DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 1. szerda
F1

Ők sem kaptak volna szuperlicenszet

Az FIA F1-es újoncokra vonatkozó új szabályai szigorúbbak, mint gondoltuk volna. Csak az elmúlt öt évben tízen nem ütötték volna meg a mércét, köztük egészen meglepő nevek is szerepelnek.

Ma került nyilvánosságra az a pontozási rendszer, amely a szuperlicensz megszerzésének feltételeit szabályozza. Az utánpótlás-kategóriákban elért eredményeik alapján a versenyzők pontokat szereznek: például az F3 bajnoki címéért 40 jár, a GP2 negyedik helyéért 20. A legutóbbi három év során szerzett pontok összeadódnak, a királykategóriába pedig csak az juthat, aki legalább 40-et gyűjtött össze. A ponttáblázatot cikkünkben közöltük.

Nem meglepő, hogy Max Verstappen a rendszer alapján, amely 2016-tól lép érvénybe, nem lenne jogosult a Toro Rosso ülésére – egyetlen F3-as harmadik helye 20 pontot ér –, az már inkább, mennyi versenyzőt találhatunk az elmúlt évek újoncai között, akik bemutatkozása szintén meghiúsult volna. Az F1 Fanatic weboldal hamar lepontozta az elmúlt öt év kezdőit, az ő listájukat közöljük mi is. Néhány egészen elképesztő névvel is találkozhatunk.



2014

Marcus Ericsson: Ericsson mindössze 14 pontot ért volna el, mindhárom F1 előtti évét a GP2-ben töltötte, legjobb eredménye hatodik volt.

Will Stevens: Ericsson utódja, az Abu Dhabiban felbukkanó brit eközben az érthetetlenül kevés pontot érő WSR 3.5-ben vitézkedett, ami 15 egységet jelentene.

2013

Giedo van der Garde: 24 pont a GP2-ből, ahol legjobb helyezése ötödik.

Max Chilton: Szintúgy GP2-ben töltötte az éveket, viszont csak az utolsó, amely során negyedik lett, ért volna pontokat, szám szerint 20-at.

2012

Jean-Eric Vergne: Az első igazán meglepő név. Hiába volt brit F3-as bajnok, Formula Renault 2.0 és FR 3.5 második helyezett a három egymást követő évben, ez is csak 33 pontot ér.*

Charles Pic: Majdnem, de csak majdnem. A másik francia a legjobb négy közé fért a GP2-ben és FR3.5-ben is, de ez csak 37 pontot tesz ki.

Paul di Resta: Mivel a DTM nem szerepel az FIA listájában, di Resta egyetlen ponttal sem rendelkezett volna bemutatkozása idején. Valószínű azonban, hogy a német bajnokság a készítők figyelmetlenségéből maradt ki, és ez is fel fog kerülni.

 

2011

Daniel Ricciardo: A 2014-es év szenzációja, a WSR 3.5 második helyezettje sem 2011-es HRT-s (38), sem egy évvel későbbi Toro Rossós (37) bemutatkozásáig nem tudott volna elegendő pontot összegyűjteni. Az ő esete felveti a kérdést, milyen szabályok vonatkoznak a szezon közben érkező versenyzőkre.

Jerome d’Ambrosio: A belga versenyző csupán 3 pontot érő GP2-es eredményekkel rendelkezik, de védelmére szóljon, hogy a GP2 Asia sorozatban erősebben teljesített – mivel az a széria már megszűnt, ezért nem szerepel az FIA jegyzékében.

2010

Karun Chandhok: Talán kevésbé meglepő, hogy a HRT indiaija nem ütötte volna meg a kellő mércét. 2 pontnak felel meg GP2-es produkciója.

Bejutott volna Kevin Magnussen (pontosan 40 pont) és Danyiil Kvjat, akit nagyban segített volna, hogy egy-egy szezonban párhuzamosan több kevésbé értékes kategóriában is indult. Nem csupán Verstappen, de Carlos Sainz Jr. sem lehetne a 2015-ös mezőnyben, a WSR 3.5 megnyerése előtti évek nem sikerültek neki igazán acélosra. Felipe Nasr GP2-es remekléseinek hála 52 ponttal rendelkezne. Ez a mennyiség soknak tűnik, mégis eltörpül az ötéves periódus legjobbja, Nico Hülkenberg mellett: az F3 és GP2 győztese 110 pontot szerzett volna útban az F1 felé.

Ha még többet utazunk vissza az időben, láthatjuk, hogy Jenson Button és Kimi Raikkönen sem juthatott volna szuperlicenszhez. Mivel meglehetősen tapasztalatlanul érkeztek, ez nem okoz túl nagy meglepetést, az inkább igen, hogy a formaautókkal szintén csupán két évig versenyző Fernando Alonso 50-ig jutott volna, mivel megnyerte az Euro Open by Nissan (mai Formula Renault 3.5), és negyedikként zárta a Formula 3000 (mai GP2) szériákat.

*Saját számításaink szerint Jean-Eric Vergne 42 pontot ért volna el.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: