Folytatódik a Le Mans-i 24 órásra készülő sorozatunk: áttekintjük a verseny történetének legfontosabb rekordjait, külön kiemelve azokat, melyek veszélyben forognak. A versenyről a Formula.hu-n 24 órán át FOLYAMATOS ÉLŐ SZÖVEGES KÖZVETÍTÉST olvashattok majd, benne képekkel, videókkal, érdekességekkel, s mindennel, amire érdemes odafigyelni.
Rekordok, melyeket megdönthetnek, vagy legalább beállíthatnak idén.
1. A legtöbb győzelmet eddig a Porsche aratta, szám szerint 18-at.
A dolgokat kissé leegyszerűsítve azt mondhatjuk, hogy 50 százalék esély van a rekord megdőlésére, hiszen vagy a Porsche nyer idén, vagy az első sikerére készülő Toyota - s nehéz megállapítani, melyiküknek lehet nagyobb esélye a sikerre.
2. Tracy Krohn és Niclas Jönsson már 11 Le Mans-on szerepeltek csapattársként.
Idén pedig, ha semmi nem jön közbe, követezik az újabb rekordot jelentő 12. közös szereplésük – kétévnyi LMP2-zés után ismét a GT-k közt..
3. Az 1950-es, 1951-es, 1953-as, 1955-ös és 2016-os Le Mans-on 60 autó indult.
Ezt a részvételi rekordot idén is beállítja a mezőny, ha mind a hatvan résztvevő el tud rajtolni.
4. A 2013-as futamon összesen 12 alkalommal járt bent a safety car, három perc híján öt és fél órát töltve a pályán.
Egy rekord, melyet nem szeretnénk, hogy megdőljön.
5. A versenyben futott leggyorsabb kört 3:17,475-tel Andre Lotterer teljesítette 2015-ben, megdöntve Jackie Oliver 1971-es rekordját.
A körrekordok éve volt a 2015-ös, aztán tavaly valamelyest elmaradtak ezektől...
6. A leggyorsabb pole-pozíciós kört a Mulsanne-sikánok beépítése óta Neel Jani teljesítette tavaly a Porschéval 3:16,89 alatt teljesítve a pályát – az abszolút rekord 3:13,9 az 1971-es kvalifikációról, ezt Pedro Rodriguez futotta szintén egy Porschével.
Az abszolút rekord elérhetetlennek látszik, a jelenlegi konfiguráció csúcsa viszont megdönthető.
7. A legnagyobb teljesített versenytáv 5410,7 kilométer, azaz 397 kör volt a 2010-es versenyen.
Nem lehet kizárni, hogy megdől a rekord, ez legnagyobb részben az időjáráson és a safety car-szakaszok számán múlik.
8. A legtöbb célba érő 44 versenyző volt 2016-ban, a legkevesebb pedig 6, 1931-ben.
Utóbbi rekord már bizonyosan az örökkévalóságé, előbbi akkor dőlhet meg, ha legfeljebb 15 autó esik ki a futamon.
9. Az 1923-as Le Mans-on a résztvevők 90,9 százaléka célba ért.
A rekord megdöntésére nagyon kicsi az esély: ez akkor történhetne meg, ha legfeljebb 5 autó kényszerül feladni a futamot, ami a modern időkben példátlan lenne.
10. A legtöbb autó, amely körön belül tudott maradni a győzteshez képest: 1 (és ez is ritkán fordult elő: 1933, 1935, 1966, 1969, 1983, 1987, 1988, 2004, 2008, 2011).
Elméletileg nem lehetetlen a megdőlése, erre akkor van jó esély, a három Toyota és két Porsche közül összesen három autó különösebb gond nélkül jut el a célig.
11. Eddig 24 versenyző tudott győzni az első Le Mans-i 24 órás versenyén, utoljára Nico Hülkenberg és Earl Bamber 2015-ben.
A Toyota harmadik számú autójának győzelme esetén (ahogy Hülkenbergék tették két éve) Yuji Kunimoto és Jose Maria Lopez is diadalmasan zárná első Le Mans-ját.
+1. Egy rekord melynek megdőlésére egészen minimális az esély: Bob Wollek első és utolsó Le Mans-i dobogója között 20 év telt el (1978-1998).
Egy LMP2-es autóval, Rubens Barrichello csapattársaként indul Le Mans-ban Jan Lammers, aki 29 éve, 1988-ban győzni tudott a 24 óráson. Mivel mindösszesen öt gyári LMP1-es autó van, elméletben nem elképzelhetetlen, hogy a legjobb LMP2-es egység akár az összetett dobogót is elérheti - csakhogy annak is igen csekély az esélye, hogy épp a Racing Team Nederland lesz a legjobb LMP2-es társaság. Egy csúcsot viszont így beállít Lammers: Mario Andrettihez és Yojiro Teradához hasonlóan neki is 34 év telik majd el első és utolsó Le Mans-szereplése közt.
Most pedig nézzünk néhány (idén legalábbis) megdönthetetlen rekordot:
A legtöbb győzelem rekordját Tom Kristensen tartja, aki egyszer Porschével, nyolcszor pedig Audival ért a csúcsra – 2000 és 2005 közt pedig zsinórban hat győzelmet aratott.
Négy olyan versenyzőpáros, illetve -hármas van, akik háromszor is azonos felállásban nyerték meg a 24 órás versenyt, legutóbb az immár nem együtt szereplő Lotterer, Treluyer, Fässler trió.
A legfiatalabb versenyző, aki győzni tudott a Le Mans-on, Alexander Wurz volt 1996-ban: 22 évesen és 91 naposan.
A legidősebb versenyző, aki győzni tudott a Le Mans-on, Luigi Chinetti volt 1949-ben: 47 évesen és 343 naposan.
A legfiatalabb rajthoz álló versenyző az amerikai Matt McMurry volt 2014-ben: 16 évesen és 202 naposan.
A legidősebb rajthoz álló versenyző a dél-afrikai Jack Gerber volt 2013-ban: 68 évesen és 110 naposan.
Henri Pescarolo zsinórban 30, összesen 33 Le Mans-on vett részt.
Bob Wollek 1975 és 1990 közt húsz Le Mans-on indult Porschével.
Hans Heyer 14 Le Mans-on állt rajthoz úgy, hogy egyetlen alkalommal sem ért célba.
Francois Migault 17 különböző konstruktőrrel szerepelt a Le Mans-on.
Louis Rosier 1950-ben 23 óránál is többet vezetve nyerte meg a versenyt fiával.
Yannick Dalmas négy különböző konstruktőrrel (Peugeot, Porsche, McLaren, BMW) nyert Le Mans-t.
Derek Bell mindenki másnál többször, 19 alkalommal ért célba a versenyen.
Emanuele Pirro 1999 és 2007 közt zsinórban kilencszer állhatott fel a Le Mans-i dobogóra.
A Porsche 1981 és 1987 közt zsinórban hétszer nyerte meg a versenyt.
A győztes és a második közt a legkisebb különbség mintegy 20 méter, a legnagyobb pedig közel 350 kilométer volt.
Az 1971-es futamon a 49 autóból 33 Porsche volt.
A legnagyobb végsebesség, melyet a sikán nélküli Mulsanne-egyenesben elértek, 407 kilométer per óra volt.
A sorozat eddigi részei: