DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 24. szerda
F1

Hivatalos: Az FIA közbelép a delfinezés miatt

Az FIA meghozta döntését: fellép a delfinezés ellen. A pilótákat a szabályváltozásokkal érkező kellemetlenség már az első tesztektől kínozta, most megpróbál ennek véget vetni az FIA.

Az idei szabályok az aerodinamikai tapadás helyett a szívóhatás által nyert leszorítóerőt helyezték előtérbe, azonban volt egy nem várt hatása az új szabályoknak: a delfinezés, vagy pattogás. Egy hosszabb egyenesbe érve többen is panaszkodtak rá már a tesztek során, hogy az autó fel-le ugrál az aszfalton. Hamar fény derült a jelenség okára, hiszen a csapatok gyorsan rájöttek, hogy az okozza a delfinezésnek keresztelt jelenséget, hogy minél nagyobb sebességgel mennek az autók az egyenesben, a szívóhatás annál inkább az aszfalthoz préselné az autót. Azonban amikor hozzáér a padlólemez a pálya felületéhez, akkor a szívóhatás megszűnik, majd amint elemelkedik az autók hasa az aszfalttól, újból a talajhoz szippantja azt a padlólemezen lévő csatornarendszer, ez pedig egy végeláthatatlan pattogáshoz vezet.



Biztonsági és egészségügyi okokra hivatkozva szabályt módosít a Formula-1-ben a Nemzetközi Automobil Szövetség. Két fontos pontot határoztak meg, amivel szeretnék elkerülni a jövőben, hogy megismétlődjön a delfinezés jelensége: az egyik, hogy a kopó- és padlólemezeket alaposabban meg fogják vizsgálni a közeljövőben, mind azok dizájnját, mind a versenyek utáni kopást szakszerűen megfigyelve. A másik - és talán fontosabb - pontja az FIA közleményének, hogy megadnak majd egy mércét, amely meghatározza azt az értéket, amelynél nem rendelkezhet nagyobb függőleges irányú kilengéssel egyetlen autó sem, ebbe persze beleszámolva az F1-es versenygépek függőleges irányú gyorsulását is. Amint korábban említettük, erre még nincsenek meg a pontos mértékegységek és az irányadó matematikai formula, amelynek meghatározásában az F1-es csapatok is segítséget nyújtanak az FIA számára.

A Nemzetközi Automobil Szövetség továbbá azt is hozzátette közleményéhez, hogy hamarosan leül a csapatokkal tárgyalni, hogy megbeszéljék, mi lehet a delfinezés kiküszöbölésének hosszabb távú megoldása. Döntésüket arra alapozták, hogy konzultáltak a szövetség orvosaival, akik azt mondták, hogy a pilóták egészségi állapotának és a biztonság szem előtt tartásának érdekében szükséges a szabálymódosítás. "A Formula-1 egy olyan sport, ahol a résztvevők már-már rutinszerűen 300 km/óra fölött száguldanak, ennél a tempónál pedig veszélyes lenne, ha a fájdalom, vagy egy delfinezéshez hasonló jelenség akár csak egy pillanatra is elvonná a pilóták fugyelmét a vezetésről" - emellett azt is hozzátette az FIA, hogy több versenyző is erős hátfájdalmakra panaszkodott az elmúlt versenyek után.

Ha igazán szereted a motorsportokat, akkor van számodra egy jó hírünk: nemcsak a Facebookon, de már az Instagramon is megtalálsz bennünket. Kövess minket a legjobb képekért az Instán is!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: