DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 5. kedd
F1

Kivizsgálja a katari defekteket a Pirelli

Mario Isola, az olasz gumigyártó F1-es főnöke egyelőre nem tudott pontos választ adni, mi okozta a vasárnapi meghibásodásokat: elmondása szerint több tényezőt is figyelembe kell venniük.

Négyen is bal első defektet szenvedtek a Formula-1-es Katari Nagydíjon: Valtteri Bottas, Lando Norris, George Russell és Nicholas Latifi. Közülük a Mercedes finn pilótája később az autón keletkezett sérülések miatt kénytelen volt kiállni, míg a Williams kanadai versenyzője nem tudott visszaevickélni a bokszba.

A Pirellinél előzetesen is számítottak rá, hogy az aszfalt jellege és a tempós kanyarok miatt komoly terhelést fognak a versenynaptárban most debütáló Katarban kapni az abroncsok, mindenekelőtt a bal első, de Mario Isola, az olasz gumigyártó F1-es főnöke szerint a szabadedzéseken még nem látszott a nyoma annak, hogy problémák léphetnek fel egy-egy hosszabb etap során: 

latifi-defekt-katar-2021-dppi



„Amikor pénteken összevetettük a szimulációkat a telemetriaadatokkal, nem találtunk semmit, ami ne felelt volna meg a várakozásainknak. Így megerősítettük az előírásokat” – idézi Isolát a Motorsport.com. „Számos tényezőt kell figyelembe vennünk. Nyilvánvalóan a jelentős gumikopást, mert az összes abroncs teljesen elhasználódott, valamint a rázókövek hatását nagy tempónál, hiszen szinte az összes körben a rázókövön mentek.”

„Találtunk néhány vágást a gumikon, amikről nehéz megmondani, hogy a nyomásvesztés előtt vagy után keletkeztek. Emellett a nyomásvesztés hirtelen történt, de nem azonnal, mivel minden versenyző vissza tudott érni a bokszba a defektes gumikon Latifin kívül, de neki egy teljes kört teljesítenie kellett volna. Szóval sok tényező van, most visszarepülünk Milánóba, és mint mindig, vizsgálatot indítunk és megpróbáljuk megérteni, mi történt.”

Isola megerősítette, hogy a kopottabb abroncsok sérülékenyebbé váltak, így az is közrejátszhatott, hogy sok csapat a jelentős gumihasználat ellenére megpróbálkozott az egykiállásos taktikával: „Nyilvánvaló, hogy az elhasznált gumik kevésbé védettek a behatásoktól. És volt-e vágás? Szombaton láthattuk, mi történt az első szárnnyal, több autón is sérüléseket láttunk, amiket más alkatrészek, mint például a padlólemez, a szárny vagy a karosszéria okozott. Semmit nem akarunk kizárni. Bármilyen apró törmelék vagy rázókő defektet okozhat, ami miatt levegő szökhet a gumiból, s utána már nem tud ellenállni a nagy terhelésnek. Meg kell értenünk, miért veszítettek nyomást a gumik, szóval rá kell jönnünk, mi történt előtte.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: