DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 21. csütörtök
F1

Csapatfőnökök: Nem lett volna helyes távozni

Garanciákat kaptak az F1-es istállók a szaúdi hatóságoktól, hogy biztonságban vannak, s ezzel végül a versenyzőket is sikerült meggyőzniük az olajfinomítót ért pénteki rakétatámadás után.

A pályán kívül zajló események foglalták el a szalagcímeket a Formula-1-es Szaúd-arábiai Nagydíj pénteki napja során és után az Aramco olajfinomítóját ért rakétatámadás miatt. A szabadedzések után eleinte azt közölte az F1 vezetősége, hogy garanciákat kaptak a helyi hatóságoktól, hogy biztonságban vannak, a pilóták ennek ellenére éjszakába nyúló, több mint négyórás megbeszélésbe bonyolódtak az ügy kapcsán. A paddockból érkező információk alapján a versenyzők jelentős többsége azon az állásponton volt, hogy nem kellene versenyezniük, de végül a sportág főnökei és a csapatvezetők érvelése hatására elmaradt a bojkott és a folytatás mellett döntöttek.

Természetesen a csapatfőnökök szombati sajtótájékoztatóján – amelyen a Formula.hu is jelen volt – is előkerült a téma, ahol többek között Mike Krack, az Aston Martin első embere árulta el, hogyan zajlottak az első napi események: „Elég magasrangú személyekkel találkoztunk tegnap, és elmagyarázták nekünk a helyzetet. Hitelesen vázolták a helyzetet, és ez meggyőzött mind a tízünket, hogy rendkívül komolyan veszik a felelősségüket” – fogalmazott Krack. A beszámolók szerint ezek a garanciák főként arról szóltak, hogy a jemeni húti lázadóknak nem az F1 mezőnye, hanem többek között az Aramco létesítményei vannak a célpontjában.

dzsidda-f1-palya-dppi



Mattia Binotto, a Ferrari csapatvezetője arról is beszélt, miként zajlott a pilótákkal való egyeztetés: „A pilóták összegyűltek, mert aggódtak. Szerintem mindannyian aggódtunk a tegnapi támadás után, mert ez nem szokványos, hogy ilyen történik közel a pályához. De ezeket az aggályokat megfontoltságba és egyeztetésekbe kell átfordítani. Csapatfőnökökként garanciákat kaptunk az F1-től, a szaúdi kormánytól és hatóságoktól, valamint biztonsági ügynökségektől, hogy minden biztonságos lesz és mindent irányítás alatt tartanak. Ezt el kellett magyarázni a versenyzőknek, hogy tényszerűen biztonságban vagyunk. A hosszas egyeztetések után, amelyek elengedhetetlenek az átláthatóság szempontjából, egyszerűen megértették és támogatták a tényt, hogy itt kell maradnunk és folytatnunk kell a versenyzést.”

A Scuderia első embere hozzátette: „Úgy gondolom, egyszerűen nem lett volna helyes döntés elhagyni az országot a kapott garanciák után” – vélekedett Binotto. Azt a híresztelést egyébként cáfolták a csapatfőnökök, hogy a Formula-1 vezetése azzal győzte volna meg a pilótákat, hogy amennyiben lefújják a versenyt, nehézségekbe ütköztek volna az országból való távozást illetően.

Na de vajon mit tettek volna az alakulatok vezetői, ha a pilótáik történetesen tényleg nem akarnak autóba ülni a veszélyek miatt? „Természetesen nem kényszeríthetünk valakit vezetésre, aki nem akar versenyezni vagy nem érzi biztonságban magát. Mi nem voltunk ebben a helyzetben, de tiszteletben tartottuk volna a pilóta véleményét és aggályait. Nyilván próbáltunk volna beszélni, egyeztetni és megállapodást találni, de végső soron tiszteletben kell tartani az emberek véleményét” – fogalmazott Krack, akinek álláspontját az összes kollégája osztotta.

A csapatfőnökök arról is szót ejtettek újságírói kérdésre, hogy a történtek után felül kell-e vizsgálni a dzsiddai nagydíj sorsát: elmondták, hogy ez a hétvége nem a megfelelő pillanat erre, de a jövőt illetően egyértelműen át kell gondolni a dolgokat, hogy elég biztonságos-e Szaúd-Arábiában versenyezni – bár ahogy arra a Williamst irányító Jost Capito rámutatott: nem érhette váratlanul a szervezőket, ami történt, hiszen egy éve például a Formula-E szaúdi versenyhétvégéje során is történt rakétatámadás.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: