DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
WEC

Így ünnepelte a Ford a történelmi győzelmet

A francia Sébastien Bourdais, az amerikai Joey Hand és a német Dirk Müller vezette a 68. rajtszámú Ford GT-t, amely vasárnap három órakor megszerezte a 2016-os Le Mans 24 órás futam összesített győztesének járó címet.

A 69. rajtszámú Ford GT (a volánja mögött az ausztrál Ryan Briscoe-val, az új-zélandi Scott Dixonnal és a brit Richard Westbrookkal) harmadikként ért célba. A 66. és 67. rajtszámú Ford GT-k a negyedik és a kilencedik helyen végeztek.

GT68finishline



“Történelmi jelentőségű pillanat ez a Ford Motor Company számára,” nyilatkozta Bill Ford, a Ford Motor Company világszintű ügyvezető elnöke. “Mertünk álmodni arról, hogy visszatérünk Le Mans-ba a hihetetlen 1966-os diadal ötvenedik évfordulóján, és rajthoz is álltunk a világ legkeményebb futamán. Leírhatatlan büszkeség volt látni a Ford GT-t, amint elsőként száguld át a célvonalon. A csapat, amely megtervezte, megépítette és diadalra vitte a Ford GT-t, fáradhatatlanul dolgozott ezért az eredményért, és én mindannyiukra büszke vagyok. A Ford Chip Ganassi Racing méltó módon képviselte a Ford szellemiségét, hiszen innovatív szemléletük, eltökéltségük és tökéletes csapatmunkájuk márkánk legjobb hagyományait idézte. Mindig is büszkék voltunk múltunkra és történelmünkre, ám a mai napon újra magunk írtuk a történelmet – márpedig ennél nagyobb dolog nem létezik.”

A Ford GT-ről tavaly hullott le a lepel a sajtó képviselői előtt, s az autó 2015. május 20-án lépett először pályára a kanadai Calabogie Motorsports Parkban – 395 nappal később pedig már a Le Mans-i diadalt ünnepelhette a márka. Alig egy év kellett hát ahhoz, hogy a Ford Chip Ganassi csapat herkulesi erőfeszítése győzelemmé érjen Le Mans aszfaltján.

Miután titáni küzdelmet vívott a 82. rajtszámú Ferrarival, a 68. számú Ford GT-nek a verseny 20. órájában sikerült először átvennie a vezetést. Hand már harmadszor ült a volánnál, amikor a Ford megelőzte a Ferrarit, újra felszítva ezzel a két autógyártó között 50 éve dúló vetélkedést.

LeMans1

“Hatalmas eredmény, hogy 50 évvel a Ford 1966-os diadala után újra sikerült a visszatérés!” mondta Hand. “Persze már a kezdetektől azt mondtuk, hogy győzni jöttünk ide, de most, hogy ez össze is jött, őrületesen nagy eredménynek érzem. Ez a csapat nagyon rövid idő alatt állt össze. Mindannyian keményen dolgoztak, nem törődtek a Karácsonnyal és a szilveszterrel, és végül megalkották azt az autót, amivel eredményesen szállhattunk versenybe. Úgy autóztunk, mintha a 24 órás futam egy rövid távú verseny lett volna. Sok futamot nyertem már, de mind közül ez a legnagyobb dobás. Hatalmas megtiszteltetés számomra, hogy részt vehetek ebben a programban. Szívvel-lélekkel amerikai vagyok, úgyhogy különösen a magaménak érzem a Ford-családot!”

Ez a siker Bourdais számára is kiemelt jelentőséggel bír, hiszen ő a Tertre Rouge versenypálya közelében született. A francia pilóta eddig már tízszer is rajthoz állt Le Mans-ban, de ez volt itt az első győzelme.

“Hihetetlen élmény, hogy ez megtörténhetett,” nyilatkozta Bourdais. “Rengeteg testi-lelki erőfeszítés áll amögött, hogy egyike lehetek azoknak, akik elnyerték ezt a trófeát a Ford-család számára – vagyis mindannyiunk számára. Ma minden ott kavargott a fejünkben: a történelem, a Ferrari-Ford csata, az elmúlt 50 év, és annak tudata, hogy részei vagyunk e közösségnek. Végül aztán minden összeállt, és győztesen kerültünk ki ebből a forgatagból – ez pedig lenyűgöző érzés.”

Onthepodium1

Az amerikai Billy Johnson, a német Stefan Mücke és a francia Olivier Pla által vezetett 66. rajtszámú Ford GT hozta a futam során a legjobb eredményt, ám egy apró elektromos hiba miatt megtört a lendület – márpedig a Le Mans egy olyan verseny, ahol a győzelemről egyetlen extra kiállás miatt is könnyű lecsúszni.

A 67. rajtszámú Ford GT (a brit Marino Franchittivel, Andy Priaulx-val és Harry Tincknellel) egy váltóhiba miatt visszaesett a rajtnál, így a pilóták a futam teljes ideje alatt azért küzdöttek, hogy előrébb jussanak a mezőnyben, és végül a kilencedik helyet sikerült megszerezniük.

Az immár 175. győzelmét ünneplő Chip Ganassi a motorsport történetének egyetlen csapattulajdonosa, akinek vitrinjében egyaránt ott díszeleg az Indianapolis 500, a Daytona 500, a Brickyard 400, a Rolex 24 At Daytona, a Sebring 12 órás és a Le Mans 24 órás futam trófeája.

A 66. rajtszámú Ford GT ezen a futamon maximális pontszámot szerzett, ami izgalmas helyzetet teremt a WEC szezon hátralevő részére. Az IMSA Ford Chip Ganassi Racing csapat most visszatér az USA-ba, hogy július 3-án a Watkins Glen versenypályán részt vegyen a WeatherTech SportsCar Bajnokság következő futamán.

A győztes pillanatokat így ünnepelték meg a Ford Performance teamnél: 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: