Szombaton rendezték meg az Endurance-világbajnokság 2024-es idényének utolsó futamát, a bahreini nyolcórás versenyt. A Hypercar mezőnye úgy érkezett meg a fináléra, hogy a versenyzői vb-cím csak formalitásnak tűnt, akkora előnnyel vezetett a Kevin Estre, André Lotterer, Laurens Vanthoor #6-os Porsche trió, a gyártói értékelés azonban nagyon is nyitott volt – főleg úgy, hogy pénteken a Toyota kisajátította az első sort.
A verseny pedig nagy fordulatokat hozott a gyártói vb-cím szempontjából, amelynek sorsa csak az utolsó órában dőlt el, amikor a #8-as Toyotában ülő Sebastien Buemi nagy csatában, másodszori nekifutásra – elsőre fizikai kontakt történt, ezért visszaadta a pozíciót – megelőzte az #5-ös Porschét, ezzel megszerezte a győzelmet, és vele együtt az év végi elsőséget!
Pedig nem indult jól a futam az egység számára, hiszen még az első órában jártunk, amikor Buemit megforgatta egy LMGT3-as Corvette, így visszaestek a mezőny sűrűjébe, s még a másfél órával a vége előtti biztonsági autós fázist követően is csak a tizedik helyen haladt. Onnan tört előre a Toyota remek tempót és előzéseket bemutatva, így a Brendon Hartley-val és Ryo Hirakawával kiegészülő hármas Interlagos után nyert újfent.
A dobogó második fokát amúgy a legvégén happolta el a versenyben amúgy talán a legtöbbet vezető #51-es Ferrari és Antonio Giovinazzi az #5-ös Porschétől és Matt Campbelltől – viszont így a szezon legmeghatározóbb márkája egyaránt felállhatott a bahreini pódiumra.
Nem volt egyébként ettől messze a Peugeot, az Alpine és a BMW sem: előbbi gyártó a futam hajrájában csatázott a top 3-as helyezésért, de a bajorok is jó tempót mutattak, főleg a hajtásláncprobléma miatt végül kieső #20-as autó. A Cadillac csendes versenyt futva egy hetedik helyet hozott.
Ami pedig a versenyzők világbajnokságát illeti: ott a #7-es Toyota és az #50-es Ferrari rendelkezett még matematikai esélyekkel. Ám előbb Nyck de Vrieséknek adódott gondjuk az üzemanyagpumpával, ami miatt kiállni kényszerültek, majd a Le Mans-győztes Ferrari kapott defektet, amikor vétlen félként összekoccant az előttük megcsúszó Alpine-nal.
Ez pedig azt jelentette, hogy a fentebb említett Lotterer, Estre, Vanthoor trió, amely egy gyenge start után majdnem a Hypercar-mezőny végére került, majd hiába törtek előre az élmezőnybe, végül egy büntetés nyomán a vb-pontot sem érő 11. helyre kerültek, de így is övék lett a cím: utóbbi párosnak ez az első összetett diadala a WEC csúcskategóriájában (Estre korábban az LMGTE Próban már nyert), Lotterernek pedig a második – ezzel búcsúzik tehát a Porschétől már biztosan távozó német.
FRISSÍTÉS: Az #51-es Ferrari utólag elbukta a második helyét és a pontszerzését, miután az engedettnél több gumit használtak a versenyen, így 4 perc 55 másodperces büntetést kaptak.
LMGT3: Ferrari-siker a Corvette-ek előtt
Az LMGT3-as géposztályban a Ferrari aratta le a babérokat Bahreinben: a Alessio Rovera, Simon Mann, Francois Heriau alkotta #55-ös AF Corse-egység húzta be a győzelmet a TF Sport két Corvette-je előtt.
Ebben a kategóriában már korábban eldőlt a vb-cím sorsa: itt is a Porsche ünnepelhetett a Manthey PureRxcing #92-es autója révén, amelyet Klaus Bachler, Alex Malykhin és Joel Sturm vezetett sikerre.
A Hypercar kategória végeredménye – a top 10:
1. | #8 Toyota | Buemi, Hartley, Hirakawa | |
2. | #51 Ferrari | Giovinazzi, Calado, Pier Guidi | +27,539 |
3. | #5 Porsche | Campbell, Christensen, Makowiecki | +29,177 |
4. | #93 Peugeot | Jensen, Müller, Vergne | +36,799 |
5. | #35 Alpine | Habsburg, Chatin, Gounon | +37,404 |
6. | #15 BMW | D. Vanthoor, Marciello, Wittmann | +47,916 |
7. | #2 Cadillac | Bamber, Lynn, Bourdais | +55,841 |
8. | #38 Jota Porsche | Button, Hanson, Rasmussen | +1:00,834 |
9. | #83 AF Corse Ferrari | Kubica, Svarcman, Ye | +1:03,539 |
10. | #36 Alpine | Schumacher, Milesi, Vaxiviere | +1:12,064 |
FRISSÍTÉS: Az #51-es Ferrari utólag elbukta a második helyét és a pontszerzését, miután az engedettnél több gumit használtak a versenyen, így 4 perc 55 másodperces büntetést kaptak.