, hogy számítsunk rá és megértsük a pattogást.”
„Nekem is tudnom kellett volna erről, hiszen dolgoztam még ground-effect autókon. Egyszerűen elfeledkeztem róla” – ismerte be a szakember. „Kétségtelen, hogy a pattogás megváltoztatta a dolgokat. A csapatoknak előbb meg kellett oldaniuk ezt a problémát, mielőtt dolgozhattak volna az aerodinamikán. A pattogás nem pusztán aerodinamikai probléma, rengeteg mechanikus tényező is szerepet játszik benne, mint például a felfüggesztés merevsége.”
Megvezette a Mercedes eltúlzott panaszáradata az FIA-t?
A pattogás főként a szezon első harmadában-felében érintette a csapatokat, közülük is az egyik legjobban a Mercedest. A legrosszabb viszonyokat a rendkívül hosszú bakui egyenesben láthattuk, ahol Lewis Hamiltonék többször is szóvá és nyilvánvaló tették, hogy a hátuk is fáj a delfinezés miatt, így ezzel érvelve arra utaltak, hogy a versenyzők egészségére is káros a jelenség.
Emiatt az FIA úgy döntött, hogy a nyári szünetet követően egy technikai direktívával igyekszik elejét venni a pattogásnak. Röviden ennek az volt a lényege, hogy akinél a megengedettnél nagyobb volt a függőleges irányú mozgás, azt a beállítások változtatására kötelezték. 2023-ra pedig még a padlólemezen is módosított a Nemzetközi Automobil Szövetség.
Pedig Symonds szerint ezekre nem feltétlenül lett volna szükség, csak – bár nem nevezte nevén a csapatot, de kétségkívül a Mercedesre utalva – úgy érzi, az FIA hallgatott a Mercedes panaszaira:
„Úgy gondolom, kicsit túlreagáltak a dolgot Baku után” – fogalmazott a szakember. „Bakuban a legrosszabb hatást láthattuk, mert egy csapat kipróbált valamit, ami nem működött, aztán utána hangosan a nyilvánosság elé tárta ezt. Ha nem avatkoznak közbe, a probléma akkor is magától megoldódott volna. A legtöbb csapat mostanra megértette, hogyan kontrollálja a pattogást.”