DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
WEC

Le Mans: Dióhéjban, amit tudni kell

60 autó, 180 versenyző, 5000 kilométer, 5 gyári prototípus, 4 kategória, 24 óra – csak néhány adat a hétvégén sorra kerülő Le Mans-i 24 órás versenyről, melyről most egy kis gyorstalpalót olvashattok.

Közeleg a világ legnagyobb autóversenye, a Le Mans-i 24 órás idei, 85. felvonása, melyre egy kilencrészes beharangozó-sorozattal készülünk, hogy minél felkészültebben vághassatok neki a versenynek, melyről a Formula.hu-n 24 órán át FOLYAMATOS ÉLŐ SZÖVEGES KÖZVETÍTÉST olvashattok majd, benne képekkel, videókkal, érdekességekkel, s mindennel, amire érdemes odafigyelni.

PROGRAM

Június 14. szerda
16:00-20:00 Szabadedzés
22:00-00:00 Időmérő edzés

Június 15. csütörtök
17:30-18:25 Road to Le Mans (LMP3 és GT3) futam
19:00-21:00 Időmérő edzés
22:00-00:00 Időmérő edzés

Június 16. péntek
17:30-19:00 Versenyzői parádé

Június 17. szombat
09:00-09:45 Warm-up
10:15-11:00 Porsche Carrera-kupa futam
11:30-12:25 Road to Le Mans (LMP3 és GT3) futam
15:00 A 85. Le Mans-i 24 órás rajtja

Június 18. vasárnap
15:00 A 85. Le Mans-i 24 órás befutója

porsche__2



KATEGÓRIÁK

A csúcskategóriában, az LMP1-ben idén mindössze hat autó, három gyári Toyota, két gyári Porsche és az egy szem privát ByKolles található. A végső győztes csak abban az esetben nem innen fog kikerülni, ha mindannyiukat súlyos gond éri.

A legnagyobb létszámú kategória idén is az LMP2 lesz, melyben 25 autó vesz részt összesen. A két GTE-kategóriában összesen 29 nevező található: a GTE Próban négy Ford, három Ferrari (közte egy privát), valamint két-két Porsche, Corvette és Aston Martin szerepel, míg az amatőrök mezőnyét ugyanezek az autók alkotják a Ford kivételével - Ferrariból viszont nyolc is szerepel itt.

lm15_aston

Zöld hátterű rajtszám, sárga lámpa = GTE Pro

A négy kategóriát könnyen megkülönböztethetővé teszi a lámpa és a rajtszám: az LMP autók lámpája fehér, a GT-ké sárga fénnyel világít, a rajtszámok háttere pedig vörös, kék, zöld és narancs színű.

VERSENYZŐI BESOROLÁSOK

Az elért eredményeik és életkoruk alapján a versenyzőket különböző minősítésekkel látják el. Az érdeklődők kedvéért itt olvasható a teljes lista – néhány példával a mezőnyből:

Platina: Nemzetközileg ismert, profi versenyző, aki nincs még ötven éves, és legalább kettőnek megfelel az alábbi feltételek közül:

- rendelkezett F1-es szuperlicensszel
- nyerni tudott a Le Mans-i 24 óráson (LMP1 vagy GTE Pro)
- WEC-bajnok volt az LMP1-ben vagy a GTE Próban
- egy autógyártó fizetett gyári pilótája volt
- a legjobb öt között zárt az összetettben az alábbi bajnokságok egyikében: F3000, GP2, CART/ChampCar, IRL/IndyCar, Formula-E, DP-kategória a Grand-Am Rolex Seriesben, illetve bármelyik FIA világbajnokságon vagy világkupán 
- a legjobb három között zárt az összetettben egy nemzetközi F3-as sorozatban vagy egy nagyobb nemzetközi együléses szériában (pl. WSR)
- megnyerte a V8 Supercarst, a Porsche Szuperkupát, vagy az ALMS, illetve a WeatherTech SCC valamely profi kategóriáját
- legalább három arany követelményt teljesített
- bárki, akit eredményei alapján az FIA méltónak tart erre

Például: Andre Lotterer, Rubens Barrichello, Nick Tandy, Jan Magnussen, Giancarlo Fisichella, Joey Hand, stb.

Arany: Nemzetközi  vagy országos sorozatban induló amatőr vagy profi versenyző, aki megfelel az alábbi követelmények egyikének:

- megfelel a platina kategória követelményeinek, de 50 és 55 év között van
- a legjobb három között zárt az összetettben egy másodvonalbeli nemzetközi együléses szériában (pl. A1 GP, Formula Renault 2.0, stb)
- megnyert egy nemzeti együléses sorozatot (F3, FR2.0, stb)
- a legjobb három között zárt az összetettben a Porsche Szuperkupában, a DTM-ben, a Super GT-ben, a BTCC-ben vagy a V8 Supercarsban
- megnyert egy nagyobb GT-sorozatot, vagy egy nagyobb sportautószéria GT-kategóriáját
- eredményesen szerepelt a Sportszabályzat L függelékében meghatározott sorozatok valamelyikében
- Ezüst besorolású lenne, de köridői rendszeresen jobbak az Arany kategóriás versenyzőkénél
- bárki, akit eredményei alapján az FIA méltónak tart erre

Például: Townsend Bell, Pipo Derani, stb.

Ezüst: Amatőr versenyző, aki megfelel az alábbi követelmények egyikének:

- megfelel a platina kategória követelményeinek, de 55 és 60 év között van, vagy az arany követelményeinek, de 50 év felett van
- 30 évnél fiatalabb, és nem esik bele sem a platina, sem az arany követelményekbe
- bajnoki címet szerzett bármilyen profi szériában, vagy jelentősebb endurance-versenyen
- bajnoki címet szerzett bármilyen nem profi szériában (pl. Ferrari Challenge, stb)
- magas szinten versenyzett gokarttal
- Bronz besorolású lenne, de köridői rendszeresen jobbak az Ezüst kategóriás versenyzőkénél
- bárki, akit eredményei alapján az Endurance Bizottság méltónak tart erre

Például: Christina Nielsen, Mathias Lauda,  stb.

Bronz: Bárki, aki nemzetközi B-kategóriás jogosítvánnyal rendelkezik, továbbá:

- 60 éves elmúlt
- Arany kategóriás volt és elmúlt 55 éves
- Ezüst kategóriás volt és elmúlt 50 éves
- Elmúlt 30 éves különösebb eredmények nélkül
- 30 éves kora felett szerezte meg első versenyzői licenszét, s nem felel meg semmilyen magasabb kategóriának

Például: Fabien Barthez, Chris Hoy, Tracy Krohn, Paul Dalla Lana, stb.

porsche_2

A GTE Pro kategóriában nincs megkötés az egységek összetételére (rendszerint arany és platina besorolású pilóták alkotják azokat) – a GTE Am-ben viszont, a név alapján nem meglepő módon – minden egység csak egy pilótát választhat szabadon, a másik kettőből az egyik legfeljebb bronz, a másik legfeljebb ezüst lehet. Az LMP1-esek közt természetesen nincs helye a teljesen amatőröknek, így a bronz-kategóriás versenyzők ki vannak zárva innen, az LMP2-ben viszont kimondottan kötelező helyet adni nekik: a három versenyzőből legalább az egyiknek ezüst vagy bronz kategóriába kell esnie.

SZABÁLYOK

Egy ennyire komplex versenyen természetesen rengeteg szabály merül fel, itt most meg sem próbáljuk ezeket összefoglalni, csakis a legfontosabbakat emeljük ki az „újonc nézők” kedvéért. Három versenyző alkot egy csapatot, akik a kerékcserék és tankolások során cserélhetnek helyet. Biztonsági okokból egy pilóta legfeljebb négy órát vezethet egyhuzamban, összességében pedig tizennégy órát - rendkívüli hőmérséklet esetén csökken az egyhuzamban maximálisan autóban tölthető idő.

A kerékcserék és a tankolások során – melyek nem történhetnek egyszerre, csakis egymás után – a bokszban egyszerre csak meghatározott számú szerelő dolgozhat az autókon, azaz a komolyabb szerelésekhez be kell tolni azt a garázsba.

És végül a legfontosabb szabály: a verseny természetesen 24 órán át tart, s az nyer, aki a legtöbb kört teszi meg – az összetett első mellett a négy kategóriában külön győztest is hirdetnek.

A sorozat eddigi részei:

1. 19 egykori F1-es pilóta a mezőnyben

2. A 24 órás legnagyobb csillagai

3. Rekordok könyve

4. A fekete lapok

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: