A Ferrari vezető pályamérnöke, Matteo Togninalli szerint kívülről sokkal rosszabbnak tűnik a kapcsolatuk Lewis Hamiltonnal, mint amilyen valójában – de arról is beszélt, minek köszönhető a hétszeres világbajnok és a vörösök idei küszködése.
Csalódáskeltő első idényt teljesített a maranellóiaknál Hamilton, aki ugyan Kínában sprintfutamot nyert, ezen kívül azonban csak kisebb villanásokra volt képest, vasárnapi nagydíjon viszont még csak dobogóra sem állhatott, házon belül pedig egyértelműen kikapott Charles Leclerc-től.
Az év vége különösen gyengén sikerült a hétszeres F1-es világbajnoknak a sorozatos Q1-es búcsúkkal, és érezhető is volt a briten a frusztráció és a lehangoltság. Ráadásul a versenymérnökével, Riccardo Adamival folytatott rádiózásai alapján még az összhang sincs meg a Ferrarival.

Ez utóbbit tagadja Togninalli, aki szerint a körülmények rosszabb képet festenek a kapcsolatukról, mint amilyen valójában: „Versenyzőt vagy csapatot váltani, főleg egy olyan pilóta számára, mint Lewis, aki tíz évet töltött ugyanannál az istállónál, és van egy bizonyos szintű tapasztalata, nagyon nehéz mindkét fél számára, a csapatnak és a versenyzőnek egyaránt” – idézi a szakembert a Motorsport.
„Minden csapat kicsit másképp működik, te pedig hozzá vagy szokva bizonyos emberekhez és módszerekhez. És aztán ha vesszük a tény, hogy Lewis világbajnokságokat nyert, idén pedig tényszerűen nem értük el azt a célt, hogy harcoljunk a vb-címért, akkor frusztrációt okozhat a helyzet.”
„Szerintem ami kívülről látszik, az sokkal rosszabb, mint amilyen valójában. Szerintem a kapcsolatunk Lewisszal és amit építünk vele, rendkívül pozitív. 10 évet töltött ugyanabban a csapatban, ugyanazokkal az emberekel, és tíz hónap elteltével máris nagyon-nagyon erős vele a kapocs. Ugyanakkor a frusztráció és az eredmények ezt a képet hozzák létre róla és a Ferrariról, amiről hiszem, hogy sokkal rosszabb, mint a valóságban.”
„Miért küszködik? Ennek szerintem része a frusztráció, része az, hogy kell némi idő, amíg alkalmazkodunk egymáshoz, és talán ezt mindkét fél, a csapat és Lewis is alulértékelte az elején. De biztos vagyok benne, és nem hiszem, hogy a kapcsolat annyira rossz lenne, mint azt gondolják. De biztos, hogy ez idővel javulni fog.”
Miért szenvedett a Ferrari?

Togninalli arról is beszélt, hogy a Ferrari idei halovány produkciójának egyik eredője, hogy nem tudták megfelelően felmelegíteni, előkészíteni az abroncsokat az időmérőkön – onnantól pedig hiába lett volna jobb a versenytempó, mivel előzni ismét nehézzé vált a Formula-1-ben:
„Idén a munka 90 százalékát az időmérőn kellett elvégeznie: ha elölről indultál, elöl is végeztél. Ha hátulról rajtolsz, akkor hacsak nem csinálsz valami nagyon mást, akkor rendkívül nehéz előzni.”
„Úgy vélem, az első pont, hogy a gumik idén rendkívül érzékenyek voltak egy körön. Láthattuk Verstappennel Brazíliában: a sprintidőmérőn elöl volt, aztán 16. lett másnap. Két-három tizedet elmozdulhatsz csak a gumik előkészítésével az időmérőkön. Erre koncentrálunk, és szerintem itt fejlődtünk.”
„És aztán ott van rengeteg helyzet: ha vesszük Vegast, Lewis ütközése a bójával sokba került. Ha megnézzük, ez eléggé eseti volt, ahogy Charles-lal pedig meg nem tudtuk megfutni az utolsó Q3-as körünket. Biztos vagyok benne, hogy ezek nélkül jobban teljesítettünk volna: ha két perccel korábban vége, harmadik helyen álltunk volna.”
„De a kulcstényezőt szerintem a gumik jelentik, szerintem mindenki szenvedett vele. Nagyon sok a változó, és mind két tizeden belül vagyunk, azaz egy kis eltérés is nagy különbséget jelenthet. Néhány időmérőn tíz autó volt egyetlen tizedmásodpercen belül.”