Egy hónappal a Le Mans-i 24 órást követően Monzában, egy hatórás versennyel folytatódott az Endurance-világbajnokság 2022-es idénye. A BoP révén versenyképesebbé váló Glickenhaus indulhatott a pole-pozícióból, s a verseny első fázisában uralták is a futamot. Aztán azonban egy turbóhiba megfosztotta őket a győzelem lehetőségétől, az első helyért így a két Toyota és az Alpine vívott egymással.
Méghozzá nem is akárhogy: nem sokkal az utolsó óra kezdete előtt az Alpine a vezetésért támadta a #7-es Toyotát, ám összeértek a célegyenesben. Kamui Kobayashiék autója kissé meg is sérült a kontaktban, amelyért őket tették felelőssé, így később másfél perces stop & go büntetést kaptak. Az Alpine viszont folytatni tudta, s végül meg sem állt a győzelemig: a Nicolas Lapierre, Andre Negrao, Matthieu Vaxiviere trió idén már második sikerét gyűjtötte be a sebringi nyitány után, ezzel pedig a világbajnoki összetettben is növelték az előnyüket.
Contact at 300kph between the @SignatechAlpine No.36 and the @TGR_WEC No.7. Oh dear....#WEC #6HMonza pic.twitter.com/2rRo7GRzD8
— FIA World Endurance Championship (@FIAWEC) July 10, 2022
A Sebastien Buemi, Brendon Hartley, Ryo Hirakawa fémjelezte #8-as Toyota lett a második, a Kobayashi mellett Jose Maria Lopezt és Mike Conway-t a soraiban tudó #7-es testvérautó pedig a történtek ellenére is bejött harmadiknak
A monzai hatórás egyik fő szenzációja persze a Peugeot Hypercar-modelljének debütálása volt: tempóból is némileg elmaradtak a riválisoktól, de főként megbízhatóság terén akadtak gondjaik. A #93-as egység már az első fél órában lelassult, a #94-es viszont legalább meglátta a kockás zászlót, azaz az elsődleges célt teljesítették – még ha egyszer ők is megálltak a pályán, s többszöri bokszlátogatás révén több kör hátrányt is gyűjtöttek össze.
Ami a többi kategóriát illeti: az LMP2-ben az utolsó bokszkiállások során tört az élre a #41-es WRT, amely a Habsburg Ferdinánd, Norman Nato, Rui Andrade hármassal húzta be az első helyet a Le Mans-ban győztes #38-as Jota és a Vector Sport #10-es autója előtt.
A GTE Pro szokás szerint a végsőkig kiélezett küzdelmet hozott, az elsőséget pedig az döntötte el, hogy az AF Corse Ferrari elszámolta magát és néhány perccel a vége előtt még egyszer tankolniuk kellett az addig vezető #52-essel, így végül a vörösök két egysége elől elhappolta a diadalt a #64-es Corvette (Nick Tandy és Tommy Milner). A Porschék közül a #92-es egy áthajtásos büntetést is begyűjtött a hajrában, miután többször is összeért az #51-es Ferrarival a csata hevében.
We are all happy to see Henrique Chaves able to step out of his TF Sport Aston Martin after this dramatic crash at Variante Roggia.#WEC #6HMonza @OfficialTFSport pic.twitter.com/vYqiXRgTvi
— FIA World Endurance Championship (@FIAWEC) July 10, 2022
A GTE Am kategóriában a #77-es Dempsey Proton Racing győzött (Christian Ried, Sebastian Priaulx, Harry Tincknell) a pole-ból induló női alakulat, az Iron Dames előtt. A monzai futam legnagyobb balesete is ebben a kategóriában történt: Henrique Chaves TF Sport Aston Martinja fékhibával érkezett meg a sikánba, amelynél a hurkakerékvető hatalmasat dobott az autón. Fentebbi videón az incidens, amely után szerencsére a pilóta magától tudott kiszállni a versenygépből.