Mindenki látványosan a Hondát tette felelőssé a tavalyi erőforrás-gondok miatt, miszerint a McLaren karosszériája tökéletes, a japánok motorja azonban állandóan lerobban. Váratlanul érte ez a sakurai szakembereket, ugyanis korábban a próbapados tesztelés során egyáltalán nem jelentkezett meghibásodás.
Hosszú hónapok szenvedését követően a második félévben egy ütőképesebb és megbízhatóbb erőforrással jelentkezett a Honda, ám a hosszú egyenesekben mért végsebesség még mindig a gyártó gyenge pontja maradt. A McLaren nagyon szeretett volna másik szállítóval szerződni, ez végül sikerült is, a Renault-hoz pártoltak át, a Hondát pedig a Toro Rosso „mentette meg”.
A téli tesztek előtt mindenki tovább savazta a faenzai istállót és japán partnerét is, hogy már az első gyorskör előtt lerobban az autó ezzel az egységgel. A valóság éppen a fordítottja lett, a McLaren szenvedett rengeteg technikai meghibásodástól, míg a Toro Rosso-Honda (leszámítva az utolsó délután jelentkező kisebb motorgondot) a harmadik legtöbb tesztkört megtéve villogott és tempóban sem voltak éppen utolsók.
Mire enged következtetni ez a látványos kontraszt? „A Hondával kapcsolatban az egyik nagy kérdés, amit fel kell tenni, hogy hova tűnt hirtelen a megbízhatatlanság és mitől lettek egy csapásra ennyire megbízhatóak, azok után, milyen seregnyi gonddal kellett szembenézniük a McLaren oldalán. A gondok nagyobb része a McLarentől eredt?” – idézi a Skysports Mike Gascoynet, aki a kilencvenes évek végén a Jordan csapatnál együtt dolgozott számos Honda-mérnökkel.
„Ha tavaly két istállónak szállítottak volna motorokat, sokkal hamarabb rájöttek volna, mi a titok nyitja? – folytatta okfejtését Gascoyne. Nem látja ennyire könnyűnek a japánok helyzetét Ted Kravitz, a Sky F1 szakértője. Azt azonban ő is elismeri, hogy nyugodt környezetben többre lesz képes a tavaly lesajnált gyártó.
„Az igazi felzárkózás ennél azért több időt vesz majd igénybe. Ez nem új motor, hanem a tavalyi továbbfejlesztése. Jóval megbízhatóbbá varázsolták, de egyelőre a Toro Rosso számára jelent igazi előnyt az együttműködés, mert fennállásuk óta először gyári istállóvá váltak. Sosem fordult elő korábban velük, hogy egy motorszállítónak ők diktálhatnak a fejlesztés során” – tette hozzá Kravitz.
„A Honda helyzete közel sem olyan komplikált, mint a McLarennel volt, a volt Minardi istálló partnere lett. Nyilván, ha hosszú ideig nem lesz versenyképes a motor, akkor a nyomás itt is meglesz. De nézzük a McLaren oldaláról is! Tavaly minden gondért a Honda volt felelős, ezért a japánokat kiebrudalták. Ha valóban így volt, megkérdezhetnénk Wokingot, most miért nem vagytok megbízhatóbbak? Ugyanakkor, amikor ment az autó, a teljesítménnyel nem volt gond, így végül jól is kijöhetnek az egészből” – zárta gondolatait a Sky szakértője.