Sporttörténelmi jelentőségű drámát hozott a 24 órás verseny 84. kiírásának befutója, amikor a - látszólag - biztos győzelem felé haladó Toyota az utolsó kör kezdetekor állt meg Kazuki Nakajima alatt, és mivel végül csak nagyon lassú tempóban tudtak eljutni a kockás zászlóig, kiesőként jegyezték az első Le Mans-i sikerüktől eleső japánokat.
A történtekre a riválisok sem tudták, hogyan reagáljanak, de mindenkit átjárt a szomorúság, és a győzelmet megöröklő Porsche pilótája, Romain Dumas sem tudott felhőtlenül örülni. „Mindannyian sajnáljuk a Toyotát, de ha felkínálják a győzelmet, el kell fogadnunk. Még nem is tudtuk felfogni, hogy mi történt, hiszen senki sem számított erre. Ezt a futamot senki nem fogja elfelejteni” - mondta Dumas.
A japánok kiesésének következtében az addig negyedik helyen haladó #8-as Audi is felfért a dobogója, de pilótájuk, Oliver Jarvis kész lett volna lemondani a pódiumról, hiszen továbbra is a Toyotát tekinti megérdemelt győztesnek.
„Nagyon furcsa érzés volt a dobogón állni, nem így akartunk odakerülni. Szívesebben láttuk volna ott a Toyotát magunk helyett. Keményen harcoltunk, elvégeztük a munkát, de abban mindannyian egyetérthetünk, hogy nem ilyen befejezést akartunk kapni ezen a futamon. Nem ismerem személyesen a Toyotánál dolgozókat, de együtt érzek velük. Én mindenképp szívesen átadnám a helyem nekik, hogy őket lássam győztesként, hiszen megérdemelnék az elismerést a munkájukért. Ha még ezerszer lefutnánk ezt a versenyt, akkor se ismétlődhetne meg az, ami most történt. Ki hinné, hogy egy motor vagy egy turbó éppen 23 órán és 57 percen át tart ki? A gondolataim a Toyota körül járnak, nem a saját teljesítményünkön” - nyilatkozta olyan együttérzéssel, mintha meghalt volna valaki.
A Toyotát aligha vigasztalta, hogy állva maradt autójuk így a második helyre jött be. Az utolsó etapban azt vezető Stephane Sarrazint eleinte nem is értesítették arról, hogy milyen katasztrófa történt Nakajimáékkal, ezért azt hitte, a japán szándékosan lassított le a befutó előtt.
„Nagyszerű autót építettünk, ami komoly előrelépést jelentett 2015-höz képest, és mindkettő nagyon gyors volt. Először nem is tudtam, hogy mi történt. Azt hittem, azért állt meg, hogy bevárjon engem és együtt fussunk be a célba. Aztán szóltak, hogy problémájuk adódott és meg kell őket előznöm” - mesélte Sarrazin. „Ilyen a Le Mans-i versenyzés, de nagyon szomorú látni ezt a végkifejletet.”
A Toyota motorsportfőnöke, Rob Leupen a garázsból élhette át szakmai pályafutása kétségtelenül legnagyobb drámáját. „Az utolsó kör soha nem ért véget, egyszerűen lehetetlen ezt szavakba önteni. Kazuki egyszer csak jelzett, hogy az autó ereje kezd elszállni. A mérnöke és az egész bokszutcai irányítóközpont próbált reagálni, de abban a pillanatban még nem láttak semmit az adatokban” - idézte fel a történéseket, amelyekre egész biztosan még fél évszázad múlva is emlékezni fog az autósport.