Mint az közismert, egy héttel ezelőtt nyilvánosságra került az FIA új pontrendszere, mely azt hivatott eldönteni, hogy egy adott versenyző alkalmas-e az F1-es szereplésre. A listát itt mutattuk be, majd korábban itt, itt és itt foglalkoztunk vele részletesen. Most még egyszer elővesszük a témát, mert sok olyan kérdés maradt bennünk ezzel kapcsolatban, mely nem hagy nyugodni minket. Hogy a válaszokat kitől várhatjuk? Ez tulajdonképpen egy újabb megválaszolatlan kérdés...
1. Érthető, hogy az FIA a saját sorozatait igyekszik népszerűsíteni, de szakmailag hogyan indokolható, hogy egy olyan bajnokság, a Formula-2 éri a legtöbb pontot mind közül, mely még nem is létezik?
2. Tény és való, hogy a tesztpilótai státusz értéke a korlátozásokkal jelentősen lecsökkent, de a teszteken megszerzett F1-es tapasztalat miért nem számít egyáltalán annak eldöntésekor, hogy egy versenyző alkalmas-e a Formula-1-es szereplésre?
3. Mi indokolhatja a legfontosabb nem formulaautós sorozatok, így például a DTM kimaradását, miközben a szintén nem együléses autókkal futott WEC LMP1-es kategóriája a legértékesebb szériák között van? Természetesen nem vitatjuk a WEC bajnoki cím értékét, mégis visszás, hogy minden más hasonló széria teljesen kimaradt – az egykori F3-as bajnok, majd a DTM-et megnyerő Paul di Resta például nem kerülhetett volna be az F1-be a rendszer szerint, hiszen formulaautós sikerei után „túl sokáig” DTM-ezett.
4. Egy korábbi ponthoz hasonlóan, a motivációját sejteni véljük ugyan, mégis felmerül a kérdés, hogy hogyan védhető az a számítás, mely szerint a 2013-ban például a GP2-nél is jelentősen erősebb mezőnyt felvonultató WSR Formula Renault 3.5 értéktelenebb az F3-as Európa-bajnokságnál? Arról nem is beszélve, hogy a kétliteres Európa-kupa bajnoki címe, melynek győztesei közt olyan neveket találunk, mint Bottas, Frijns vagy Vandoorne, miért ér kevesebbet még az F3-as Eb hatodik helyénél is?
5. Az igen színvonalas mezőnyt felvonultató Formula-E sorozat bajnoki címe miért nem ér egyetlen árva pontot sem? Bár leszögezték, hogy nem akarnak az F1 nevelőszériája lenni, ez az érvelés önmagában nem állja meg a helyét, hiszen ez minden bizonnyal az IndyCarra és a WEC-re is igaz...
6. Ha egy pilóta egymás utáni három évben megnyeri előbb a brit F3-as sorozatot, majd a WSR kétliteres Formula Renault Európa-kupáját, végül második lesz a WSR fősorozatában, a pontrendszer alapján alkalmatlan az F1-es szereplésre. Kérdésünk igen egyszerű: miért?
7. Miért nehezítik meg ennyire szigorúan a visszatérést a korábbi versenyzők számára? Egy konkrét példát felvázolva, mely kapcsolódik több korábbi ponthoz is: ha Jean-Eric Vergne a következő három évet a Ferrari tesztpilótájaként tölti, közben megnyeri a Formula-E-t, és esetleg még rajthoz áll itt-ott, például az IndyCarban, de csak bajnoki 4-5. helyekig jut, majd a Ferrari három év múlva be akarja ültetni, nem teheti meg a licenszrendszer miatt. Abszurd.
+1. Az eddigiekhez képest ez már csak apróság, de azért kérdezzük csak meg: miért kap az F2 és a GP2 bajnoka 60, illetve 50 pontot, miközben 40 pont elég az F1-es szuperlicenszhez?