DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 25. hétfő
F1

Hamilton, Mansell vagy Clark? - Silverstone-i statisztikák

Ki a legsikeresebb brit pilóta hazai pályán, hol áll a Ferrari hűségrangsorában Kimi Raikkönen és mi a legfőbb jele annak, hogy mostanság túl sok a biztonsági autó mögüli rajt? A Brit Nagydíj statisztikai összegzéséből kiderül!

Lewis Hamilton a harmadik egymást követő évben, összességében pedig már negyedszer nyert Silverstone-ban. Ezzel ő lett a pálya legsikeresebb brit versenyzője, hiszen Jim Clark és Nigel Mansell is három-három győzelemig jutott, és csupán Alain Prost volt eredményesebb nála a maga öt sikerével. Ám ha nem csak Silverstone, hanem a Brit Nagydíjak teljes történetét nézzük, amibe 12 Brands Hatch-i és az 5 aintree-i futam is beletartozik, akkor már Clark is öt győzelmet számlál. Hamilton abban a tekintetben ért el egyedülálló eredményt a pályán, hogy három egymást követő évben nyert, ami korábban még senkinek nem sikerült, noha Clarknak a helyszínek váltakozása miatt nem is volt erre esélye: a Repülő Skót is győzött ugyan zsinórban háromszor Silverstone-ban, de nem egymás utáni években, és ő az egyetlen, aki mindhárom brit pályát képes volt meghódítani.

Dppi_00116010_750



És hogy még zűrzavarosabb legyen, Clark mellett Mansell is ötször állhatott a dobogó tetején hazai pályáján, csupán azért hiányzik a vonatkozó statisztikákból, mert az 1985-ös Brands Hatch-i futamot Európa Nagydíjnak is hívták. Mindezek után elég szövevényes megállapítani, hogy ki a legsikeresebb brit hazai pályán, a különféle szempontok ugyanis különféle eredményekhez vezetnek.

Mindenesetre ez volt az 50. F1-es futam Silverstone-ban, amire a szervezők a fekete-fehér, retrómintázatú kerékvetőkkel emlékeztek meg. Csak Monza és Monaco fogadta többször a mezőnyt.

Hamilton a 96. alkalommal startolhatott az első rajtsorból, ami már csak hússzal kevesebb, mint a rekordot tartó Michael Schumacher 116 első rajtsorainak száma. Könnyen lehet, hogy ez lesz az első olyan fontosabb mutató, amiben a brit átveszi a vezetést az örökranglistán. A pole-pozíciókkal is jól áll, hiszen már 55-tel rendelkezik, így ott csak 13-mal van lemaradva Schumacher rekordjától, és ha Hamilton még pár évig a mezőnyben marad, akkor domináns autó nélkül is reális esélye lehet ezt beérni.

Nico Rosberg idén először végzett úgy dobogós helyen, hogy nem győzött.

A Mercedes a Brit Nagydíj során megelőzte a Red Bullt az élen megtett körök számát illetően, így 3207 körével fellépett az örökranglista 5. helyére.

Mostanáig idén csak Daniel Ricciardónak volt 100%-os mérlege a csapattársai ellen az időmérő edzéseken, ezen a hétvégén azonban megszakadt ez a sorozata, miután szombaton legyőzte őt Max Verstappen.

Dppi_00116010_487

Verstappen aztán vasárnap rövid karrierje harmadik dobogóját szerezte meg, ezzel megelőzte apját, aki sokáig legjobb hollandként kettővel rendelkezett. A Red Bull pilótája egyúttal megjavította hazája valaha volt legjobb F1-es rajtpozícióját is, hiszen a harmadik helyről rajtolt, míg korábban a 4. hely volt a holland csúcs, amit Jan Lammers 1980-ban Long Beach-ben ért el, majd Verstappen idén Barcelonában állított be.

A Red Bull 124. dobogójával beérte a Brabhamet, és immár holtversenyben állnak az örökranglista 5. helyén.

Bár a Mercedes és a Red Bull is megszokott látványt nyújt a dobogón, olyan felállás mégis csak most fordult elő első alkalommal, hogy az 1. és 3. helyezett Mercedes közé egy Red Bull ékelődött be - és persze most is csak elméletben, hiszen a díjátadón még más sorrendben állt Rosberg és Verstappen.

Kimi Raikkönen 100. futamán állt rajthoz a Ferrari színeiben. Csak hárman vannak, akik ennél többször ölthették magukra a vörös szerelést: Rubens Barrichello (102), Felipe Massa (139) és Michael Schumacher (179).

A Manornál egy különös sorozat ismétlődött meg a hétvégén. Amikor 2014-ben Jules Bianchi pontot szerzett velük Monacóban, a következő futamon kettős kiesést szenvedtek el, miután két pilótájuk ütközött. Most Spielbergben Pascal Wehrlein tudott ismét pontot szerezni számukra, majd Silverstone-ban ezt megint egy kettős kiesés követte, ráadásul most is mindkét autójukat ugyanabban a kanyarban, az 1-esben érte a vég.

Az elmúlt 11 verseny során, a tavalyi szezonzárótól kezdődően minden alkalommal más-más pilóta végzett a 6. pozícióban. Különböző 6. helyezetteknek legutóbb a 2003-as Magyar Nagydíj és a 2004-es Európa Nagydíj között volt ilyen hosszú sorozata.

Dppi_00116010_505

Konkurencia nélkül elkerülhetetlen volt, hogy bekövetkezik, de mégis meg kell említeni: 150. F1-es futamgyőzelmét szerezte a Pirelli, amely a harmadik legsikeresebb gumimárka a Goodyear (368) és a Bridgestone (175) mögött.  

Ez volt a 11. alkalom az F1 történetében, hogy a mezőny a biztonsági autó mögül rajtolt el, de most először fordult elő, hogy egy éven belül kétszer is sor került ilyenre, hiszen öt futammal korábban, Monacóban sem engedélyezték az állórajtot.

Hiába gyors pálya Silverstone és hiába volt eső, mégis csupán 10 tényleges előzést lehetett összeszámolni a futam során. Ez a harmadik legkisebb szám a Pirelli-korszak kezdete, vagyis 2011 óta - csak két monacói futam hozott ennél is kevesebb előzést.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: