Furcsa utat jár be a Renault a Formula-1-ben, ha összehasonlítjuk, milyen helyzetben érezhették magukat bő két és fél évtizeddel ezelőtt, vagy akár 2017 nyarán és hova jutottak el mostanra. Pedig az erőforrás hosszú évek szenvedése után idén végre valóban láthatóan javult és teljesítményét tekintve a legjobbak közé zárkózott fel.
A kilencvenes évek első felében a Renault egy világverő V10-es egységgel jelentkezett, amelynek továbbfejlesztései egészen 1997-ig uralták a száguldó cirkuszt (és mindenki a francia erőforrással akart versenyezni). 1992 és 1997 között mindössze egyetlen szezon volt (a kaotikus 1994-es), amikor nem a francia gyártó motorjával nyerte valaki a világbajnoki címet, sorrendben: Mansell, Prost, Schumacher, Hill és Villeneuve.
A hibridéra azonban a Mercedes hatalmas dominanciáját hozta el, így 2010 és 2013 között hiába nyert zsinórban négy világbajnoki címet a Red Bull-Renault Sebastian Vettel vezetésével, óriási visszaesés következett. Ennek ellenére 2017 nyarán a bőség zavarával küzdött a francia gyártó, mivel a McLaren mindenáron szabadulni akart a Hondától, a Renault azonban nem tudott volna négy istállót is ellátni motorokkal, így végül hosszas tárgyalási sorozatot követően a Toro Rosso Hondára váltott, így a wokingiak megkaphatták a felszabaduló francia erőforrást.
Tavaly az anyacsapat is megállapodott a Hondával, egy hete pedig az is hivatalos, hogy 2021-től a McLaren a Mercedesszel áll ismét össze, így a Renault magára marad. „Az a tény, hogy nem kell partnercsapatokkal foglalkoznunk, csak egyszerűsíti számunkra a dolgokat, mivel kizárólag saját magunkra kell összpontosítanunk” – mutatott rá Cyril Abiteboul a Racer című lapban.
„Az ilyen döntéseknek mindig van pozitív és negatív oldala. Motorszállítóként mindig mindenki véleményét meg akarjuk hallgatni. Ezzel viszont eléggé elaprózzuk figyelmünket és nem jut elég energia arra, hogy csak a gyári csapatunkra fókuszáljunk. Pedig mindig így jártunk el és emiatt már akadt néhány vitánk a mérnöki gárdánkkal” – tette hozzá a Renault csapatfőnöke.
Ugyanakkor a franciák most azzal a problémával találhatják magukat szembe, amivel a Honda az első három szezonjában, hogy mindig csak két autóval gyűjthetnek adatokat a fejlesztési folyamat során, több csapatnál több adat, szélesebb látókör. Különös, hogy egyedül marad a Renault, pedig az előző évekhez képest a motor sokkal biztatóbb produkciót nyújt.