Baleset történt mindjárt a Spanyol Nagydíj rajtja után – Kevin Magnussen a kavicságyba csúszott, Lewis Hamilton pedig defektet kapott a 4-es kanyarban. Másodpercekkel korábban Charles Leclerc a pole-pozícióból megőrizte a vezetést a leheletnyivel jobban elmozduló Max Verstappennel szemben, levédve a holland helyezkedését, a harmadik rajtkockából azonban Carlos Sainz szörnyen startolt, visszafulladása után rögtön helyet veszített George Russell-lel és Sergio Perezzel szemben, utóbbi két versenyző össze is ért az első kanyarkombinációban.
Sainzot Hamilton is támadta, kanyarokkal később azonban Magnussen próbálkozott a 4-es kanyar külső ívén a brit mellett. Optimista megmozdulás volt, az autók összeértek, és bár egyikük sem esett ki, a mezőny végére csúsztak vissza. Hamilton – aki egyedüliként rajtolt közepes abroncson, de sosem derült ki, a stratégia kifizetődő lett volna – kényszerű kerékcseréje után azt sugallta a csapatnak, hogy álljanak ki motorkímélés érdekében, de a Mercedes versenyben akart maradni néhány megszerezhető pontért.
Az első kör végén így Leclerc, Verstappen, Russell, Perez és Sainz alkotta az első ötöt, mögöttük a rajthelyéhez képest négy pozíciót nyerő Mick Schumacherrel, aki még sosem állt ennyire jó helyen. Aki a barcelonai lelátón azt gondolta, Sainz futama ennél rosszabban nem kezdődhetett volna, tévedett. A 7. körben, szintén a 4-es kanyarban a spanyol elmérte a féktávot, a sóderágyba csúszott, és csupán a középmezőny sűrűjében, a 11. helyen tudott visszatérni.
Két körrel később ugyanitt egy még drámaibb fordulat történt: a Leclerc-t üldöző Verstappen csúszott ki ugyanúgy, mint Sainz – mint kiderült, a kanyarban tapasztalható széllökések fogtak ki a Red Bull-oson. Russell és Perez csatája hirtelen már a második helyért szólt, mögöttük negyedikként Verstappennel, aki nem veszített annyit, mint a spanyol. Csapattársa készségesen visszaengedte a hollandot, aki Russell-lel azonban már nem ment sokra, DRS-nyitási problémákkal is küzdött.
Mivel szinte a teljes mezőny lágy abronccsal kezdett, a kiállásokra a 10. körtől fogva gyorsan sor került. Russell és Verstappen a 14. körben érkeztek közepesért, az élen senkitől sem zavartatva autózó Leclerc pedig egészen a 22. körig húzta el kiállását. A 2,2 másodperces csere után 4,6 másodperc előnnyel tért vissza a vezető helyre, de friss közepeseken hamar megnyújtotta ezt a különbséget.
Hosszú körökön át a Mercedes és Red Bull második helyért folyó párharca kapta a legtöbb figyelmet: Verstappen hátsó szárnya egyszer kinyílt, egyszer nem – mikor aktív volt a DRS, egészen közel tudott férkőzni Russellhez, de előzési pozícióba nem került, a brit pedig köszönte, mikor a holland nem tudta nyitni az elemet. A 24. körben történt az első komoly próbálkozás: az első kanyarkombinációban Verstappen előre is került, de Russell külső íven visszavágott.
A kiállások letisztulása után a negyedik Perez mögött Valtteri Bottas jött az ötödik helyen, akit Esteban Ocon, a már hetedik helyen tartó Carlos Sainz, továbbá Lando Norris, Yuki Tsunoda és a 20. rajthelyhez képest már pontszerzőként haladó Fernando Alonso következett, Schumacher kicsúszott a pontzónából. Hamilton pedig második kerékcseréjét is teljesítette, és ismét a 19. helyről kellett felzárkóznia – csak a korai baleset másik résztvevője, Magnussen volt mögötte.
Az eddig is fordulatos Spanyol Nagydíj a 27. körben adott még egy csavart: Leclerc alatt az eddig hibátlan Ferrari lelassult, a monacói műszaki hiba miatt a bokszba állt! Russell váratlanul a vezető pozícióban találta magát, most már nem a második helyet, hanem a győzelmet védte Verstappennel szemben, miközben a holland mögött Perez érkezett, akinek jól működött DRS-e.
Mivel az előzés nem ment, a Red Bull stratégiával próbálta megverni Russellt, egy körrel Leclerc kiesése után a címvédőt kihozták lágy abroncsokért, Perez pedig máris támadási közelségbe került a Mercedeshez képest. Ami a csapattársnak nem sikerült, minden körben működő DRS-sel és frissebb gumikkal Pereznek igen, a 31. kör elején átvette a Spanyol Nagydíj vezetését.
A mexikói tűnt ekkor a futam legnagyobb favoritjának: pillanatok alatt elhúzott Russelltől, akit a friss gumin Verstappen félelmetes tempóval vadászott le, egy körben három másodpercet is lecsípve. A különbség, hogy jelen állás szerint Verstappen három kiálláson volt, a két ellenfél csak kettő kerékcserén. Előzésre azonban megint nem került sor, Russell a 37. körben érkezett második kiállására. Miután Perez is kiállt, Verstappen vezette a versenyt, de rá még várt harmadik kiállása.
Az első három helyen némileg lecsillapodott a hangulat, ezért a negyedik pozícióért zajló harcra is jutott idő odafigyelni: a futam elején visszaeső Sainz egyre közelebb került Bottashoz. Mögöttük Hamilton már a hatodik pozícióban járt, a többiek kiállásaiból profitálva.
A 45. körben jött Verstappen utolsó kiállása: a friss közepeseket kapó holland 5,5 másodperccel Perez mögé, 2,4 másodperccel Russell elé tért vissza, annak ellenére, hogy a brit eggyel kevesebbszer állt ki – 21 kör maradt még vissza a versenyből. Alig négy körbe telt, amíg az 1-es rajtszámú Red Bull utolérte a testvérautót. A csapat megkérte Perezt, hogy ne álljon le küzdeni Verstappennel: a mexikói nem tartotta korrektnek a kérést, de meghajolt az istálló érdeke előtt. A 49. körben Verstappen átvette a vezetést, és innentől nem fért kérdés győzelméhez.
A verseny utolsó negyede a leggyorsabb körért járó bónuszpontról szólt, Russell kiállt harmadik kiállásra, majd erre reagálva Perezt is hozták a friss lágy keverékért – egyedül Verstappent hagyták békén az élen, nem akarták a győzelmet kockáztatni egy bokszutcai malőrrel.
Azok után, hogy az oldalszél miatt kicsúszott a 4-es kanyarban, rosszul működött a DRS-e és eggyel többször kellett kiállnia, Max Verstappen 13 másodperces előnnyel nyerte meg a Spanyol Nagydíjat – és ezzel átvette a bajnokság vezetését. A második Sergio Pereznek – Imola után újra kettős győzelmet szerzett a Red Bull, a konstruktőrök közt is élre állva – jutott a leggyorsabb körért járó bónuszpont, a futamot korábban vezető Russellnek pedig a harmadik hellyel, második mercedeses dobogójával kellett beérnie.
A negyedik helyért nagy csata dúlt még az utolsó körökben: a Bottast, majd Sainzt is megelőző Hamilton simán megszerezhette volna a negyedik pozíciót, azok után, hogy első körös balesete után ki akart szállni a versenyből. Az elfogyó üzemanyag miatt azonban gurulnia kellett az utolsó két körben, így végül Sainzé lett a negyedik pozíció, Hamilton ötödik, Bottas hatodik lett – mögöttük Ocon, Norris, Alonso és Tsunoda szerezte a pontokat. A legcsalódottabb csapat a csupán 12 ponttal távozó Ferrari mellett a Haas lehetett kettős Q3-as szereplése után, egy bajnoki egységet sem szereztek, a futam elején hatodik Schumacher csak a 12. pozícióban ért célba.
A Spanyol Nagydíj végeredménye:
Versenyző | Csapat | Idő/hátrány | |
1 | Max Verstappen | RED BULL RACING RBPT | 1:37:20.475 |
2 | Sergio Perez | RED BULL RACING RBPT | +13.072s |
3 | George Russell | MERCEDES | +32.927s |
4 | Carlos Sainz | FERRARI | +45.208s |
5 | Lewis Hamilton | MERCEDES | +54.534s |
6 | Valtteri Bottas | ALFA ROMEO FERRARI | +59.976s |
7 | Esteban Ocon | ALPINE RENAULT | +75.397s |
8 | Lando Norris | MCLAREN MERCEDES | +83.235s |
9 | Fernando Alonso | ALPINE RENAULT | +1 kör |
10 | Yuki Tsunoda | ALPHATAURI RBPT | +1 kör |
11 | Sebastian Vettel | ASTON MARTIN ARAMCO MERCEDES | +1 kör |
12 | Daniel Ricciardo | MCLAREN MERCEDES | +1 kör |
13 | Pierre Gasly | ALPHATAURI RBPT | +1 kör |
14 | Mick Schumacher | HAAS FERRARI | +1 kör |
15 | Lance Stroll | ASTON MARTIN ARAMCO MERCEDES | +1 kör |
16 | Nicholas Latifi | WILLIAMS MERCEDES | +2 kör |
17 | Kevin Magnussen | HAAS FERRARI | +2 kör |
18 | Alexander Albon | WILLIAMS MERCEDES | +2 kör |
NC | Zhou Guanyu | ALFA ROMEO FERRARI | kiesett |
NC | Charles Leclerc | FERRARI | kiesett |